Nuolatos šokinėjančios degalų kainos ne vieną privertė pakratyti kišenes ir pagalvoti apie ekonomiškesnes, o tuo pačiu ir ekologiškesnes transporto priemones. Juk kiekvienas mūsų nuvažiuotas kilometras ne tik kainuoja pinigus, bet ir prisideda prie mus supančios aplinkos taršos.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Andrius Ufartas

Vis tik net ir tie, kurie automobilio atsisakyti kol kas nepasiryžo, šį tą naudingo dėl savęs ir aplinkos tikrai gali padaryti. Prisijaukinę ekovairavimą bent šiek tiek sumažinsite į aplinką išmetamo CO2 kiekį, oro kokybę bloginančių ir žmogaus sveikatai kenkiančių kietųjų dalelių kiekį ir prisidėsite prie švaresnės ateities. O tuo pačiu, tikėtina, ir šiek tiek sutaupysite, juk ekovairavimo tikslas toks ir yra – tausoti aplinką ir savo piniginę.

Didžiosiose Europos šalyse jau daugiau nei dešimtmetį praktikuojami ekovairavimo principai po truputį atkeliauja ir į Lietuvą.

Nevalingas noras „spausti“ kainuoja

„Daugeliu atveju automobilį vairuojame nepagalvodami, kad degalų eikvojame žymiai daugiau negu reikėtų. Ekovairavimą galima prilyginti važiavimui dviračiu. Kai važiuojame dviračiu, labai gerai jaučiame, kada įgauname pagreitį ir nebereikia minti pedalų. Tačiau su automobiliu maigyti greičio pedalą kur kas lengviau, todėl daugelis vairuotojų net nejaučia, kad tai daro per dažnai ir visiškai be reikalo. Įvaldžius ekovairavimą, išmokstama ilgiau važiuoti pastoviu greičiu, važiuojant kuo aukštesne pavara ir išlaikant kuo žemesnes variklio apsukas. Taip pat tinkamai panaudoti inerciją, nuvažiuoti daugiau nespaudžiant greičio pedalo ir mažinti sunaudojamų degalų kiekį“, – aiškina patyręs vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.

Pasak jo, vairuojant ekonomiškai, nereikėtų pamiršti ir perteklinio greičio, iš kurio, kaip rodo praktika, žalos yra daugiau nei naudos.

„Dažnas maršrutas Vilnius-Kaunas-Klaipėda. Pabandykite šias atkarpas įveikti maksimaliu leistinu 130 km/val greičiu, o kitą kartą – 100-110 km/val. greičiu. Pamatysite, kad, pavyzdžiui, kelyje Vilnius-Kaunas šiuos greičius skirs vos 10 minučių, tačiau tos 10 sutaupytų minučių jums kainuos papildomus 2 litrus benzino. Jei tokiu maršrutu vykstama dažnai, 10 minučių per mėnesį sudaro tikrai gana ženklią piniginę sumą“, – sako A. Pakėnas.

Tvarumas – vienas iš ekovairavimo tikslų

Transporto sektoriuje susidaro net ketvirtadalis viso ES išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekio, ir ši dalis vis dar didėja. Siekiant neutralizuoti poveikį klimatui, transporto išmetamų ŠESD kiekį iki 2050 m. reikia sumažinti 90 proc. Vis dėl to šiai dienai skaičiai anaiptol nedžiugina: vertinant esamą situaciją ir nesiėmus pokyčių, prognozuojama, kad išmetamų teršalų kiekis iki 2050 m. sumažėtų tik 22 proc., o tai gerokai atsilieka nuo dabartinių ambicijų.

Žinomas instruktorius papasakojo, kaip kelyje sutaupyti degalų ir tuo pačiu sumažinti aplinkai daromą žalą
© Organizatorių nuotr.

Lengvieji automobiliai yra didžiausi teršėjai, atsakingi už 60,6 proc. kelių transporto išskiriamo CO2 kiekio. Išmokus ekovairavimo principų, vairavimas tampa ne tik taupesnis, bet ir saugesnis bei tvaresnis.

Be to, transportas ir toliau yra didelis oro taršos šaltinis, ypač miestuose. Oro teršalai, pavyzdžiui, kietosios dalelės ir azoto dioksidas (NO2), kenkia žmogaus sveikatai ir aplinkai. Nors pradėjus taikyti degalų kokybės standartus, Europos transporto priemonių išmetamųjų teršalų standartus ir švaresnes technologijas, per pastarąjį dešimtmetį transporto sukeliama oro tarša sumažėjo, oro teršalų koncentracijos vis dar yra per didelės.

Žinomas instruktorius papasakojo, kaip kelyje sutaupyti degalų ir tuo pačiu sumažinti aplinkai daromą žalą
© Organizatorių nuotr.

Niekas negali priversti žmogaus keisti savo įpročių. Tai – kiekvieno žmogaus pasirinkimas, jo sąmoningumas ir atsakomybės jausmas. Pasirinkę vairuoti ekonomiškiau, tapsite ne tik atsakingesniais eismo dalyviais, bet ir tvaresniais gyventojais“, – sako vairavimo instruktorius A. Pakėnas.

Netikėjo, kad kažkada vairuos ekonomiškai

Prieš metus ekovairavimo principus jaukintis pradėjęs vilnietis Aurimas pasakoja, kad idėją keisti vairavimo įpročius gvildeno jau seniai, tačiau imtis pokyčių nedrįso dėl kitų vairuotojų reakcijos.

„Automobilį vairuoju daugiau nei dešimtmetį. Būdamas jaunesnis nevengdavau paspausti greičio pedalo, nes buvau įsitikinęs, kad geras vairuotojas ne tas, kuris laikosi eismo taisyklių, o tas, kuris nestabdo eismo. Vis tik atsiradus šeimai, suvokimas kardinaliai pasikeitė. Deja, nors ir „numečiau gazą“, blogus įpročius pamiršti yra labai sunku, o ir mintys, ką apie mane pagalvos kiti vairuotojai, kaip aš atrodysiu važiuodamas 50 km/val greičiu, nepridėjo noro kažką keisti“, – prisimena Aurimas.

Galutinai apsispręsti ir pakeisti vairavimo įpročius Aurimą paskatino skaudi kelyje išvysta nelaimė, kurios dalyviu tik per plauką netapo ir jis pats.

„Važiavome su šeima nuo ežero. Kelias siauras, matomumas prastas, o dėl priekyje važiuojančio traktoriaus pradėjo formuotis spūstis. Tądien buvo labai karšta, buvome pavargę ir skubėjome grįžti namo, todėl nusprendžiau aplenkti priekyje važiuojančias mašinas ir traktorių. Tačiau tik pradėjęs rodyti posūkio signalą ir rikiuotis į priešpriešinę juostą, pamačiau, kad už manęs važiuojantis automobilis jau pradėjo lenkimo manevrą, todėl greitai grįžau į savo juostą. Po kelių sekundžių, matyt, bandydamas išvengti priešais atvažiuojančio automobilio ir nespėjęs sugrįžti į savo juostą, tas pats automobilis metėsi į šoną ir nulėkė nuo kelio“, – prisimena vyras.

Po šio įvykio Aurimas suprato, kad jį ir šeimos narius išgelbėjo atsitiktinumas – už jų važiavęs dar nekantresnis vairuotojas. Jau kitą savaitę vilnietis užsirašė į papildomus ekovairavimo kursus ir, kaip jis pats sako, iš naujo pradėjo mokytis vairuoti.

Negaliu pasakyti, kad buvo paprasta keisti savo įpročius. Iki šiol kartais visai nevalingai norisi paspausti greičio pedalą ar aplenkti priešais leidžiamu maksimaliu greičiu važiuojantį automobilį vien dėl to, kad važiuoti iš paskos nesmagu. Tačiau visada sau primenu: sutaupyta viena minutė naudos vargu ar duos, o žalos tikrai gali pridaryti“, – pasakoja pašnekovas ir tikina artimiausiu metu planuojantis žengti dar vieną žingsnį ekonomiškesnio ir ekologiškesnio vairavimo link, įsigydamas hibridinį ar elektrinį automobilį.


Reklama
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(48 žmonės įvertino)
3.6667

Kenkiame ir sau, ir aplinkai: kodėl svarbu taisyklingai rūšiuoti maisto ir žaliąsias atliekas

Norintys valgyti švarioje aplinkoje užaugintą maistą ir jį išsaugoti ateities kartoms, turėtų...

Milijonai ankstyvų mirčių kasmet: įvardijo pagrindinę to priežastį

Degalais varomas transportas – ne tik vienas didžiausių oro taršos šaltinių visame pasaulyje....

Tvari tėvystė švarioje aplinkoje: populiarėja ir vystyklai, ir antrų rankų žaislai

Didžiausias tėvų rūpestis – gera vaikų sveikata. Tačiau pasauliui susiduriant su vis daugiau...

Tvarus grožis ir higiena: aplinką ir piniginę tausojantys pasirinkimai ar tik žalieji gamintojų pažadai?

Tvarus grožis ir higiena ne tik daro mažesnį neigiamą poveikį aplinkai, bet ir tausoja mūsų...

Tviskanti švara ar gera sveikata: namuose tykantys buitinės chemijos pavojai

Plovikliai, valikliai, balikliai ir kitos buitinės chemijos priemonės – tiksinti bomba, tik ir...

Top naujienos

Vilniaus gatvėje – drastiškas vaizdas: tai nufilmavę žmonės atpažino garsų advokatą (10)

Vilniuje gatvėje žmonės tapo liudininkais, kaip išsiskyrusių tėvų konflikto įkarštyje vaikas...

Majauskas apie biudžetą: artėjame prie kritinės ribos (1)

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto ( BFK ) pirmininkas, konservatorius Mykolas Majauskas...

Kazachstanas atsikirto įniršusiai Rusijai papildyta (11)

Kazachstanas trečiadienį atmetė Rusijos reikalavimą išsiųsti Ukrainos ambasadorių Petro...

Ar Musko pareiškimas – bandymas nukreipti dėmesį: Kremliui tai tikra dovana

Vienas turtingiausių pasaulio žmonių, turintis milijonus sekėjų socialiniuose tinkluose, Elonas...

Transliacija / Verslo požiūris. Dundulis: „Ignitis“ veikloje trūksta skaidrumo

Infliacijos piko kol kas nematyti, vartotojų lūkesčiai mažėja, vartojimas taip pat kritęs,...

Login.ltRusnė Valatkaitė

Ar verta įprastą dantų šepetėlį keisti elektriniu? Štai kokia mano patirtis

Per pastarąjį dešimtmetį išpopuliarėjo elektriniai dantų šepetėliai. Gamintojai teigia, kad...

SuTaupyk

Dabar dėl mažesnių elektros kainų galynėsis pats Nausėda: to, kas išsiderėta, tikrai negana (5)

Neformaliame Europos Vadovų Tarybos ( EVT ) susitikime prezidentas Gitanas Nausėda sieks palaikymo...

Ždanovas: Rusijoje jau atsiranda idėjų dėl pajėgų išvedimo iš Ukrainos (2)

Rusijos Federacijos (RF) generaliniame štabe atsiranda idėjų dėl pajėgų išvedimo iš Ukrainos...

Karas Ukrainoje. Ukraina skelbia apie Luhansko srities deokupaciją, Rusijos planuose – „keršto smūgis“ Rusija pati išsidavė: parodė tikrąją situaciją fronte (5)

Ukrainos pajėgos dar labiau veržiasi link Rusijos okupuoto Chersono miesto, antradienį...

Kaune nuo persekiotojo pasprukti nesugebėjęs jaunas vyras nufilmavo išpuolį

Antradienį kaunietis pateko į nemalonią situaciją. Kaune esančiame K. Mindaugo prospekte...