Šiandien kelionių ar kiti panašūs projektai daugeliui jaunų žmonių asocijuojasi su svajonių veikla, tačiau ryžto pažiūrėti į tai rimčiau pritrūksta dėl labai elementarių ir žemiškų priežasčių. Mantas atskleidžia, kaip jam pavyko daryti tai, ką nori, ir prieš beveik dešimtmetį pradėtą projektą perkelti į kitą lygį. Tokį, kuris leistų ne tik įgyvendinti idėją, bet ir ja gyventi bei pragyventi. Apie tai, kaip idėja evoliucionavo, kaip „Kitokios kelionės“ atrodo šiandien ir kodėl už kelionės tikslą svarbesni šios pakeleiviai.

„Kitokių kelionių“ evoliucija – nuo dienoraščio 2015 m. iki šiandien dešimtis tūkstančių žiūrovų prikaustančių laidos epizodų

M. Bertulis, Lietuvoje žinomas bent dėl kelių pasisekimo sulaukusių laidų projektų, prisipažįsta, kad bent dešimtmetį širdžiai artimiausia veikla jam vis tiek buvo būtent kelionės. Jau kuris laikas jis norėjo ne tik keliauti, bet ir tuo gyventi bei iš to uždirbti. Į paieškos laukelį įvedę frazę „Kitokios kelionės“, rasite dar 2015 m. straipsniais publikuotą kelionių dienoraštį. Vaikinas sako, kad tuomet pirmosios nemokamai gautos kelionės jau atrodė didžiausias pasiekimas, bet juk apetitas auga bevalgant, o ir prie gerų dalykų greitai priprantama. Mantas atvirauja, kad jau tuomet norėjosi kažko daugiau.

„Keliai netikėtai suvedė su Danieliumi Bunkumi, su kuriuo neplanuotai kartu apkeliavome Kolumbiją – daugeliui žmonių mūsų pasidalinti nuotykiai labai patiko. Vėliau sekė nuotykiai Afrikoje, tik šįkart jau kartu į kompaniją pasiėmėme operatorių. Tuomet mūsų laidos tiesiog susprogdino internetą. Žmonės norėjo daugiau turinio, bet mums su Danieliumi buvo ganėtinai sunku rasti abiem tinkamą laiką keliauti. Vieną dieną skrendant lėktuvu kilo idėja – o kas, jeigu aš į kelionę pasiimčiau vis kitą žinomą žmogų? Taip ir atsirado dabartinis „Kitokių kelionių” projektas“, – apie šiandieninės projekto versijos pradžią pasakoja Mantas.

„Kitokios kelionės“ elevator pitch, arba kuo ypatingas šis projektas iš esmės

Mantas sutinka, kad šiandien internete kelionių turinio gausu, taip pat ir laidų. Tarp jų ir puikiai žinomų keliautojų, pavyzdžiui, Martyno Starkaus ir Vytaro Radzevičiaus bei Orijaus Gasanovo, kuriamas profesionalus turinys. „Kitokių kelionių“ projekto įkūrėjas pripažįsta, kad nėra lengva išsiskirti šioje kompanijoje. O juk ir šalys bei jose lankomos vietos dažnai būna panašios arba bent jau kažkur matytos begalę turinio kasdien matantiems žiūrovams.

 Akimirka iš „Kitokios Kelionės“ laidos (asmeninis M. Bertulio nuotraukų archyvas)

Ir vis dėlto, Mantas neabejoja, kad jo projektas turi daug potencialo. „Mūsų „Kitokios kelionės“ iš tikrųjų yra kiek kitokios. Pagrindinis akcentas – keliauju su žinomu žmogumi, kuris net nenutuokia, kur bus mūsų paskutinė stotelė. Svečias turi visiškai manimi pasitikėti bei nesukti galvos, nes daugumą dalykų už juos jau būnu suplanavęs aš. Toks konceptas, manau, žavi ne tik žiūrovus, bet ir pačius laidos svečius, nes juk mes visi prieš kažkur keliaudami įprastai pasidomime apie tą valstybę, kultūrą, papročius, lankytinas vietas, virtuvę bei kitus svarbius dalykus. Tuo tarpu jie nežino nieko. Net ką krautis į kuprinę. Ir kas keisčiausia – jie tam pasirašo“, – juokauja Mantas.

Krypties pasirinkimo kriterijų centre – įdomybių paieškos ir noras iki 40-ties apkeliauti pasaulį

„Keliauju jau dešimtmetį – pradžioje tiesiog keliavau, mėgavausi ir dalinausi savo įspūdžiais per daug nesukdamas galvos. Tačiau, kai jau buvau aplankęs trečdalį pasaulio, supratau – vis dėlto esu tas šalių kolekcionierius. Nemėgstu pabuvęs dieną ar dvi sakyti, kad pamačiau šalį, bet noriu apkeliauti jas visas. Turiu užsibrėžęs tikslą – aplankyti visas pasaulio šalis iki 40-ties. Liko dar dešimtmetis ir apie 107 valstybės,“ – šypsosi Mantas, pridurdamas, kad jo neaplankytų vietų sąrašas taip pat lemia pasirenkamas „Kitokių kelionių“ kryptis.

Žinoma, svarbu ir tai, kad ir laidos svečiui tai būtų nauja kryptis. Keliautojas sako, kad sulig kiekviena nauja kryptimi mėgsta aplankyti šalį, esančią kitame žemyne. Mantas pripažįsta, kad atsižvelgia ir į skrydžių kainas, galbūt „iškrentančius“ pigius kelionių pasiūlymus. Galiausiai, pačią laidos svečio asmenybę. Vaikinas juokauja, kad, pavyzdžiui, keliaudamas su dar tik pasirodysiančios laidos svečiu Remigijumi Daškevičiumi, neįsivaizdavo geresnės krypties nei Jamaika.

Netipinės kelionės reikalauja netipinio planavimo?

„Kelionės daug neplanuoju, tačiau surenku tikrai didelį kiekį informacijos apie tą valstybę. Skaitau daug įvairių straipsnių, žiūriu galybę vaizdinės medžiagos, paseku dešimtis įvairių paskyrų socialiniuose tinkluose, pavyzdžiui, Instagram ar TikTok. Čia, įsivedęs tam tikrus raktažodžius, randu nemažai naudingų patarimų. Dar turistų neišmintus takus stengiuosi atrasti ir kitaip formuodamas paieškos užklausas internete – prie pasirinktos lokacijos pridedu frazes „hidden gems“, „off the beaten path“, „unpopular locations“ ir panašiai. Dar yra tokia programėlė Atlas Obscura, ten žmonės sudeda daug įdomių, bet neturistinių lokacijų“, – su norinčiais keliauti kiek kitaip dalijasi M. Bertulis.

 Akimirka iš „Kitokios Kelionės“ laidos (asmeninis M. Bertulio nuotraukų archyvas)

Jis taip pat pasidalija dar viena išskirtinių kelionių sąlyga – svarbu palikti pakankamai vietos spontaniškumui bei blaškymuisi ir patikimų vietinių rekomendacijoms. Tai leidžia pamatyti pasirinktą šalį kitomis akimis, o kartais net ir pakeisti nuomonę apie vieną ar kitą lokaciją. Tiesa, kartais ji patinka net labiau, nei įsivaizduota prieš kelionę, o kartais mažiau, bet juk tai ir yra pats įdomumas.

Tinkamų pakeleivių pasirinkimas neretai svarbesnis, nei pats kelionės tikslas

„Pasakysiu atvirai, nesu pats charizmatiškiausias, komunikabiliausias, juokingiausias žmogus. Tad reikia, kad bent kitas žmogus toks būtų“, – paklaustas apie „Kitokių kelionių“ svečių pasirinkimą juokauja Mantas. Tačiau jis šimtu procentų įsitikinęs, kad daugeliu atvejų, išties, ne kelionės kryptis yra svarbiausia, o kompanija. Vaikinas patikina, kad galite keliauti į egzotišką svajonių šalį, bet dėl prastai pasirinktos kompanijos prisiminti ją toli gražu ne kaip svajonę, o su tinkamais žmonėmis netolima kelionė į kaimyninę Estiją gali tapti pačiu įsimintiniausiu gyvenimo nuotykiu.

„Pirmiausia, renkuosi man pačiam įdomius žmones, kuriuos asmeniškai pažįstu. Su kuriais žinau, jog gerai praleisime laiką kelyje ir su kuriais norėčiau dalintis džiaugsmingomis akimirkomis bei nuovargio prakaitu. Tuo jau galėjau įsitikinti. Į pirmas dvi savo keliones leidausi su YouTube turinio kūrėju Antanu Jakimavičiumi bei atlikėju Remigijumi Daškevičiumi. Ir tai buvo kažkas tobulo. Šiuos du žmones pažinojau jau ilgą laiką, bet tik po šių kelionių galiu pasakyti, kad tapome tikrais draugais, kurie visam gyvenimui prisimins nuotykius Nepale ir Jamaikoje“, – projekto sėkmės paslaptį atskleidžia M. Bertulis.

„Daryk tai, ką nori tu“: apie draugystę su „Evolution Lithuania“ komanda, kuri – kur kas daugiau, nei pagrindinis rėmėjas ir žiūrovas

Daugelio gerų projektų užkulisiuose – ne tik sumanytojai, bet ir juos palaikanti komanda bei rėmėjai. Pagrindinis „Kitokių kelionių“ rėmėjas – „Evolution Lithuania“, Švedijos internetinių B2B žaidimų įmonės padalinys Lietuvoje. Komanda, kuri, simboliška, bet neseniai kaip darbdavys patys startavo su projektu „Daryk tai, ką nori tu“. Darbdavio prekių ženklo įvaizdžio ir komunikacijos specialistė Justė Gaižauskaitė sako, kad įmonei svarbu, kad ši žinutė ir požiūris sklistų plačiai, o tokie projektai kaip Manto – puikus pavyzdys, kaip susidėliojus savo pajamas ar rėmėjų palaikymą galima dirbti ne kito, bet savo svajonėms.

„Jauniems žmonėms svarbu atrasti save, daryti tai, ką nori būtent jie – turėti daugiau laisvo laiko realizuoti save ir netrukdomai keliauti paieškų keliu. Dažnu atveju tai gali būti sunkiai įgyvendinama dėl daugelio priežasčių, tad visomis jėgomis įmonėje bandome pasiūlyti geriausią lankstaus darbo variantą jaunam žmogui ir suteikti jam kuo daugiau laisvės turėti savo planų bei su darbu biure suderinamų veiklų. Gyvename laikotarpiu, kai norime spėti visur, padaryti daugiau nei kiti. Lankstus požiūris darbovietėje, kuri, normalu, kartais yra savų svajonių siekti leidžianti stotelė, padeda tai įgyvendinti“, – atvirauja Justė.

 Akimirka iš „Kitokios Kelionės“ ir „Evolution Lithuania“ susitikimo (nuotr. „Evolution Lithuania“)

Mantas sako, kad jam šis požiūris taip pat labai artimas: „Man labai patinka, kad mano ir Evolution Lithuania šūkis sutampa – daryk tai, ką nori tu. Niekada manęs niekas ant jokių bėgių neuždėjo ir visuomet buvau savo likimo kalvis. Daugelis kompanijų turėtų imti pavyzdį iš šios įmonės netradicinio mąstymo – jie skatina jaunimą siekti svajonių, sudarydami lanksčias darbo sąlygas, siūlydami konkurencingą atlyginimą ir komfortišką darbo aplinką. Kadangi nemažai keliauju, tenka matyti daug vargingai gyvenančių žmonių, todėl kiekvieną kartą grįžęs į Lietuvą aš iš naujo vertinu tai, kaip gerai gyvename ir kiek daug turime galimybių. Džiugu, kad mano projekto rėmėjų komanda prisideda ne tik prie mano gyvenimo svajonės išsipildymo, bet ir prie to, kad kiti drąsiau siektų savųjų.“

Kas toliau? Mantas palieka intrigą, tačiau „Kitokių kelionių“ entuziastai gali nė nedvejoti, kad bus kažkas kitokio – įdomaus, nustebinsiančio, priversiančio ir pasijuokti, ir rimtai susimąstyti.