„Norime iš esmės pakeisti Lietuvoje vyraujantį požiūrį į viešuosius pirkimus. Dažnai didžiausias pirkimų vykdytojų dėmesys nukrypsta į procedūrų atlikimą, o ne ten, kur turėtų, – į kokybiškų prekių ir paslaugų įsigijimą, renkantis ne mažiausios kainos, o didžiausio ekonominio naudingumo kriterijų. Kartu norime pritraukti daugiau verslo atstovų dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, nes didesnė konkurencija leis pasirinkti tinkamiausias prekes ir paslaugas. O verslui tai yra galimybė augti ir užsidirbti, todėl reikia naikinti barjerus, kurie neleidžia kuo plačiau naudotis šiomis galimybėmis“, – sako ekonomikos ir inovacijų viceministras Vincas Jurgutis.

Pasak viceministro, viešojoje erdvėje dažniau girdime istorijas apie negatyvius viešųjų pirkimų aspektus: plačiai aptariami nustatyti ir tariami viešųjų pirkimų pažeidimai, formuojamas įvaizdis, kad viešieji pirkimai dažniausiai tik imituojami, o laimėtojas yra žinomas iš anksto, ar kad pirkimų vykdytojai renkasi tik pigiausias prekes ar paslaugas. O iš tiesų paraštėse lieka daugybė profesionaliai suorganizuotų pirkimų, apie kuriuos norisi plačiau ir dažniau kalbėti. Tad įvertindami geriausius viešuosius pirkimus siekiame, kad apie sėkmingus pavyzdžius būtų išgirsta plačiau ir galėtume tobulėti.

Įvertinti nauji pirkimų sprendimai

Visose trijose kategorijose viena iš efektyviausiai viešuosius pirkimus organizavusių įmonių buvo pripažinta AB „Lietuvos geležinkeliai“. Darniausiu bendrovės viešuoju pirkimu buvo išrinktas bilietų pardavimo sistemos „Smart Ticketing“ nuomos „SaaS“ pirkimas, kurio rezultatas, tikimasi, prisidės prie visuomenei teikiamų paslaugų kokybės – kelionės traukiniais bilietų įsigijimo ir su tuo susijusių paslaugų patogumo, pritaikymo individualių poreikių turintiems asmenims. Įdiegti sprendimai didžiąja dalimi pakeis popierinius bilietus.

Neabejojama, kad šis pirkimas taip pat pagerins „Lietuvos geležinkeliai“ klientų kelionės patirtį – įsigyti bilietus bus galima kur kas patogiau ir greičiau. Palengvės ir visas kelionės planavimas: susikurtoje asmeninėje paskyroje bus galima laikyti įsigytus bilietus, matyti duomenis apie savo keliones, gauti pranešimus apie svarbius pokyčius, naudotis dinaminės kainodaros pasiūlymais, dalyvauti lojalumo programoje ir pasinaudoti kitais pranašumais.

Inovatyviausiu „Lietuvos geležinkeliai“ pirkimu buvo pripažintas viešosios debesijos paslaugų įsigijimas, kuris suteikė galimybę bendrovei naudotis naujausiomis IT sistemomis ir konsultuotis su kompetentingiausiais specialistais. Tai buvo pirmasis Lietuvoje tokio tipo viešasis pirkimas, atliekamas skelbiamų derybų būdu, užtikrinant galimybę derėtis su tiekėjais ir ieškoti priimtiniausių sprendimų.

Sumaniausiai organizuotu bendrovės viešuoju pirkimu tapo traukos riedmenų atsarginių dalių, mazgų ir jų agregatų remonto paslaugų dinaminės sistemos pirkimas (DPS), kuriam atlikti reikėjo netradicinių, tačiau efektyvių „Lietuvos geležinkeliai“ sprendimų.

Lietuvos rinka nėra didelė ir rasti detalių bei tiekėjų, galinčių teikti įvairias riedmenų remonto paslaugas, sudėtinga, o gamintojai ir kiti užsienio tiekėjai dažnu atveju nėra linkę dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, nes nesupranta jų procedūrų. Dėl šių priežasčių dinaminės sistemos pirkimo dokumentai buvo išversti į anglų ir rusų kalbas, o prie pirkimo dokumentų pridėta instrukcija anglų kalba, kaip pateikti pasiūlymus Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Negana to, su užsienio tiekėjais buvo intensyviai bendraujama telefonu, elektroniniu paštu, kviečiant juos prisijungti. Aktyvūs veiksmai lėmė, kad šių metų rugsėjo pradžioje prie dinaminės sistemos kūrimo prisijungusių tiekėjų buvo 110, iš jų kvalifikuotų tiekėjų, dalyvaujančių konkrečiuose viešuosiuose pirkimuose, – 73.

Atsakingas požiūris

Sumaniausiai organizuotų, taip pat ir darniausių pirkimų kategorijoje tarp nugalėtojų pateko ir VšĮ „CPO LT“, užsiimanti centralizuotų pirkimų visoms Lietuvos perkančiosioms organizacijoms organizavimu.

Už centralizuotą maisto produktų pirkimą organizacija buvo pripažinta viena sumaniausiai viešąjį pirkimą atlikusių konkurso dalyvių. Sėkmingos rinkos konsultacijos organizacijai leido pritraukti daug tiekėjų, o bendradarbiaujant su Žemės ūkio ministerijos specialistais, buvo nustatyti šalyje auginamų produktų pirkimų reikalavimai, pašalintos nuostatos, galinčios riboti Lietuvos ūkininkų ir gamintojų galimybę sėkmingai konkuruoti, siūlant įsigyti produkciją viešųjų pirkimų būdu.

Organizacijos sukurta dinaminė pirkimų sistema leidžia peržiūrėti ir atnaujinti prekių asortimentą, atsižvelgiant į užsakovų ir tiekėjų poreikius. Tokį modulį aktyviai naudoja ligoninės, reabilitacijos centrai ir globos namai, taip pat gimnazijos, mokyklos ir lopšeliai-darželiai.

Darniausių viešųjų pirkimų kategorijoje „CPO LT“ buvo apdovanota už saulės elektrinės dalies, esančios nutolusiame saulės parke, įsigijimą, priežiūrą ir aptarnavimo paslaugų ilgaamžiškumą taikant DPS.

„CPO LT“ vertinimu, dinaminės sistemos sukūrimas ir modulio įdiegimas į organizacijos elektroninį katalogą kiekvieno konkretaus pirkimo atveju sutaupo ne mažiau kaip 115 valandų perkančiosios organizacijos (institucijos) specialistų darbo laiko, užtikrina efektyvesnį viešųjų išlaidų valdymą. Taikytas pasiūlymų vertinimas, kai lyginama 1 kW elektros energijos pagaminimo kaina (pasiūlytos kainos ir gamybos įsipareigojimo santykis), užtikrina inovatyvių ir našesnių saulės modulių ir sprendimų konkurenciją su rinkoje jau egzistuojančiomis ir dėl to pigesnėmis technologijomis.

Daugiausia dėmesio tiekėjų kompetencijai

Sumaniausių viešųjų pirkimų kategorijoje už išmaniosios apskaitos infrastruktūrai sukurti skirtų prekių ir paslaugų įsigijimą apdovanotas UAB „Ignitis“ grupės paslaugų centras, kuris vykdė pirkimą Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) vardu.

Pirkimo objektas ypatingas tuo, kad jis svarbus ne tik ESO, bet ir visiems elektros energijos vartotojams bei visam energetikos sektoriui. Naudodami skaitiklius, elektros energijos vartotojai gali matyti ir analizuoti savo suvartojimo duomenis, priimti sprendimus dėl vartojimo įpročių keitimo ir taip mažinti energijos suvartojimą. Nebeliks poreikio nurašinėti skaitiklio duomenis, suvartojimo duomenys bus nuotoliniu būdu perduodami ESO. ESO taip pat gaus informaciją ir apie tinklo parametrus, todėl galės greičiau ir tiksliau nustatyti bei šalinti gedimus, efektyvinti tinklo veiklą.

Rengdamasi pirkimui, bendrovė įdėjo daug pastangų, siekdama užtikrinti tiekėjų konkurenciją. Buvo analizuota kitų šalių skirstymo operatorių patirtis, atlikta daugiau nei 10 rinkos tyrimų ir užmegztas ryšys su daugiau nei 20 tiekėjų. Taip pat buvo organizuotas viešas renginys rinkos dalyviams, kuriame pristatytas planuojamas pirkimas. Į renginį buvo kviečiami tiek Lietuvos, tiek užsienio šalių tiekėjai, o renginio tiesioginę transliaciją galėjo stebėti visi besidomintys tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.

Pavyko pritraukti daug pirkimo tiekėjų – gauta net 15 tiekėjų paraiškų. Toliau pirkimo metu buvo atlikta kvalifikacinė tiekėjų atranka ir išrinkti 6 aukščiausią kvalifikaciją turintys tiekėjai. Jie buvo pakviesti teikti pirminius pasiūlymus.

Pirkimo procedūros atliktos konkurencinio dialogo būdu, t. y. tiekėjų prašyta siūlyti savo sprendinius, kurie geriausiai atitiktų pirkėjo poreikius. Pirkimo procedūros pabaigoje, siekiant įsitikinti, kad sutartis bus sudaryta tik su tuo tiekėju, kurio sprendinys galės būti įgyvendinamas praktiškai, atlikta praktinio atitikimo įrodymo procedūra. Ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą pateikusio tiekėjo atstovai buvo kviečiami atvykti į Lietuvą ir pademonstruoti visą siūlomą išmaniosios apskaitos infrastruktūros sprendinį realioje aplinkoje.

Aplinkai draugiški sprendimai

Darniausių pirkimų kategorijoje efektyviausia buvo pripažinta ir AB Vilniaus šilumos tinklai – už šilumos tiekimo tinklų įvadų statybos ir šilumos tiekimo tinklų rekonstravimo darbų pirkimą.

Šis pirkimas buvo vykdytas dinaminių pirkimo sistemų pagrindu, o jo metu daugiausia dėmesio skirta aplinkosaugai: tiekėjai, vykdydami darbus, privalėjo vadovautis aplinkosaugos ISO standartu, o po darbų likusios medžiagos perduotos antriniam naudojimui. Pirkimo rezultatas – bus pasiektas ilgalaikis tvarumas, nes naujiems vamzdynams būdinga geresnė šilumos izoliacija, jie užtikrina mažesnius šilumos nuostolius, sumažina šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą į aplinką, reikalauja mažiau priežiūros, kadangi turi integruotas defektus aptinkančias sistemas.

Taikant dinaminę pirkimo sistemą, kai pasirašoma ne ilgalaikė sutartis su vienu tiekėju, o kiekvieno konkretaus pirkimo atveju sutartys yra pasirašomos su pavieniais tiekėjais, buvo sudarytos sąlygos įvadus įsigyti apie 40 proc. pigiau, o rekonstrukcijas - net apie 60–70 proc. mažiau nei anksčiau. Vien šiemet AB Vilniaus šilumos tinklai, taikydami dinaminę pirkimų sistemą, rekonstrukcijoms sutaupė 10 mln. eurų.

Stebėti renginį „Efektyviausi viešieji pirkimai 2021“ ir išgirsti apie geruosius organizacijų pavyzdžius viešųjų pirkimų srityje galima žemiau esančiame video įraše.

Užsakymo nr.: PT_88848099