Kodėl taip sunku atsiplėšti nuo TV laidų ir serialų, klausia healthland.time.com ir pateikia penkias priežastis, kodėl jų poveikis prilygsta narkotikams.

Staigiai besikeičiantys vaizdai

Tikriausiai pastebėjote, kad daugumoje serialų scenos keičiasi labai sparčiai. Šis triukas sugalvotas tam, kad išlaikytų jus prilipusius prie televizoriaus ekrano, teigia Naujojo Džersio Rugerso universiteto žurnalistikos profesorius, psichologas Robertas Kubey. „Tai iškarpymas arba greitas montažas“, – sako jis. Kaip parodė jo atliktas tyrimas, į greitai besikeičiančias scenas stipriai įsitraukiama, todėl gali dingti laiko pojūtis (nejaugi praėjo jau keturios valandos?).

Reklamų kūrėjai irgi naudojasi šia taktika – kelių sekundžių trukmės besikeičiantys vaizdai prikausto jūsų dėmesį – vos nusisuksi, ką nors praleisi. Stebėjimas, kaip žmogus tiesiog geria kavą kavinėje, nėra toks efektyvus, kaip matyti besikalbančius personažus ar epinės kovos scenas, kuriose greitai vyksta veiksmas, žūtis keičia šlovė. R. Kubey teigimu, tokia reakcija mums įgimta. Tai vadinama orientavimosi refleksu, reiškiančiu mūsų gebėjimą reaguoti į judesius aplink, pvz., ištiestos rankos atstumu skrendančią musę. Žiūrint sparčiai besikeičiančias scenas veikiamas mūsų orientavimosi refleksas, taigi labiau įsitraukiame į tai, kas vyksta ir todėl netgi fiziškai sunku nusisukti.

Kontroliuojantis režisierius

Prinstono universiteto tyrėjas padarė išvadą – kuo stipriau režisierius patraukia žiūrovo dėmesį scenoje, tuo labiau įsitraukia žiūrovai. Psichologė Uri Hassan su kolegomis padarė smegenų magnetinio rezonanso tyrimą žmonėms, žiūrintiems ištraukas iš filmų „The Good, the Bad and the Ugly“ („Blogas, geras ir bjaurus“), „Curb Your Enthusiasm“ („Pažabok savo entuziazmą“) ir „Bang! You’re Dead“ („Pykšt pokšt – tu negyvas“) bei dokumentinio filmo „Washington Square Park“ ištraukas.

Tyrėjai stebėjo, kaip veikė žiūrovų smegenys. Tik 5 proc. žiūrovų panašiai reagavo į filmo „Washington Square Park“ ištraukas, 18 proc. panašiai reagavo į „Curb Your Enthusiasm“ ištraukas, 45 proc žiūrovų smegenys panašiai reagavo į filmo „The Good, the Bad and the Ugly“ ištraukas, o į filmo „Bang! You’re Dead“ ištraukas panašiai reagavo 65 proc žiūrovų smegenys.

Tyrėjai padarė išvadą – kuo labiau režisierius kontroliavo scenos veiksmą, tuo lengviau į ją įsitraukti ir sunkiau atitraukti nuo jos dėmesį. Pavyzdžiui, kiekviena filmo „Bang! You’re Dead“ scena yra kruopščiai apgalvota ir suplanuota. Režisierius tiksliai parodo, į ką nori atkreipti dėmesį, žiūrovui praktiškai nelieka pasirinkimo.

Panaši technika pasitelkta ir filme „House of Cards“ („Kortų namelis“) – kai aktorius Kevinas Spacey kreipiasi į auditoriją, viskas išnyksta, lieka tik jis ir žiūrovas. 

Kas bus toliau? Įtampa, žiūrint filmą su neaiškia baigtimi

Tai viena iš akivaizdžiausių ir dažniausiai pasitelkiamų kino ir televizijos prodiuserių taktikų. Ir ji visada suveikia. Paskutinėje filmo „Sherlock Holmes 2“ scenoje seklys krenta, žiūrovai mano, kad jis žūsta, bet netrukus pamato, kaip jis stebi bičiulį daktarą Watsoną stovintį prie jo kapo. Aha, visgi jis liko gyvas? Anot R. Kubey, TV serialuose pasitelkiamos įtampos kupinos akimirkos prieš kiekvieną reklamą tam, kad žiūrovai neperjungtų kanalo. Tai skatina grįžti ir norėti vis daugiau, įsitikinęs tyrėjas. Nežinia ir įtampa garantuotai užkabina žiūrovus.

Seksas – atviras, numanomas ar laukiamas

Žmonės visada reaguoja į žiaurumą ir į seksą, ypač į seksą. „Be galo smalsu, ar du žmonės scenoje išbaigs savo santykius, – aiškino R. Kubey. – nežinomybė jaudina, sunku atsitraukti.“ Seksas – vienas iš pagrindinių žmogaus poreikių, todėl yra viena mėgstamiausių temų žiūrėti. Kartais žiūrima valandų valandas (pornofilmus).

Žiaurumas... keista, bet jis traukia

Daugeliui sunku žiūrėti žiaurias scenas. Tad kodėl žiaurios, pavojingos scenos traukia žmones? Vokiečių ir amerikiečių tyrėjai neseniai išsiaiškino, kad žmonės žiūri kruvinas, žiaurias scenas, jei jiems atrodo, kad jose slypi kažkokia prasmė arba yra tikslas – tarkime kerštas arba teisingumas.
„Veikiausiai žiaurumas, suvokiamas, kaip prasmingas, jaudinantis ir susimąstyti skatinanti veiksnys gali sukelti užuojautą aukoms, pagarbą drąsiems poelgiams ir moralumo grožiui žiaurumo akivaizdoje“, – teigė viena iš tyrėjų Anne Bartsch.

Kito tyrimo duomenimis, žmones traukia nebūtinai žiaurumas, o turinys, kaip yra ir su sekso scenomis, – žiūrovai įsitraukia, patiria jaudulį ir kitų scenų laukimą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (78)