aA
Jau kone pusmetį netylančios kalbos apie sunkiausio pasaulyje maratono migraciją pradeda priminti tiesą. Daugiau kaip dešimtmetį Pietų Amerikoje vykęs Dakaro ralis galimai privalės ieškotis naujos vietos ir šis klausimas atrodo gana paprastas – grįžti į Afriką. Juk ten yra dykumos, ten Dakaras ir prasidėjo, tačiau toks įsivaizdavimas yra gana naivus. Dakarui neužtenka smėlio kopų ir klaidžių keliukų – Dakarui reikia pinigų, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Dakaras 2019
Dakaras 2019
© Scanpix

Šiemet savo išlaidų kraitį atskleidęs „General Financing team Pitlane“ pilotas ir komandos vadovas Benediktas Vanagas leido suprasti viena – lenktynes organizuojanti A.S.O. susimokėti paprašo už viską ir bet ką. Jeigu nemažą dalį lėšų galime suvokti, tokius dalykus kaip logistikos kaštus, komandos narių maitinimą ir saugumą, pačio maratono paruošimo išlaidas, tai žiniasklaidos atstovų mokesčiai galimai suglumino ne vieną. Galimybė fiksuoti maratoną ir tą medžiagą naudoti savo istorijai papasakoti atrodo neadekvačiai brangi, tačiau ne tokia brangi, kaip šansas savo šalyje surengti pasaulinio lygio sporto renginį.

Praktika, kai šalys perka galimybę organizuoti didelius sporto renginius, nėra naujiena. Nors mes neretai matome įvairius burtus, kurie sprendžia, kur vyks olimpinės žaidynės ar panašaus kalibro renginiai, norint patekti į burtus, reikia atitikti tam tikrus kriterijus ir vienas iš jų visada bus pinigai. Gerų pavyzdžių ieškoti nereikia toli.

Rygoje vykstantis pasaulio ralio kroso čempionato etapas čia atsirado ne tik dėl investicijos į trasą, kurios leistų varžybas pravesti tinkamai, bet ir dėl Rygos savivaldybės sprendimo skirti beveik pusę milijono eurų šioms varžyboms prisivilioti. Panaši situacija ir su „Rally Estonia“ – dar vienu milžinišku renginiu Baltijos šalyse, kuris jau matuojasi pasaulio ralio čempionato kepurę. Dideli sporto renginiai yra didelis verslas, kuriame savo interesus suranda tiek privatūs organizatoriai, tiek miestai ar valstybės. Viskas vyksta taip pat ir su Dakaro ralio maratonu, tik skalė šiuo atveju gali lygintis su Formule-1.

Kuris žemynas?

Spekuliacijų apie galimą maršruto pokytį yra nemažai. Pokalbiai apie grįžimą į Afriką gali būti labai rimti, tačiau gali būti tik priemonė spausti Peru bei kitas regiono valstybes išlaikyti maratoną savo žemyne. Ar tikrai verta?

Žvelgiant paprastai, didesnė dalis Lietuvos gyventojų jau keletą metų stebi šio regiono gamtą, girdi išsamias istorijas apie žmones, apgyvendinimo sąlygas ir visą kitą informaciją, kuri gali būti aktuali besirenkant atostogų kryptį. Lietuvoje netgi pradėtos organizuoti ekskursijos, sekančios patį Dakaro ralį, taigi vienaip ar kitaip – organizatorių reklama regionui tikrai juntama.

Paklaustas savo nuomonės apie maratono planus, Benediktas Vanagas linko prie ekonomiškai stipresnių šalių, tokių, kaip Kataras, Jungtiniai Arabų Emiratai bei Dubajaus versijos – jo manymu A.S.O. keliaus ten, kur juos gali įpirkti, o oficialūs motyvai tam bus sugalvoti.

Neoficialiais duomenimis kalbama, jog be visų papildomų reikalavimų, kaip kariuomenės pagalba, organizatoriai tikisi trejeto milijonų grynosios pagalbos, kas, valstybės biudžeto atveju, nėra nesuvokiama suma, tačiau susumavus visas išlaidas, šis skaičius gali ir patrigubėti. Tai vienareikšmiškai yra investicija: viešbučiai, maitinimo įstaigos bei kiti paslaugų sferos centrai būna užtvindyti iš viso pasaulio suplaukusių komandų valiuta, tačiau tokia investicija yra aktuali šalims, kurios neturi kritinių problemų, o visa Pietų Amerika tikrai negali girtis, jog problemų nėra.

B. Vanago manymu, A.S.O. imsis visų reikiamų priemonių savo tikslui pasiekti – tai organizacija, kuri jau beveik keturis dešimtmečius derasi su trijų žemynų lyderiais, tad jų kompetencija abejoti neverta. Paklaustas kuri kryptis pilotui būtų patogiausia, Benediktas neišskyrė favorito ir lenktyniaus visur, kur tik vyks šios varžybos. Tiesa, abejonių kelia toks trumpas laikotarpis likęs iki 2020 metų Dakaro: norint sėkmingai išžvalgyti bet kokį naują regioną, norint sėkmingai iš Pietų Amerikos patraukti šimtus organizatorių technikos vienetų ir paruošti kokybišką maratoną kitame žemyne – metai laiko yra labai nedaug.

Afrikoje viskas pigiau?

Per gruodžio mėnesį vykusį Valdo Valiukevičiaus knygos „Dakaro kariai“ pristatymą, ten susirinkę praeityje maratoną įveikę dalyviai išgirdę dabartinius maratono kaštus gūžčiojo pečiais – lenktynės yra stipriai išbrangusios ir jeigu seniau galėdavai imtis šio reikalo kaip nuotykio besiversdamas su lietuviško ralio biudžetu, tai dabar finansinė kartelė atmuša daugelį.

Taip atsitiko ir savo sugrįžimą į Dakaro ralį planavusiam Aurelijui Petraičiui: nemenką patirties bagažą turintis sportininkas ryžosi startuoti sunkvežimiu, tačiau jo kelionę nutraukė biudžeto skylės. Maratonui grįžus į Afriką, gerokai supaprastėtų logistiniai klausimai – juk seniau maratonas prasidėdavo Europoje ir tik paskui persikeldavo per Gibraltaro sąsiaurį.

Paklaustas apie galimai atpigsiantį maratoną, „General Financing team Pitlane“ pilotas B. Vanagas buvo skeptiškas: „Aš labai abejoju, kad startiniai mokesčiai sumažės dėl pasikeitusio žemyno – greičiau išlaidų skirtumą organizatoriai pasiliks sau. Tai kažkiek sumažintų komandų asmeninių kelionių kaštus, bet jie tikrai nesudaro didžiausios biudžeto dalies visame projekte“.

Šiemet B. Vanagas viešai skaičiavo, kokios yra oficialios maratono išlaidos – sumos, sumokamos organizatoriams. Bendra suma nesunkiai perkopė šimtą tūkstančių eurų, neįskaičiuojant komandos kelionės kaštų, automobilio paruošimo bei aptarnavimo sąnaudų, komandos narių algų ir t. t.

Palyginimui 2000 m. Dakaro ralio maratone startavusiems Romualdui Beresnevičiui ir Artūrui Lekavičiui prireikė apie 120 tūkstančių litų, neskaičiuojant automobilio kainos. Tiesa, automobilių kainos pakito ne tiek grubiai: aukščiausios klasifikacijos bolidas pastaruoju metu kainuoja kiek daugiau nei pusę milijono eurų arba beveik du milijonus litų. 2000–aisiais aukščiausios klasės bolido kaina nesunkiai perkopdavo milijoną litų ir daugiau, tad įvertinus infliaciją, išlaidų pokytis nėra toks žymus.

Pasibaigus Dakaro raliui, diskusijas apie galimus scenarijus komandos atideda į šalį ir matyt dauguma trauks ten, kur vyks šis maratonas. Tai nėra vienintelės tokio tipo lenktynės pasaulyje, tad galima spręsti, jog žiniasklaidos dėmesį ir stipriausių pasaulio sportininkų pasirinkimą lemia gerai išvystytas produktas, o ne žemyno ar konkrečių šalių pasirinkimas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Artėjančiame Dakaro ralyje laukia nemenka staigmena – žada naują automobilių klasę (1)

Ispanijos nacionalinis sporto dienraštis „Marca“ ir tarptautinis tinklalapis Motorsport.com...

Iš Saudo Arabijos parplukdyta lietuviška Dakaro technika: ilsėtis teks ne visiems (1)

Po ganėtina netrumpos kelionės, iš Saudo Arabijos į Europą parplaukė Dakaro ralio dalyvių...

Dakare su skausmais kovojusio Jurgelėno laukia gydymas: ar startuos Dubajuje paaiškės tik kitą mėnesį (5)

Dar paskutinių Dakaro greičio ruožų metų „ Agrorodeo “ ekipažas prisipažino –...

Bemiegės naktys Dakaro ralyje – įprastas dalykas technikams (2)

Dakaro ralyje dirbusių technikų sunkumais nenustebinsi. Jie žino, kas yra smėlio audra, stiprus...

Ką bendra turi Dakare nugalėjęs Carlosas Sainzas ir Benediktas Vanagas? (7)

Benediktas Vanagas yra pirmasis Lietuvos žmogus, kurio vardu pavadintas „Toyota“ serijinės...

Top naujienos

Vilniaus ponia, kuri daugybę metų gyveno iš svetimų pinigų: dėl to jūs esate patys kalti

Įtakinga verslininkė, turinti pažinčių įvairiuose visuomenės sluoksniuose, ir galinti padėti...

Lietuvos kurortuose – užsienio turistų štilis: kaip kurortai gyvena be išlaidžiausių svečių iš Rusijos ir Baltarusijos?

Karantinas itin skaudžiai paveikė Lietuvos kurortus, kurie gyvena iš turistų srautų,...

Atvanga nuo lietaus – tik šeštadienis

Šiandien Lietuvos orus lems aukštesnio slėgio juosta. Didesnėje šalies teritorijos dalyje vyraus...

Lietuvos turtuoliai spjovė į šalies kurortus ir keliauja į Jūrmalą: čia daugiau privatumo ir prabangos (191)

Kaimyninės Latvijos kurortą – Jūrmalą – itin pamėgo ne tik Rusijos žvaigždės, bet ir...

„Pergalę“ švenčiančiam Putinui – akibrokštas iš atokaus regiono (630)

Vladimirui Putinui apžvelgiant savo didžiulę „pergalę“ šią savaitę įvykusiame...

Atmestame ir vėliau pradingusiame Juleso Verne`o romane – neįtikėtinai tikslios prognozės apie šiuolaikinį pasaulį (34)

Beveik prieš 150 metų Julesas Verne`as parašė romaną, kuriame buvo neįtikėtinai tikslių...

Mergaites žaginęs seksualinis maniakas vėl ruošiasi į laisvę: anksčiau laiko paleistas, sustoti neketino (179)

Kitąmet į laisvę turėtų būti paleistas maniakas, 1994-aisiais siautėjęs Klaipėdoje ir jos...

Vairuotojų, kurie naršo telefone, laukia labai griežtos sankcijos: galite likti ir be teisių (159)

Remiantis statistika, per birželį keliuose žuvo keturi motociklininkai. Kas dėl to kaltas ir...

Abiturientus palaužusį matematikos egzaminą peržiūrėjo profesionalai: norėtųsi matyti gerokai sudėtingesnių užduočių (223)

Penktadienį Lietuvos abiturientai laikė valstybinį matematikos egzaminą: vieniems jis sukėlė...

TOP 10 madingiausių interjero tendencijų šią vasarą

Vienos namų dekoravimo mados keičia kitas, tačiau kai kurie elementai niekada nepasensta. Norėdami...

|Maža didelių žinių kaina