Istorija nutiko, kai žmogus nutarė parduoti savo telefoną. Prabangus toks, išpuoselėtas, auksinis. Dėjo skelbimą į internetą ir netrukus sulaukė pirkėjo skambučio. Skambino per „Viber“ programėlę ir ilgai neklausinėjęs sutiko pirkti.

Čia pirma pamoka – pirkėjas dažniausiai linkęs derėtis dėl mažesnės kainos, todėl įtartina, kad nesidera bei skubina sandorį. Tokių dalykų pasitaiko, bet visi žino, kad vienu metu negali turėti ir mažos kainos, ir operatyvaus pristatymo, ir aukštos kokybės. Tokiai skubai reikalingos garantijos. Tinkamiausios – piniginės.

Toliau, kai pirkėjas jau sudomino pardavėją, pasiūloma atsiskaityti banko pavedimu. Atrodo patikima, tačiau čia atsitinka kitas netikėtumas – pavedimas dėl kažkokių priežasčių vėluoja (neva pavedimas atliktas vėlai, iš kito banko ar panašiai), o „žmogus pasiimti jau atvažiuoja“, „nes aš ne vietoje“ ir „labai greitai reikia“.

Tarptautinėje prekyboje, ypač, kai pardavėjai iš Afrikos, jie reikalauja avanso. Dažniausiai po to sandoriai su jais baigiasi. Tačiau pas mus avansas turėtų demonstruoti ne tik pirkėjo finansinį pajėgumą, bet ir suteikti daugiau pasitikėjimo, nes taip gaunami pinigai, konkreti nauda ir užmegzami patikimi, tarpbankiniai kontaktai.

Mano atveju buvo patikėta kažkokia neva atlikto pavedimo ekrano kopija, kur matėsi kiek smulkesniu šriftu užrašyta mano pavardė, sąskaitos numeris, kažkieno vardas ir pavardė bei mokėtojo pinigų likutis. Ekrano kopija buvo apkarpyta, tad nesimatė nei paprastai telefone rodomo laiko, nei tinklo operatoriaus pavadinimo ar baterijos ir signalo stiprumo ženklų. Ai, dar atsiuntė to žmogaus paso kopiją, o googlint laiko jau nebuvo.

Antra pamoka: datos ir detalės – svarbi visumos dalis. Kai kuriate, pasirašote ar gaunate sandorio dokumentus, būtinai atkreipkite dėmesį į laiką. Taip bus ne tik lengviau sekti prekės ar pinigų judėjimą, bet ir pasitarnaus rašant pretenziją ar pareiškimą teisėsaugai. Tikslus pranešimų siuntimo, pokalbių telefonu bei prekės ar pinigų perdavimo laikas yra svarbus, kaip važtaraštis ir kaip įrodymas, padedantis greičiau susekti sukčius.

Taigi, esminis lūžis įvyko – mano gobšumas laimėjo, įtartinos detalės praslydo pro akis ir prasidėjo detektyvas – „atvažiavo žmogus“, nors jokių pinigų sąskaitoje ir rimtų pirkėjo mokumo garantijų dar neturėjau. Mažai tikėtina, kad į susitikimą sukčius ateis pats. Greičiausiai jis pasiųs bendrininką, bet ir jį identifikavus lieka daugiau vilties atgauti prarastą prekę ar pinigus. Tada paaiškėja, kad nieko nenutuokiantis samdytas kurjeris keičia maršrutą, prekę veža kitur nei sutarta, tačiau kontaktas su pirkėju nenutrūksta dar gerą pusvalandį.

Ligi tol buvo bent keletas skambučių ta pačia pokalbių programėle. Suprantama, kad mokėjimą atlikęs ir prekės laukiantis pirkėjas nerimauja, ar sklandžiai vyksta procesas, tačiau sodrus vyriškas balsas telefone buvo ramus, prieš atsakydamas į keblius klausimus kiek patylėdavo, kalbėdavo nuosekliai, logiškai, pasinaudodamas žmogiškais faktoriais – mandagumu, pasitikėjimu ir gobšumu. Aiškino, kad kurjeris perduos telefoną kitam, kur susitaręs, kad jam atvežtų ir žadėjo paskambinti, kai gaus bei prašė būtinai paskambinti, kai gausiu pavedimą.

Nušvitimas, kad tave išdūrė ateina pamažu, bet užtikrintai. Tuomet iš smulkmenų susidėlioja bauginanti perspektyva, ieškant panašumų ir faktų, kol galop susiduriama su negailestinga realybe.

Esu tikras, kad sukčiavimas internete nesiliauja, tampa modernesnis, todėl būtina viešinti jo atvejus ir gaudyti nusikaltėlius. Iš šio vakarykščio įvykio vėl pasisėmiau patirties ir ją sugretinęs su negailestingos rinkos taisyklėmis, pateikiu savo patarimus, kaip nepakliūti į pinkles internetiniams sukčiams.

Pinigai į priekį! Sena patarlė, ginanti pardavėjo interesus, bet pirkėjui kelianti nerimą dėl pardavėjo patikimumo. Neatiduokite į svetimas rankas viso daikto, jei negavote pinigų ar bent jų dalies. Pirkėjas gi turėtų visokeriopai įsitikinti, kad prekė jį tenkina ir tik tada paduoti pinigus, nes paskui aiškintis, kai sandoris jau įvyko, bus vėlu.

Stebėkite ir fiksuokite laiką, skaičius bei atpažįstamas smulkmenas – visas bendravimas tarp pirkėjo ir pardavėjo, prekių ir pinigų judėjimas bus svarbūs galimai ginčijant sandorį, aiškinantis dėl kokybės, apmokėjimo bei pristatymo terminų. Policijai tai padės greičiau sekti sukčius.

Internetiniai sukčiai labai sumanūs – jie bendrauja mandagiai ir įtaigiai, dažniausiai skubina sandorį, neblogai klastoja mokumo ar nuosavybės įrodymus, stengiasi nuslėpti pėdsakus (pvz. naudoja svetimas tapatybes, vengia GSM ryšio, gali iškraipyti savo balsą ir pan.).

Netylėkite – visada praneškite, informuokite tarnybas ir artimuosius apie sukčiavimo atvejus, pasidalinkite savo patirtimi, kad padėtumėte kitiems nepakliūti į sukčių pinkles bei greičiau sugauti nusikaltėlius.

P. S.: Dėl savo atvejo kreipiuosi į policiją ir lieka vilties bei patirties, kaip neapsigauti dar kartą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (15)