Tik keletas bendrovių, įsikūrusių Kinijoje, Japonijoje ir Pietų Korėjoje, gamina automobilių klasės baterijas, ir tai griauna tradicinę dinamiką tarp automobilių gamintojų ir dalių tiekėjų. Šios baterijų milžinės, nors mažai žinomos plačiajai visuomenei ir gana naujos augančioje automobilių pramonės tiekimo grandinėje, yra itin svarbios gamintojoms, siekiančioms pristatyti dešimtis naujų elektromobilių modelių į Jungtinių Valstijų automobilių salonus iki 2025 metų.


Įtempta padėtis logistikos srityje, gamybos vėlavimai ir kovos dėl intelektinės nuosavybės padidino įtampą tarp automobilių gamintojų ir šio naujo tipo tiekėjo, kuris savo rankose turi didesnį įtakos svertą nei skirstomųjų velenų, duslintuvų ir stūmoklių tiekėjai. Be to, staigus automobilių pramonės posūkis į elektromobilių rinką gali paskatinti daugiau incidentų, tokių kaip neseniai skelbtas keturių skirtingų modelių atšaukimas dėl baterijų užsidegimo rizikų.

„Ford Motor Co.“, vienai iš automobilius atšaukiančių bendrovių, dabar tenka bendradarbiauti su kitomis automobilių gamintojomis, kad jos strategija atitiktų Europos emisijų taisykles ir kad galėtų išvengtų galimų baudų.

„Katastrofiški tiekimo trikdžiai“

Baterijų trūkumas gresia sukelti dar didesnę problemą, nors ji gali būti tik trumpalaikė, nes baterijų gamintojai skuba didinti gamybos apimtis. „Volkswagen AG“ (VW) padaliniui „Audi“ vasarį teko pristabdyti savo „e-Tron“ gamybą, o grupei „Tata Group“ priklausanti „Jaguar Land Rover Automotive Plc.“ tą patį mėnesį sustabdė „I-Pace“ gamybą dėl sutrikusio tiekimo iš baterijų tiekėjos „LG Chem Ltd.“.

„Ford“ ir VW perspėja, kad JAV teisinis ginčas tarp „LG Chem“ ir Pietų Korėjos partnerės „SK Innovation Co.“ dėl prekybos paslapčių gali sukelti „katastrofiškų tiekimo trikdžių“. Manoma, kad spalio 26 dieną JAV tarptautinė prekybos komisija paskelbs sprendimą dėl šio ginčo.

Vien baterijos sudaro ketvirtadalį ar beveik pusės elektromobilio kainos, teigiama „UBS Securities“ spalio 21 d. publikuotoje tyrimo ataskaitoje.

„Mūsų manymu, net augant Kinijos eksportui, užsienio baterijų rinka ir toliau išliks įtempta“, – teigiama ataskaitoje.

Baterijų tiekėjai stengiasi per daug neįsipareigoti nei vienai automobilių gamintojai ir siekia susigrąžinti milijardus dolerių, išleistus gamybos linijoms viso pasaulio mastu. Daugelis jų apsidraudžia, pasirašydamos sutartis su daugiau nei vienu partneriu. Šiam nedideliam klubui priklauso dvi Pietų Korėjos konkurentės, Kinijos bendrovė „Contemporary Amperex Technology Co.“ ir Japonijos „Panasonic Corp.“.

„Baterijų tiekėjai gali būti labai smulkmeniški, rinkdamiesi originalios įrangos gamintoją (OĮG), – sakė Nathalie Capti, buvusi „General Motors Co.“ ir „Apple Inc.“ baterijų inžinierė, kuri šiuo metu vadovauja „Battery Lab“, konsultacinei įmonei San Fransiske. – Yra tik keletas baterijų tiekėjų, kurie gali patenkinti baterijų kokybės ir apimčių reikalavimus. Šiandien automobilių gamintojai yra tikra ta žodžio prasme priklausomi nuo baterijų tiekėjų.“

„Tesla“ baterijų gamyba

„Panasonic“ jau seniai bendradarbiauja su „Tesla Inc.“. Abi bendrovės eksploatuoja didžiulę baterijų gamyklą, žinomą kaip „Gigafactory“, esančią už Ryno miesto (Nevados valstija) ribų. „Tesla“ vadovas Elonas Muskas skundžiasi, kad japonų bendrovės darbų tempai riboja „Tesla“ gaminamo „Model 3“ sedano gamybą. „Panasonic“ įveda Nevados gamykloje papildomą 14-ąją baterijų gamybos liniją, ir toks sprendimas, manoma, padidins gamybos apimtis 10-čia procentų. Bet bendrovė yra įsipareigojusi ne vien „Tesla“: ji turi bendrą įmonę ir su „Toyota Motor Corp.“.


„Tesla“ užsako baterijas ir iš CATl, ir „LG Chem“. Bet Palo Alte (Kalifornija) įsikūrusi automobilių gamintoja susiduria su nenumaldomu baterijų poreikiu, ir E. Muskas siekia atsikratyti bendrovės priklausomybės nuo išorinių tiekėjų. „Tesla“ planuoja gaminti baterijas bandomojoje gamybos linijoje, šalia savo automobilių gamyklos Frimonte, Kalifornijoje, ir naujoje gamykloje, kurią šiuo metu stato Ostine, Teksaso valstijoje.

Gilėjant klimato krizei, elektromobilių rinka įgauna naujo aktualumo. Tokie miestai kaip Madridas ir Paryžius bei Kanados Britų Kolumbijos provincija yra vienos iš jurisdikcijų, kurios palaipsniui atsisako vidaus degimo variklių. O Kalifornija, kuri dūsta nuo pražūtingų miško gaisrų dūmų, paskelbė rugsėjį apie planus nuo 2035-ųjų uždrausti prekybą naujais benzinu varomais automobiliais.

„Naujos ginklavimosi varžybos“

Iki 2022 metų visame pasaulyje atsiras daugiau nei 500 skirtingų elektromobilių modelių, skelbia BNEF prognozės. Bendrovės prognozėmis, iki 2040 metų daugiau nei pusė parduotų keleivinių transporto priemonių bus elektrinės.

Ataskaitoje, kurią pernai gruodį paskelbė „Defense Analyses“, pelno nesiekianti organizacija, tyrinėjanti nacionalinės saugos problemas, teigiama, kad baterijų gamintojai įgauna „pernelyg didelę svarbą“ automobilių pramonėje, ir perspėjama, kad JAV nekoordinuoja vidaus išteklių atsargų tokiu mastu, kaip tą daro Europa, ir tai taptų kliūtimi, jeigu tiekimo grandinėje atsirastų esminių trikdžių ar pertrūkių.

Tokias nuotaikas neseniai pademonstravo Mary Nichols, „California Air Resources Board“ pirmininkė, kai per rugsėjį vykusį renginį paskelbė apie valstijos planus uždrausti benzinu varomus automobilius.