Priversta dėl vaiko priežiūros atsisakyti darbo, moteris negalėjo atsistebėti, kodėl Japonijoje nėra lankstesnių sąlygų moterims, leidžiančių joms toliau dirbti susilaukus vaikų. Po dešimties metų, šis klausimas vis dar kirbėjo jos galvoje, kai ji kartu su kitas įkūrė „VisasQ Inc.“, teikiančią ekspertų konsultacines paslaugas, panašias į tas, kurias teikia „McKinsey & Co.“. Vis dėlto, kuo ji skiriasi nuo kitų? „VisasQ Inc.“ konsultantai nedirba pačioje įmonėje, jie – kviestiniai konsultantai.

„Aš pagimdžiau vaiką pačioje savo karjeros pradžioje ir labai norėjau kokio nors darbo, kurį galėčiau tęsti“, – interviu sakė E. Hashiba, „VisasQ Inc.“ generalinė direktorė. „VisasQ“ yra „paslauga, kuri skatina asmens galimybę dirbti.“

„VisasQ“ akcijų vertė, nuo kovo mėnesio listingavimo Tokijo akcijų biržoje, šoktelėjo 94 procento. Toks akcijų brangimas padidino įmonės rinkos vertę iki maždaug 236 mln. JAV dolerių ir pavertė E. Hashibą, turinčią 52 proc. akcijų, multimilijoniere.

Žmonės iš įvairių pramonės šakų registruojasi „VisasQ“ kaip konsultantai ir teikia konsultacijas klientams, kuriems reikalingos jų žinios bei patirtis. E. Hashibos duomenimis, „VisasQ“ turi per 110 000 registruotų konsultantų.

„Mano kaip dirbančios mamos patirtis leido man suprasti, kad yra žmonių, kurie norėtų dirbti kaip nepriklausomi konsultantai“, – sakė E. Hashiba.

E. Hashiba yra viena iš saujelės japonų bendrovių generalinių direktorių-moterų. Per praėjusius fiskalinius metus tik vienuolika iš 2 076 listinguojamų įmonių, paviešinusių informaciją, – arba mažiau nei 1 proc., – buvo vadovaujamos moters, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys.

Generalinė direktorė

Pasak E. Hashibos, anksčiau rizikos kapitalo įmonių vadovai abejojo, ar jai pavyks sėkmingai vykdyti generalinės direktorės pareigas kaip moteriai. Jų teigimu, sėkmės istorijų būta nedaug, ir tai paskatino moterį įrodyti, kad jie klysta, prisimena E. Hashiba.

E. Hashiba prie „Goldman Sachs“ komandos prisijungė 2001 metais, užbaigusi prestižinį Tokijo universitetą. Iš banko ji išėjo vos po metų prižiūrėti vaiko. Vėliau, prieš įsteigdama „VisasQ“, ji yra dirbusi „L’Oreal SA“ ir japonų privataus kapitalo įmonėje „Unison Capital Inc.“.

„VisasQ“ tikisi pritraukti augančias Japonijoje pensininkų gretas – be visų kitų, – siekdama padidinti registruotų konsultantų skaičių iki milijonų. Šalyje gyvena per 36 mln. žmonių, kurie yra 65-erių metų amžiaus ir vyresni, rodo vyriausybiniai duomenys.

Yukio Terakawa, „Yanmar Holdings Co.“ padalinio vadovas, teigia planuojantis ir pasitraukęs į pensiją toliau dirbti kaip „Visas Q“ konsultantas.

„Visi šie metai, praleisti atliekant įvairus nelengvus darbus kaip „tarnautojui“, nenuėjo veltui, – sakė Y. Terakawa. – Norėčiau toliau dirbti tokį darbą ir išėjęs į pensiją.“

Daichis Mamada, dirbantis korporacijoje „Mitsubishi Electric Corp.“, naudojosi „VisasQ“ konsultacine tarnyba, kad įgytų informacijos apie nišinę rinką.

Didžiulė vertė

„Ji turi didžiulę vertę; galėjau gauti daug informacijos ir žinių, – sakė jis. – Ši konsultacinė tarnyba leido man tiesiogiai užmegzti ryšius su žmonėms, su kuriais pats vienas nebūčiau susisiekęs. Konsultantas dosniai dalijosi vietine informacija.“

Ilgametis investuotojas Mitsushigė Akino‘as kalbėjo kiek atsargiau. Pasak jo, dar per anksti daryti išvadas dėl investicijų į akcijas. „Reikia šiek tiek daugiau laiko, norint patikrinti šį verslo modelį, – sakė M. Akino‘as, vyresnysis „Ichiyoshi Asset Management Co.“ vykdomasis pareigūnas. – Mes dar nežinome, ar bendrovėms, besinaudojančioms šia paslauga, suteiktos konsultacijos iš tikrųjų bus naudingos. Kol kas žmonės perka akcijas, miglotai tikėdami jų nauda.“

Akcijų pirkimas paskatino įmonės vertės augimą. „VisasQ“ prognozėmis, jos pajamos per metus, pasibaigsiančius kitų metų vasarį, padidės 42 proc. iki 1,4 mlrd. jenų (13,2 mln. JAV dolerių), bet pelnas turėtų sumažėti dėl itin aktyvių investicijų.

„Visas Q“ balandį įsteigė padalinį Singapūre, ketindama panaudoti jį kaip bazę plėstis į užsienio rinkas. E. Hashiba planuoja sujungti turimą įmonės japonų konsultantų banką su užsienio klientais ir tuo pat metu jį plėsti, pritraukiant konsultantų iš kitų Azijos valstybių.

Svyruojantys akcijų kursai

„Jeigu paaiškėtų, kad ši paslauga nėra labai efektyvi, klientai nusigręžtų, – sakė M. Akino‘as, kuris trumpuoju laikotarpiu prognozuoja akcijų svyravimus. – Kadangi mes dar nežinome, kaip bus, bus dienų, kai akcijos bus perkamos puoselėjant didelių lūkesčių.“

E. Hashiba sako mėginanti nesirūpinti dėl akcijų kainų judėjimų, veikiau susitelkiant į ilgalaikę įmonės plėtrą.

„Mes esame dar labai ankstyvojoje augimo stadijoje, – sakė ji. – Mūsų išsvajotas tikslas yra, kad visi, kas yra darbštūs ir net tie, kurie turi patirties, bet šiuo metu nedirba visu pajėgumu, prisijungtų prie „VisasQ“.