Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas, sako, kad dažnas vairuotojas, nusprendęs remontuoti seną automobilį, galvoja, kad susitvarkys iškilusias bėdas ir tuomet galės ramiai važinėti.

„Praktika rodo, kad tokiems automobiliams suremontavus vienus mazgus, gedimai išlenda kitur. Ir žmogus įsivelia į savotišką užburtų problemų ratą, kai galvoja, kad jau įdėjo į seną automobilį du ar tris kartus daugiau pinigų nei jis vertas ir kada nors jis vis tiek važiuos gerai“, – svarsto Susisiekimo ministerijos atstovas pridurdamas, kad lietuviai yra linkę prisirišti prie daiktų.

Visgi, aiškina V. Pumputis, reikia nepamiršti to, kad nemaža dalis naudotų automobilių, atkeliavusių į Lietuvą, jau yra susidėvėję – tai yra, tokie, kuriuos remontuoti yra ekonomiškai netikslinga.

Pirmu bandymu – kas antras

Gintautas Šlederis, techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ vadovas, sako, kad statistika, kiek automobilių techninę apžiūrą sėkmingai įveikia pirmuoju bandymu, iš esmės nekinta. Pernai iš pirmo karto kaip tinkami važinėti Lietuvos keliuose įvertinti 52,56 proc. automobilių.

Tačiau pokyčių yra kitur. Kaip aiškina G. Šlederis, automobilių „dideli trūkumai“ surašyti į 40 punktų sąrašą ir jei 2017-aisiais vertinant kiekvieną atskirai situacija atrodė gerėjanti, pernai automobilių techninė būklė suprastėjo. Kitaip tariant, pernai išaugo vienam automobiliui tenkančių „didelių trūkumų“ ir „pavojingų trūkumų“ skaičius: nuo 2,11 trūkumo vienam automobiliui iki 2,44.

„Akivaizdu, kad nemaža dalis automobilininkų savo mašinų technine būkle iš esmės nesirūpina ir netgi prieš vizitą į techninės apžiūros centrą nebando pašalinti akis badančių problemų“, – kalba G. Šlederis.

Kuo gali baigtis automobilio „ligos“

Žibintų, šviesos signalizacijos trūkumai – vieni dažniausių, nustatomų TA centruose. „Transekstos“ duomenimis, kas 7-17 m. amžiaus automobilių grupėje kas trečias automobilis turi apšvietimo sistemos trūkumų. Negana to, kas dešimtam 3 metų amžiaus automobiliui, į TA centrą patikrai atvežtam pirmą kartą, taip pat nustatomi šviesos prietaisų veikimo trūkumai.

„Visais atvejais tai reiškia, kad arba prastai apšviečiamas kelias ir vairuotojui sunku priimti adekvačius sprendimus, arba akinami kiti eismo dalyviai“, – kalba G. Šlederis.

Maždaug 20 proc. 11-15 m. amžiaus automobiliai TA neįveikia dėl netvarkingos važiuoklės – pastarosios elementai būna pernelyg išsidėvėję ir per laisvi.

„Šarnyrai yra vienos iš svarbiausių važiuoklės dalių, jungiančių judančias pakabos detales ir leidžia valdyti automobilį – važiuojant nelygiu keliu jie reikiamu kampu keičia pakabos aukštį, padeda užtikrinti automobilio stabilumą, o drauge patogią ir saugią kelionę. Eksploatuojant transporto priemonę su stipriai sudėvėtais pakabos lankstais, rizikuojama pačiu netinkamiausiu metu (dideliu greičiu posūkyje) prarasti vieną ar du vairuojančius ratus“, – aiškina žinovas.

Galiausiai trečias pagal dažnumą TA centruose nustatomas automobilių trūkumas – netvarkinga stabdžių sistema. Anot G. Šlederio, automobilininkai labai dažnai eksploatuoja techniką su visiškai sudilusiomis, ne visu plotu kontaktuojančiomis stabdžių trinkelėmis ir stabdžių diskais, važinėja nekreipdami dėmesio, kad stabdžių sistemos žarnelės sueižėjusios, vamzdeliai – nehermetiški.

„Dėl šių priežasčių automobilio stabdymo efektyvumas keičiasi, o stabdymo kelias dramatiškai pailgėja. Deja, bet 40 proc. visų avarijų įvyksta dėl automobilio slydimo ir stabdymo klaidų“, – akcentuoja pašnekovas.

Nuo kada grėsmė išauga

Ne vienas automobilių serviso meistras tikina, kad ilgaamžiai automobiliai jau nebėra gaminami ir ne vienu atveju jų resursas yra nedaug ilgesnis nei garantinis laikotarpis.

„Kitaip tariant, mašinos, įveikusios po 100 tūkst. kilometrų, paprastai padeda kelti padidintą patekimo į įvairius incidentus keliuose riziką“, – sako G. Šlederis.

Problemų, pasak jo, išvengti galima tik reguliariai tikrinant techninę automobilio būklę ir automobilį remontuojant, o jeigu remontas pernelyg sudėtingas ir brangus, apsisprendžiant, ar verta tokią transporto priemonę eksploatuoti – galbūt geriau įsigyti geresnės būklės ir kitą.

„Suskilinėjusios stabdžių žarnelės ar prastai veikiantys amortizatoriai ne sloga, kuri net ir negydoma praeina per savaitę. Įsisenėjusios techninės bėdos visais atvejais pradeda kelti rimtą grėsmę“, – perspėja žinovas.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.