Kuo prastesnės eismo kultūra, tuo daugiau tų chuliganų keliuose, tad teoriškai jų turėtų mažėti su laiku, nes žmonija lyg ir vystosi, protas tobulėja. Nors kelių chuliganai nesudaro daugumos, o tėra mažuma, tačiau ta mažuma padaro tiek kelių eismo taisyklių nusižengimų keliuose, kiek jų nepadaro dauguma eilinių eismo dalyvių.

Svarbu pažymėti, kad padaromi nusižengimai ir jų pasekmės yra kur kas skaudesni nei eilinių kelių eismo dalyvių. Tačiau sprendžiant kelių chuliganų problemą, mes pamirštame netyčinius kelių eismo taisyklių pažeidėjus.

Kuo gi jie skiriasi? Kelių erelis (ar gaidelis) tyčia daro kelių teismo taisyklių nusižengimus kelyje, nes toks jo mentalitetas, jam tiesiog nesvarbios taisyklės apskritai, jis mato tik save ir savo tikslus. Tačiau juk kelių eismo taisyklių nesilaiko ir kiti eismo dalyviai, bet ar jie dėl to tampa tais blogaisiais kelių chuliganais? Manau, kad ne, tačiau ar nuo to jų padaromi kelių eismo taisyklių nusižengimai tampa mažiau reikšmingi? Galbūt nemokšiškai atliktas manevras, netikėtas manevras ar ne vietoje paliktas automobilis kartais neatrodo tokie reikšmingi, tačiau šių veiksmų pasekmės gali būti reikšmingos. Iš pirmo žvilgsnio mažareikšmis veiksmas gali nulemti daug reikšmingesnius atoveiksmius, ypač keliuose.

Kasdien keliuose galime pamatyti tokių netyčinių kelių eismo taisyklių pažeidėjų – žioplių, kurie sukelia daugybę problemų eiliniams eismo dalyviams. Nors jie neagresyvūs ir iš šono nėra blogi kaip kelių chuliganai, tačiau kelių eismo taisykles vis tiek pažeidžia ir priverčia jas pažeisti ir kitus eismo dalyvius arba net patekti į avarijas. Ryškiausi tokių kelių žioplių elgesio pavyzdžiai: važiuoja tarsi nejausdamas, kas vyksta aplinkui, nesiorientuoja kelyje, stabdo per greitai, netikėtai, pradeda važiuoti per lėtai, nesupranta, kokioje eismo juostoje reikia būti, rodo posūkius per vėlai, nerodo posūkių apskritai, rikiuojasi per greitai ar per lėtai, bet kokie manevrai gali būti nenuspėjami, nelogiški ir padaryti tiesiog nemokšiškai, palieka automobilį aikštelėje tarsi vakar gavus teises, o dar geriau – palieka automobilį bet kur, kad tik nereikėtų pasinaudoti tam reikalui skirta aikštele.

Apskritai kelių žioplys nesupranta, kas yra eismas ir kaip jis organizuojamas, kodėl toks svarbus eismo saugumas ir, kad neužtenka vien tik neviršyti leidžiamo greičio norint būti pavyzdingu vairuotoju. Išlaikytas teorijos ir vairavimo egzaminas, gautos teisės yra niekis, nes tai neišmoko mąstyti kaip reikia elgtis kelyje realiomis situacijomis. Realiomis situacijomis kelių žioplys nemoka elgtis ir šimtai kursų jam nepadės, nes jis nenori suprasti realių dalykų vykstančių keliuose.

Tokie kelių žiopliai gali tiesiog neturėti reikalingos vairavimo patirties arba pats automobilio vairavimas jiems neskirtas, tam nėra tinkamų asmeninių savybių ir motyvacijos. Teisės reikalingos tiesiog kaip būdas išvengti kitų susisiekimo priemonių, nors eismo saugumas būtų kur kas geriau užtikrintas tokiems žiopliams būnant viešajame transporte, nesiliečiant prie vairo. Juk ne visi tampame kosmonautais, šokėjais ar gydytojais, bet kažkodėl visi gali būti vairuotojais.

Vairuoti automobilį reikia mokėti, o kartu reikia mokėti ir suprasti aplinką, kur tas automobilis randasi. Vien spausti pedalus ir sukti vairą nepakanka, nes daug svarbiau suprasti, kas bus kai paspausi ar pasuksi. Kelių chuliganai per daug pasitiki savimi ir mano, kad puikiai save supranta kelyje, tačiau nemato aplinkos, jos neįvertinta ir sukelia rūpesčių kitiems. Tai net ne policijos darbas dirbti su tokiais asmenimis, nes tai psichiatrų ar psichologų galimi klientai.

Kelių žiopliai nesupranta nei savęs, nei aplinkos. Ar dėl to jie geresni nei minėti kelių chuliganai? Kelių žioplys negali būti blogiukas iš principo, nes jis tarsi tas geras kvailelis, kuriam atleidžiamos visos pasaulio nuodėmės. Jis padaro kažką blogo tik netyčia nenorėdamas, tarsi mažas vaikas. Dėl to nebauskime ir pasigailėkime, tegu gyvena toliau vargšas. Tačiau jeigu visada tokiems asmenims atleidžiama ir į juos žiūrima kaip į nevisiškai nuovokius asmenis, kurie vis dėlto yra pilnamečiai, tai jie niekada nesikeis ir liks amžinos problemos keliuose. Ir jas sukels ne blogieji kelių chuliganai, o gerieji nevykėliai – kelių žiopliai.

Blogis gali būti net tik tyčinis, bet ir netyčinis. Tą svarbu suprasti.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite išsakyti patarimus ar savo patirtį? Jūsų istorijų laukiame el.paštu pilieciai@delfi.lt. Taip pat rašinius galite siųsti naudodamiesi žemiau esančia nuoroda: