Lentelės su žaliomis rodyklėmis pradėtos naudoti 1978 m. Vokietijos Demokratinėje Respublikoje (toliau – VDR). Dėl primityvių eismo reguliavimo galimybių VDR, nuspręsta vietoje papildomų sekcijų naudoti lenteles su žaliomis rodyklėmis, nepaisant to, kad lentelės su žaliomis rodyklėmis nebuvo numatytos Europos Kelio ženklų ir signalų Konvencijoje (ir iki šiol nėra numatytos).

Po VDR ir Vokietijos Federacinės Respublikos susivienijimo 1989 m. konstatuota, kad toks eismo reguliavimas kelia grėsmę eismo saugumui. Po ilgų eismo saugumo tyrimų ir didelio VDR visuomenės pasipriešinimo, nuo 1994 m. kovo 1 d. nuspręsta leisti įrengti šias lenteles, tačiau tik gerai įvertinus visas aplinkybes sankryžose ir tik ypatingai retais atvejais.

Šiuo metu Vokietija yra vienintelė Europos Sąjungos valstybė (be Lietuvos), kurioje, nors ir labai retai, tačiau galima pamatyti lentelę su žalia rodykle. Tačiau Vokietijos Kelių eismo taisyklės (toliau – KET), degant raudonam šviesoforo signalui, į dešinę pagal lentelę su žalia rodykle leidžia sukti tik prieš tai sustojus, analogiškai, kaip prie „Stop“ ženklo.

Jungtinėse Amerikos Valstijose leidžiama sukti į dešinę ir degant draudžiamam šviesoforo signalui (jei nėra įrengto tai draudžiančio ženklo „No turn on red“), tačiau taip pat privaloma visiškai sustoti (jei nėra to nereikalaujančio ženklo) ir tik tada, praleidus kitus eismo dalyvius, atsargiai sukti į dešinę. Išimtis yra Niujorkas, kuriame degant draudžiamam signalui sukti į dešinę leidžiama tik tuomet, jei yra įrengtas tai leidžiantis ženklas.

Lietuvos lentelių su žaliomis rodyklėmis istorija yra tokia. Kaip teigia vienas iš pirmųjų lietuviškų KET autorių, su kuriuo esu bendravęs, Lietuva įvertino tiek JAV, tiek VDR patirtį. Kadangi nenorėta, jog Lietuvos vairuotojams susiformuotų blogi įpročiai nepaisyti draudžiamų signalų, JAV varianto atsisakyta. Taigi buvo pasirinktas VDR eismo reguliavimo būdas – lentelės su žaliomis rodyklėmis.

Anot pirmųjų lietuviškų KET autoriaus, buvo numatyta, kad degant draudžiamam signalui, su lentele į dešinę sukantys vairuotojai privalės sustoti prieš sukdami, nes tai nurodė tuometinis KET 17.12. p.: esant draudžiamajam šviesoforo ar reguliuotojo signalui, vairuotojas privalo sustoti prieš stop liniją, o jeigu jos nėra – prieš šviesoforą, kertamą važiuojamąją dalį, pėsčiųjų perėją taip, kad nekliudytų transporto ir pėsčiųjų eismui.

Kitaip sakant, Lietuvoje 1993 m. įteisinus lenteles su žaliomis rodyklėmis, siekta, kad vairuotojai galėtų sukti į dešinę ir degant draudžiamam šviesoforo signalui, bet prieš tai turi būtinai sustoti.

Laikas bėgo, lentelės su žaliomis rodyklėmis išplito po visą Lietuvą, o apie privalomą sustojimą prieš sukant praktiškai niekas negalvojo. 2011 m. ėmiau nagrinėti Vokietijos patirtį įrengiant lenteles su žaliomis rodyklėmis. Šis eismo reguliavimo būdas Vokietijoje sutinkamas gan retai, o pastaruoju metu lentelių su žaliomis rodyklėmis ėmė mažėti. Lietuva, atsižvelgdama į sukeliamas beveik konfliktines ir konfliktines situacijas, nusprendė šio eismo reguliavimo būdo atsisakyti iki 2020 m. sausio 1 d.

Vis dėlto grįžkime prie privalomo sustojimo prieš sukant į dešinę. Pagrindinis besipiktinančiųjų argumentas yra tas, kad sustojus prieš „Stop“ liniją, nieko nesimato, ir pavažiavus į priekį dažnai tenka dar kartą sustoti. O sustojimas prieš „Stop“ liniją yra labai svarbus – nepamirškime, kad jis privalomas tiek Vokietijoje, tiek JAV. Visiškai sustojus, vairuotojo greitis sumažėja iki 0 km/h. „Stop“ linija visuomet yra brėžiama prieš pėsčiųjų perėją, o tai reiškia, kad vairuotojas dar prieš pėsčiųjų perėją visiškai sustoja ir tik tuomet atsargiai važiuodamas juda link sankryžos. Taip išvengiama situacijų, kai sukeliamas pavojus skersine kryptimi einantiems pėstiesiems.

Jeigu nebūtų privalomo sustojimo prieš kelio ženklą „Stop“ linija“ ir (ar) „Stop“ liniją, o jeigu jų nėra – prieš šviesoforą, pėsčiųjų perėją, kiekvienas sustojimą interpretuotų savaip (kaip iki šiol) ir sustotų ten, kur jam atrodo geriau, bet tai nebūtinai bus saugu kitiems eismo dalyviams, kaip rodo šis nufilmuotas pavyzdys:

Šiandien ir pats įvertinau privalomo sustojimo privalumą. Kai degant draudžiamam šviesoforo signalui sustojau prieš „Stop“ liniją, mažu greičiu pajudėjau link sankryžos ir pradėjau sukti. Tuo metu pėstiesiems už posūkio užsidegė žalias signalas, ir aš be streso, kadangi važiavau nedideliu greičiu, sustojau juos praleisti. Šioje filmuotoje situacijoje, kai dar nebuvo privalomo sustojimo taisyklės, pasukęs į dešinę vairuotojas net nesistengė praleisti pėsčiųjų:

Taigi, gerbiami vairuotojai, nustokite piktintis, o sustokite, kaip reikalauja KET. Gali atrodyti, kad sustojimas beprasmis, bet tam tikrose situacijose, Jums nesitikint, kitiems eismo dalyviams gali staiga užsidegti žalias šviesoforo signalas, o tada sustabdyti gali būti per vėlu...

Taip pat noriu atkreipti dėmesį, kad panaikinus lenteles su žaliomis rodyklėmis, tose sankryžose, kur didelis sukančiųjų į dešinę srautas, bus įrengtos papildomos šviesoforo sekcijos arba atskiri šviesoforai su rodyklėmis į dešinę. Lentelės su žaliomis rodyklėmis atitarnavo savo erą. Gatvėse pamažu įrengiami išmanieji šviesoforai, reaguojantys į eismo srautus. Kadaise sugalvota nupiešta rodyklė bus pakeista išmaniąja žalia rodykle.

O tiems, kurie nesusipažino su naujomis taisyklėmis, noriu priminti, kad nuo šiol sukant į dešinę esant draudžiamam šviesoforo signalui, kai įrengta lentelė su žalia rodykle, privalu sustoti:

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!