Medžiagą rinko keturiasdešimt metų
Vytauto Vitunsko vienkiemis iš kaimyninių sodybų išsiskiria ir didumu, ir senoviniu pastatų išdėstymu. Pusantro kilometro nuo miestelio nutolusi sodyba – Ąžuolų gatvės, vienos iš trylikos Pivašiūnuose, dalis.
„Ežere ir miške su žmona gyvename. Senovėje čia tik salos buvo. Mūsų sodybos valdos jau už Pivašiūnų geomorfologinio draustinio ribos, bet jo dvasia čia irgi tvyro – reljefas su permaininga gamtovaizdžio mozaika, kaip ir draustinio teritorijoje. Žinote, Pivašiūnų apylinkių gelmių struktūra savita ir skiriasi nuo aplinkinių. Dėl techtoninio įlinkio Žemės plutos kristalinis pagrindas čia slypi palyginti didesniame, apie 600 metrų, gylyje, įvairių geologinių epochų užklostytas storais nuosėdų sluoksniais. Kambro, ordoviko, silūro periodais vyraujant šiltam jūriniam klimatui klostėsi smiltainiai, klintys, pilkieji mergeliai. Permo periode vandenys jau traukiasi, palikdami lagūnas. Visų šių periodų metu susiklostė iki 300 metrų storio nuosėdų sluoksnis...“ – monologą apie gimtųjų apylinkių geologinę raidą, botaninius ir entomologinius arealus ponas Vytautas tęstų valandų valandas, kaip ir apie krašto okupaciją, pokario rezistenciją, kolektyvizaciją ir savivaldą, žmones, nusipelniusius Lietuvai ir Pivašiūnams, archeologijos ir istorijos paminklus.
„Platesnės apimties knygą paskyriau visiems, kurie nori geriau pažinti pamirštas vietas, garsias istorine praeitimi. Tikiuosi, kad ji ne vieną paskatins susidomėti ne tik savo tėviškės, bet ir regiono praeitimi, gamta, žmonių gyvenimu, kultūra... Į Pivašiūnus atvykę piligrimai galbūt prakalbės savo siela, protu, jausmais, norės dar ne vieną kartą čia sugrįžti pasigrožėti nepaprasta žmogaus ir gamtos harmonija“, – savo leidinį, kuriam medžiagą rinko apie keturiasdešimt metų, reziumuoja autorius. Jo pastebėjimu, Pivašiūnai buvo balta dėmė, ir džiaugiasi ją užpildęs.
Paprašė patikslinti
Švento Dzūkijos kampelio erudito klausiame, ar yra jo atrastų duomenų trečioje knygoje apie bažnytkaimį „Pivašiūnai: gyvenvietė, bažnyčia, Dievo Motinos paveikslas“, bendruomenės pastangomis išleistoje pernai gavus Europos fondų paramą.
„Mane joje cituoja, bet paties leidinio neturiu, nepadovanojo man jo“, – atsako Vytautas. Apgailestaujantį Pivašiūnų patriotą galėjome paguosti tik tuo, kad ir patys šios knygos pristatyme jos negavome net pavartyti ir iki šiandien sulaukiame skambučių, kur dingo tas gražus leidinys, kur jį nusipirkti.
Garbusis pivašiūniškis sako turintis tik įrašą kompaktiniame diske. Labai gera reprezentacija. Ar radęs netikslumų, kurių paprastai neišvengiama? „Vietovardis ne nuo to kildinamas. Įdomus dalykas ir tas, kad rašoma, jog bažnyčia buvo pervežta į Daugus ir pastatyta vietoje ten sudegusios. Bet liko neaišku, kas ten per bažnyčia buvo, kuri iš Pivašiūnų pervežta? Man tai aišku, pagal senų žmonių pasakojimus, tai liuteronų bažnyčia. Parašykite tai, patikslinkite, kad tie, kurie skaitys, žinotų“, – paprašo istorikas.
Vitkai tapo Vitunskais
Šiandien ponas Vytautas valandų valandas praleidžia prie genealoginio giminės medžio, kurį pavadino „Epocha – Pivašiūnai ir Jurgio Vitunsko ainiai“. Surinkęs ir atspausdinęs duomenų nuo 1850 metų pagal Vitunskų giminės liniją.
„Kad mano kuriamas genealoginis medis per daug neišsišakotų, stabdau jos plitimą ties ketvirta karta. Nors giminėje daugiau moterų, pagrindinė šaka – Vitunskai. Ir aš nenutraukiau šios gijos, turiu sūnų, jis sūnų taip pat turi... Pusbrolių ir pusseserių gyvena Rusijoje, Estijoje. Yra ir mišrių šeimų“, – išvadą daro Vytautas.
Prosenelių būta bajoriško kraujo, bet su lietuviška Vitkų pavarde. Neskambi buvo mėlynakraujams lietuviška trumpa pavardė, tad radosi su lenkiška priesaga ir bajoriškai pagarbiai skambanti – pan Vitunski.
Apie savo giminės šaknis Vytautas taip pat kalbėtų nesustodamas. Matyt, tokių kalbių būta ir jo tėvų, senelių, prosenelių, tad brangūs ir didžiavimosi verti faktai bei įvykiai iš kartos į kartą ėjo neužrašomi, nepamirštami. Kaip įspūdingai ir pagarbiai Vytautas papasakojo proprosenelio istoriją apie jo paaukštinimą tarnyboje ir praturtėjimą. Kare pats sužeistas, bet, būdamas generolo adjutantas, jis iš kovos lauko išnešė savo vadą. Šis už tai atsidėkojo, pasirūpino ne tik tuo, kad caras
Nikolajus I Georgijaus ordiną įteiktų, bet ir į tuomet prestižines liesniko pareigas paskirtų.
Pasak Vytauto, bajoriška buvusi ir mamos giminė. Mamos tėtis Vincas Leškevičius penkias kalbas mokėjo, vertėsi arklių prekyba, įvairių prekių iš Lenkijos atveždavo.
Pivašiūnai – jo ir jo mamos tėviškė. Tėtis į žentus atėjęs. Tapęs pensininku čia sugrįžo ir Vytautas su žmona Genovaite. Erdviuose dvarą primenančiuose namuose trys šeimos savo gyvenimą gyveno. Taip susiklostė likimas, kad iš čia gyvenusių savų žmonių, giminaičių, jis tėviškę atsipirko ir joje įsitvirtino.
Žiemą namai Vitunskiams tampa per erdvūs, bet šiltuoju metu, ypač prasidėjus atlaidams, smagu šeimininkams, kad yra kur gimines priglausti. Ypač plati giminė iš žmonos pusės, Genovaitė augo septynių vaikų būryje. Praslinkus škvalui, kuris išguldė medžius net ir Pivašiūnų kapinėse, įsiprašė laikinai pagyventi padarinių likviduotojai. Jie tik skolų paliko, tad daugiau nesiryžta priimti svetimų. Dažnas svečias sūnus Dalius, Lietuvos žemės ūkio universiteto Miškų fakulteto dėstytojas, su savo šeima: žmona Vlada, ekonomikos profesore, sūnumi Pauliumi ir dukra Živile.
Nori žinoti daugiau negu aplinkiniai
Kas dar šiandien rūpi vietoje nenustygstančiam Pivašiūnų patriotui? „Apie šešiasdešimt partizanų šiame krašte kovojo, bet jų vardai niekur neįamžinti. Nesutinku su tuo, kad į bendruomenę priimami tik atskiri asmenys. Sielojuosi dėl nusodintų versmių, prie kurių pabuvusieji pasveikdavo. Kiek prie jų žmonių atvažiuodavo... Ypač daug atvykdavo iš Baltarusijos. Aš buvau ir dabar esu neetatinis gidas. Šitos savo paslaugos neperšu, bet jei manęs paklausia, parodau ir papasakoju daug daugiau, negu žmogui reikia. Kartais prie manęs rasdavosi eilės žmonių. Į atlaidus atvykusieji ieškodavo artimųjų, pažįstamų kapų. Kapinės nemažos, rečiau apsilankantieji paklysdavo, aš juos nuvesdavau prie kiekvieno kapo, nes, galima sakyti, atmintinai žinau, kur kas palaidotas. Gal ir egoistas esu, bet noriu žinoti daugiau, negu žino aplinkiniai žmonės“, – atvirai sako Vytautas.
Prisėdame ir prie Genovaitės su klausimu, ar vyras per savo pomėgius neapleidžia ūkio darbų: ožkelių, paršiuko, šuniuko priežiūros, senovinės pirties šeštadieniais iškūrenimo, bulvių sodinimo. „Darbštumo jam užtenka. Giriu už viską. Ir bitelėmis jis pasirūpina. Tik kad ne žvejys, o ežeras – čia pat“, – sako Genovaitė. „Kad tas ežeras jau sugadintas“, – skuba pasiteisinti greitą rezultatą mėgstantis vyras.
Onuškio ligoninėje medicinos seserimi dirbusi Genovaitė mena, kad mokytojas Vytautas jai patiko, gražiai šypsojosi, daug protingai kalbėjo, blogų įpročių neturėjo. Jaunuosius sutuokė dvasininkas Ričardas Mikutavičius. Puikus kunigas buvo, jaunuosius ir pietų pasikvietė, kad kelyje neišalktų. Pedagogas tuoktis Onuškio bažnyčioje tuomet negalėjo, mokykla sovietmečiu buvo atskirta nuo bažnyčios.
„Kodėl man tokie brangūs Pivašiūnai? Tai mano gimtinė, vaikystės metai, tėvų tėviškė ir nepaprastai patrauklus kraštas giminei ir piligrimams. Tik gailu darosi, kad piligrimystė nyksta. Menu, kokios ilgos mišios anksčiau mūsų šventovėje vykdavo, – žmonės joje būdavo nuo ankstyvo ryto iki vakaro. Po rytinių pamaldų atvykėliai grupelėmis po 10–15 išsitiesdavo žolėje, pusryčiaudavo susidėję maistą ant baltų drobulių. Tada vėl mišios, vėl pertrauka išsitiesimui. Vakarop ateidavo Dovydo psalmių giedojimo laikas. Kokios išgyventos buvo karaliaus Dovydo psalmės, kiek jose sielos liūdesio, kančios ir džiaugsmo! Kai duodavo giedoti, rodos, pakilsi su angelais į dangų. Kada baigdavosi, žmonės neskubėdavo skirstytis, dar pasibičiuliaudavo, pavaikštinėdavo. Tokie buvo Smetonos laikų atlaidai“, – jaunystės nostalgija atsispindi aštuoniasdešimtmečio pivašiūniškio veide.
Turi nuomonę visais klausimais
Jis turi savo nuomonę ir apie šiandieninę politiką. Lietuvos įstojimą į Europos Sąjungą Vytautas vertina taip: „Toliau likti po Sovietų Sąjungos padu mes negalėjome. Savarankiškai tvarkytis irgi nepajėgėme. Pasirašydami sutartį klaidų neišvengėme dėl atominės elektrinės uždarymo. Praktikos neturėjome, paskubėjome. Kito kelio nebuvo. Skaudžiausia, kad mes per tą Europos Sąjungą tuštėjame, intelektualai į Vakarus bėga sumuštinių daryti. Man apmaudu, kad moterys gėdijasi lietuviškų savo pavardžių. Aš už tai, kad visur būtų rašoma ir moters mergautinė pavardė.“