Apie tai pranešimą „NT rinkos perspektyvos pasaulyje ir Lietuvoje“ per žurnalo „Valstybė“ organizuojamą Lietuvos ekonomikos konferenciją skaitė „Nordea bank“ analitikas, šmaikštaudamas, jog pasistengs atsakyti, ar būsto rinka buvo suspausta kaip zefyras, ar kaip apie Lietuvos ekonomiką kalbėjo Gitanas Nausėda, ji tėra suspausta spyruoklė.

Ž.Mauricas šmaikštavo, kad apie situaciją NT rinkoje geriausiai yra kalbėti pasimokius iš istorijos, tačiau pagrindinė istorijos pamoka žmonėms ir yra ta, kad iš istorijos niekaip nepasimokoma. Tačiau jis konstatavo, kad remiantis istoriniais duomenimis, nors NT kainos svyruoja, vidutiniškai jos išlieka stabilios ir stebuklingai neprasideda nuolatinis ir nesibaigiantis jų augimas.

„Svyravimai priklauso nuo ekonomikos augimo: kuo didesnis augimas, tuo galima tikėtis didesnių kainų“, - sakė ekonomistas.

Jis priminė ir antrąją istorijos pamoką: NT rinkoje „burbulai yra linkę ne tik sprogti, bet ir vėl prisipūsti“.

Anot Ž.Maurico, NT burbulų susidarymą galima paaiškinti racionaliai, vadovaujantis garsaus XX a. pradžios ekonomisto Johno Maynardo Keyneso grožio konkurso koncepcija: jei žurnalas paskelbtų gražiausios merginos konkursą, kuriame dalyvautų trys moterys, o apdovanojama būtų ne tik skaitytojų išrinktoji, bet ir visi skaitytojai, balsavę už ją, žmonės mąstys reaguodami į kitų nuomonę.

Pavyzdžiui, jei balsuotojui labiausiai patinka mergina nr. 1, tačiau jis paklausęs kitų sužinotų, kad jiems labiausiai patinka mergina nr.2, norėdamas gauti dovanų skaitytojas turėtų balsuoti už merginą nr. 2. Tačiau, jei visi kiti galvoja, kad visiems patinka mergina nr. 3, nors jiems patinka mergina nr. 2, dauguma balsuos už merginą nr. 3. Todėl balsuotojas turėtų sužinoti, ne tik tai, kas kitiems patinka labiausiai, bet ir tai, kas, jų manymu, patinka labiausiai kitiems.

Tokią pat paralelę Ž. Mauricas išvedė su NT: jei žmogus mano, kad NT kainos kris ir jis ketina savo NT parduoti, tačiau dauguma mano, kad NT kainos išliks stabilios, bet mano, kad visi galvoja, jog kainos kils, žmogui savo NT parduoti neapsimoka, reikia pirkti. Anot Ž.Maurico, galima apibendrinti, jog tendencijos NT rinkoje priklauso nuo mados.

„Jeigu turtas pasidaro madingas, mes jį perkame, jeigu ne, mes jį parduodame“, - apibendrino Ž.Mauricas.

Šiuo metu, pasak jo, NT kainų augimas turėtų būti labai nedidelis arba artimas nuliui, nebent žmonės pradės mąstyti kitaip.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (71)