Logistika, prasidėjusi nuo automobilių plovimo

Svajonė būti verslininku profesiją su logistikos sektoriumi susiejusiam A. Berdešiui kilo dar vaikystėje. Nuolat uždarbio būdų ieškomas būsimas krovinių gabenimo įmonės vadovas tarsi nujautė netolimoje ateityje turinčius įvykti kardinalius gyvenimo pokyčius. Suvokimas, kad pavyks rasti savo kelią, dar labiau sustiprėjo pirmąkart susidūrus su užsienio verslininkais.

„Mama dirbo tuomečiame „Lietuvos“ viešbutyje. Norėdamas užsidirbti aš įsidarbinau užsienio turistus pasitinkančiu asmeniu. Pamatęs į Vilnių atvykstančius verslininkus, jų manieras, aprangos kodą supratau, kad ateityje noriu būti vienas jų“, – dalijasi prisiminimais A. Berdešius.

Žinoma, kol tapo perspektyviu verslininku, daug vandens Neryje nutekėjo. Vietoj garsių dizainerių kostiumų, kuriuos vilki dabar, ryžto ir užsispyrimo nestokojantis vyras įlindo į... automobilių plovėjo kombinezoną.

„Juk tai irgi transporto sritis“,– šypteli verslininkas ir priduria, kad taip susiklosčius aplinkybės noriai priėmė gyvenimo mestą iššūkį.

Studijos ir pirmi rimti darbai

Dirbti logistikos sektoriuje nusprendęs vilnietis didelį dėmesį skyrė tobulėjimui. Baigęs aukštesniąją technikos mokyklą jis mokslus tęsė Vilniaus Gedimino technikos universitete. Abi įgytos specialybės susijusios su transporto sritimi, tad netrukus ambicingas jaunuolis rado atitinkamą darbą. Deja, džiaugsmas, apėmęs įsiliejus į mažos lietuviško kapitalo transporto įmonės kolektyvą, greitai išblėso.

„Netrukus supratau, kad patekau į aklavietę. Griežtas, bet nelabai teisingas vadovas gerokai atmušė norą tobulėti. Į darbą pradėjau žiūrėti kaip į tremtį. Važiuodamas į jį nuolat turėjau save įtikinėti nepasiduoti ir nenuleisti rankų“, – neslėpdamas kartelio pasakoja nuosavos įmonės vadovas.
Sunkus ir neperspektyvus darbas buvo gera pamoka prieš būsimus profesinius išbandymus. Prabėgus metams A. Berdešius jau sėdėjo vienos didžiausių tarptautinių logistikos kompanijų oro ir jūrų transporto vadybininko kėdėje. Kaip pats sako, pakliuvo į šį darbą per stebuklą, gerokai pagražinęs savo puikias žinias tarptautinių krovinių gabenimo srityje.

„Neįtikėtina, bet mano pavyko įtikinti kompanijos vadovą, kad esu geriausias kandidatas eiti vadybininko pareigas. Dar ir dabar manau, kad tąkart duris į plačiuosius vandenis atvėrė begalinis siekis tobulėti ir pasiryžimas sunkiai bei kantriai dirbti“, – atvirauja A. Berdešius ir priduria, kad atsidavimas įmonės veiklai greitai davė vaisių.

Jaunas vadybininkas greitai ėmė vadovauti skyriui, o būdamas 26-erių tapo kompanijos generalinio vadovo pavaduotoju Baltijos šalims. Nuosavo verslo laukti reikėjo visai nedaug.

Verslo gimimas

2006-ųjų pabaigoje Lietuvos logistikos kompanijų gretas papildė ABIPA. Trys jos įkūrėjai (prie jų po metų prisidėjo dar vienas bendramintis, – aut. past.), galintys pasigirti ilgamete darbo tarptautinės logistikos srityje patirtimi, žinojo viena: atėjo laikas įgyvendinti savo idėjas.

„Dirbdami didelėse užsienio kompanijose kiekvienas buvome susidūręs su sistemos neveiksnumu, neigiama įmonės vidinės hierarchijos įtaka sprendimams. Be to, matėme, kiek daug logistikos galimybių yra Lietuvoje“, – įmonės įkūrimo priežastis aiškina jos vadovas.

Pradėję nuo Lietuvos, bendraminčiai greitai nukreipė žvilgsnius į Rytų Europos rinką, kuri viliote viliojo pirmus artėjančio sunkmečio požymius stebinčius verslininkus. Posūkis Rytų link buvo protingas ir veiksmingas manevras, kuris padėjo jaunai įmonei išgyventi sudėtingu krizės laikotarpiu.

Šiuo metu ABIPA aktyviai teikia paslaugas Rusijoje, Baltarusijoje, Kazachstane, Ukrainoje. Būtent šiose šalyse veikia atstovybės, kitur įmonė tik užsiima operacine, o ne pardavimo veikla. Pasak A. Berdešiaus, įmonė turi nuolatinių klientų ir Lietuvoje, bet šiuo metu verslo plėtra siejama tik su Rytų Europos regionu.

„Maži vietos rinkos pajėgumai yra tarsi stabdys norinčiai tobulėti kompanijai. Kad pasiektum daug, turi plačiai užsimoti“, – sako ambicingos įmonės savininkas.

Verslo Rusijoje ypatumai

Su Rusija ir partneriais rusais verslininkas pažintis mezgė internete ieškodamas logistikos įmonių. Vėliau A. Berdešius pats vyko į Maskvą.
Prisimindamas pirmus vizitus šalies kaimynės sostinėje verslininkas pataria neišsigąsti šio miesto dydžio. „Jis išties milžiniškas, tad vykstant į verslo susitikimus patarčiau naudotis metro. Turint omenyje nuolatines spūstis, judėjimas po Maskvą gali tapti tikru galvos skausmu. Vėluodami į susitikimą verslininkai, besidairantys verslo galimybių Rusijoje, gali paprasčiausiai susigadinti reputaciją“, – atkreipia dėmesį A. Berdešius.

Krovinių gabenimo įmonės savininkas įsitikinęs, kad ne visi Lietuvos verslininkai tinkamai įvertina Rusijos rinkos potencialą. O jis išties milžiniškas, ypač logistikos sektoriuje. Žvilgsnis, orientuotas į Vakarus, pasak verslininko, ne tik byloja, kad neįvertinamos šių kaimynų siūlomos verslo galimybės, bet ir išduoda vis dar gają baimę prasidėti su rusais. „Vieni delsia žengti į Rusiją bijodami susidurti su kriminalinėmis struktūromis, kiti vadovaujasi stereotipais ir bando įžvelgti rusų priešiškumą Baltijos šalių atstovams“, – susiklosčiusios situacijos priežastis aiškina A. Berdešius.

Verslininkas, keletą metų plėtojantis savo veiklą šalyje kaimynėje, ne iš nuogirdų žino, kad lietuviai joje laukiami. Pasak tarptautinių krovinių gabenimo įmonės vadovo, stipriu lietuvių verslininkų koziriu galėtų tapti rusų kalbos žinios ir mentaliteto pažinimas.

Žengti į Rusijos rinką skatina ir palankus požiūris į lietuvių tautos atstovus. „Dar nuo tarybinių laikų rusai jaučia didelę simpatiją ir pagarbą lietuviams. Visa tai leidžia mūsų verslininkams įgyti pranašumą prieš Vakarų kolegas. Būtų tiesiog apmaudu tuo nepasinaudoti“, – sako su logistika savo gyvenimą susiejęs vyras.

A. Berdešiaus nuomone, žengiant į Rusijos rinką ir dirbant joje reikia kelių pagrindinių dalykų, tokių kaip sąžiningumas, nuoširdus bendravimas, duoto žodžio laikymasis. Suvokus šias tiesas, įveikus išankstinį nusistatymą ir baimę veikiausiai pavyks sudominti kitos šalies partnerius. „Aišku, tai neįvyks per dieną ar dvi, bet bandyti verta“, – įsitikinęs jaunas verslininkas.

Ateities planai

ABIPA nenori apsiriboti vien Rytų rinka. Būsimas plėtros kryptis išduoda pasaulio miestų paveikslai, sukabinti direktoriaus kabinete. Kinija, Brazilija, Indija...

„Esu Lietuvos patriotas, man patinka čia gyventi, bet kaip verslininkas noriu ir privalau būti toliaregis. Jei užkariautume pasaulio dalį, į kurią daug kompanijų bijo eiti, likusiam pasauliui būtume įdomūs visada. Mūsų visi norėtų“, – sako A. Berdešius, svajojantis būti geriausių pasaulio logistikos įmonių penketuke.

Iki šiol daug laiko darbui skiriantis verslininkas ragina jaunus, svajonių siekiančius žmones tinkamai susidėlioti gyvenimo prioritetus ir kryptingai judėti tikslo link.

„Dabartinis jaunimas turi atsiminti, kad norint ką nors gauti būtina iš pradžių duoti. Aštuonių valandų per parą yra per mažai norint pasiekti didelius rezultatus. Tad nebijokite dirbti ir svajoti, tikėti. Juk tie, kurie netiki, nieko ir nepasiekia“, – pabrėžia A. Berdešius.

Ką reikia atsiminti norint žengti į Rusijos rinką?

· Norint plėtoti verslą Rusijoje būtina arba joje gyventi, arba nuolat ten vykti ir susitikinėti su partneriais akis į akį. Rusai teikia pirmenybę asmeniniui ryšiui, o ne bendravimui internetu
· Derantis su partneriais iš Rusijos negalima skubėti. Rusų verslininkai ilgai stebi, analizuoja busimą partnerį, tad bet koks skubėjimas ar situacijos perspaudimas gali sugriauti puikius santykius
· Būtina pačiam stebėti būsimus partnerius, perprasti, ar jie tesi duotus pažadus. Rusijoje lengva būti apgautam, tad verta laikytis ypatingų saugumo reikalavimų
· Rusai vertina žodžio besilaikančius žmones, tad būtina tesėti pažadus, kad ir kas nutiktų
· Negalima nuleisti rankų ištikus nesėkmei, nes rusams patinka užsispyrėliai ir darbštuoliai

ANONSAS: Naujame "bzn start" spalio mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių istorijų: "VERSLO ISTORIJA: „Heros“ įkūrėja Jolanta Zabarauskienė apie tai, kur telpa pusė gyvenimo“, ” Tomas Balžekas: „Turėkite dideles ambicijas, nepasiduokite pesimistų nuomonei ir viskas bus gerai!“ , apie idėją, kuri padeda išsireklamuoti nemokamai ir daug kitų tikrų verslo gyvenimo užkulisių.