Jeigu jūsų autoritetas susidūrė su tais pačiais sunkumais, kaip kad jūs susiduriate, ir juos įveikė, tai kuo jūs prastesnis? Štai kodėl žurnalas „bzn start“ ir paklausė skaitytojų, dirbančių verslo srityje, kas yra jų didžiausi autoritetai.

Anoniminės apklausos metu respondentai buvo paprašyti išskirti du verslininkus, kurie juos įkvepia – vieną lietuvį ir vieną užsienietį. Atsakymai pateikė gana ilgą asmenybių sąrašą. Tarp jų yra ir vardų, kurių buvo galima lengvai tikėtis, ir šiek tiek įdomesnių asmenybių. Taigi kokios bendrosios tendencijos aiškėja žvelgiant į apklausos duomenis?

Pradėsime nuo lietuvių.

Anokia čia ir staigmena, kad bene dažniausiai paminėtas „GetJar“ įkūrėjo Iljos Laurso vardas. Iš tikrųjų sunku būtų rasti kitą tokio didelio tarptautinio pripažinimo sulaukusią įmonę kaip ši mobiliųjų aplikacijų kūrėja. Šiuo metu „GetJar“ paslaugomis naudojasi daugiau kaip penkiolika milijonų žmonių visame pasaulyje, o atsisiuntimų skaičius jau perkopė du milijardus. Tokios sėkmės įmonė tikrai nebūtų pelniusi be talentingo ir sumanaus vadovo. Neatsitiktinai pernai Europos verslo laikraščių asociacijos (EBP) Generalinėje Asamblėjoje Atėnuose jis gavo Europos metų vadovo apdovanojimą. I. Laursas išsiskiria ir charizma. Skaityti jo interviu, klausytis paskaitų – vienas malonumas. Jo mintys visada drąsios, originalios.

Kitas verslininkas, kurio vardas irgi dažnai minėtas, yra turtingiausias Lietuvos žmogus Nerijus Numavičius, „Vilniaus prekybos“ grupės valdybos pirmininkas. Jo įkurtas prekybos centrų tinklas ne tik pakeitė lietuvių apsipirkimo įpročius, bet ir tapo sėkmės istorijos sinonimu. Gal todėl ir nekeista, kad čia aptinkame jo vardą. Į ką daugiau lygiuotis, jei ne į geriausią Lietuvos verslininką?
Dažnai prisimintas ir statybų bendrovės „Hanner“ vadovas Arvydas Avulis. Nekilnojamojo turto projektus jis plėtoja ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio valstybėse, o statybomis susidomėjo keliaudamas po Vakarus ir matydamas daugybę stiklinių dangoraižių. Vėliau ne vieną jų pastatė ir Lietuvoje.

Paklausti apie labiausiai žavinčius užsienio verslininkus, respondentai dažniausiai minėjo milijardieriaus Donaldo Trumpo pavardę. Gal šio žmogaus šukuosena ir juokinga, bet charizmos paneigti neišeina. Paveldėtą verslo imperiją jis ne tik išsaugojo, bet ir išplėtė. Be to, sugebėjo prasibrauti į televiziją, parašė ne vieną knygas. Pernai jis netgi buvo išreiškęs ketinimą kovoti dėl JAV prezidento posto. Planų vėliau lyg ir atsisakė, tačiau nežinia, ar ilgam... Panašu, kad vien verslo pasaulyje jam šiek tiek per ankšta.

Žinoma, paminėtųjų sąraše aptikome ir Steve‘o Jobso pavardę. Šalia jo yra kiek mažiau žinomas, bet paminėti tikrai vertas Jackas Dorsey. Būtent jis yra antro didžiausio socialinio tinklo „Twitter“ įkūrėjas. Nors šis tinklas Lietuvoje dar nėra toks populiarus, ko gero, tik laiko klausimas, kada ir lietuviai pradės aktyviai juo naudotis. „Twitter“ šiuo metu turi daugiau nei pusę milijardo vartotojų.
Įdomu, kad sąraše atsirado ir Michailo Chodorkovskio pavardė. Buvęs „Jukos“ vadovas buvo susikrovęs milijardinius turtus, tačiau, ko gero, užlipo kažkam ant nuospaudos, o gal parodė per dideles ambicijas... Puikus kovotojo, ištikimo savo principams, pavyzdys.
Taigi akivaizdu, kad į respondentų akiratį pakliūva įvarių tipų asmenybės, bet dėmesį labiausiai traukia sėkmės ir charizmos mišinys. Autoritetas, pavyzdys turi būti ne tik geras verslininkas, bet ir savotiškas veidas, simbolis. Juk ir D. Trumpo vardas yra visuotinai atpažįstamas kaip sėkmės, turto sinonimas. Jo nuotrauka puikuojasi ant knygų viršelių ir formuoja skaitytojams vieną vienintelį troškimą: ir aš noriu toks būti.

Verslininkų nuomonė

Donaldas Trumpas
„Tavel Planet“ viena savininkių Gabrielė Štaraitė sakė, kad jai svarbiausios yra verslininkų moralinės savybės.

„Žavi verslininkai, turintys vertybių, tvirtą moralę. Tie, kurie nepasielgs taip, kaip nedera. O pasimokyti norėtųsi nuojautos ir kūrybiškumo“, – teigė ji.

Iš Lietuvos verslininkų ji labiausiai žavisi „Coffe Inn“ įkūrėju. „Iš žymesnių man labiausiai imponuoja Nidas Kiuberis. Man jis labai patinka kaip asmenybė, gerbiu už tai, kad samdomą darbą iškeitė į nuosavą verslą. Manau, tai drąsus žmogus, kuris stipriai prisidėjo prie Lietuvos žmonių kavos gėrimo kultūros. Ne kiekvienas išdrįstų įgyvendinti tokius užmojus, kurie dabar mums yra įprasti“, – dėstė verslininkė.

Favoritas iš užsienio – charizmatiškasis „Virgin Group“ vadovas britas Richardas Bransonas. „Iš užsieniečių pirmiausia į galvą ateina jau gal ir banalokos pavardės. Pavyzdžiui, Richardo Bransono. Kuo jis žavus? Nutrūktgalviškai elgiasi, gal tai ir patraukia. Jo ir sprendimai netikėti, ir ryžto jis turi daug. R. Bransonas darė ir daro tai, ko paprasti žmonės ir verslininkai nedaro. Aišku, tų užsienio verslininkų ne tiek daug ir žinau. Daugiausia tik tuos, kuriuos rodo per televiziją, kurie joje daug pasirodo ir daug kalba. Vis dėlto manau, kad R. Bransonas TV projektuose pasirodė, kai visas verslas jau buvo sukurtas. Televizija tik pridėjo žinomumo“, – sakė G. Štaraitė.

„Gifty“ vadovas Ilja Polivanovas toks konkretus nebuvo. Jis prisipažino, kad sektinus pavyzdžius išskirti jam yra labai sunku.

„Kuo toliau, tuo mažiau galėčiau kažką išskirti kaip autoritetą iš kurio mokausi. Eigoje iš kiekvieno žmogaus gali kažko pasimokyti, tad kažką išskirti negalėčiau, ypač Lietuvoje. Kita vertus, negaliu mokytis iš tų kurių nepažįstu. Todėl užsienyje tokių asmenų irgi nėra. Tačiau tam tikrų dalykų mokiausi iš tų, su kuriais artimiau bendrauju. Pavyzdžiui iš Aldo Kirvaičio (Cherry Media vadovo, anksčiau vadovavusio ir One.lt) bei Allano Martinsono (Delfi, Microlink, BNS įkūrėjo).“ – sakė verslininkas. Tiesa, labiausiai žavinčią verslininkų savybę išskirti jau buvo kur kas lengviau įvardinti.

„Savybė, kuri mane labiausiai žavi yra, kaip bebūtų banalu, - drąsa. Drąsa klysti, drąsa bandyti, drąsa siekti tikslų ir pan.. – teigė I. Polivanovas.

ANONSAS: Naujame "bzn start" spalio mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių istorijų: "VERSLO ISTORIJA: „Heros“ įkūrėja Jolanta Zabarauskienė apie tai, kur telpa pusė gyvenimo“, ” Tomas Balžekas: „Turėkite dideles ambicijas, nepaisduokite pesimistų nuomonei ir viskas bus gerai!“ , apie idėją, kuri padeda išsireklamuoti nemokamai ir daug kitų tikrų verslo gyvenimo užkulisų.