Biomedicinos mokslų daktaras neurochirurgo veiklą derina su sveikatingumo koučingu – konsultuoja žmones asmeniškai bei veda seminarus grupėms „Namaste centre“. K. Skauminas atsako, kuo sveikata skiriasi nuo sveikatingumo, kodėl žmonėms taip sudėtinga keistis bei atskleidžia vieną iš sėkmingų pokyčių formulių.

Kas Jums yra koučingas ir kaip jį apibrėžiate savo klientams?

Man koučingas yra menas padėti žmonėms atrasti tikslus ir paversti šiuos tikslus realybe. Kartais tai vadinu „augimu per suvokimą“.

Kęstutis Skauminas
Koučingo specialistas turi klausimus. Klientas turi atsakymus. Klausimais koučeris padeda klientui sukoncentruoti dėmesį į dalykus, kuriuose slypi sprendimai. Koučingo proceso metu didinamas situacijos aiškumas, pažadinamas suvokimas. Didėjant suvokimui, atsiranda įžvalgos ir sprendimo pasirinkimo laisvė. Klientas ima mokytis iš situacijos ir auga jau ne informuotumo prasme, o ir kaip asmenybė.

O koks koučerio vaidmuo šiame procese?

Koučerio vaidmuo būti kartu su klientu. Neatsilikti, bet ir neužbėgti į priekį. Girdėti, suprasti kliento pasaulio modelį, palaikyti klientą ir besąlygiškai tikėti, kad klientas turi savyje viską, ko jam reikia sprendimui rasti. Koučingo jėga yra atradimuose, kuriuos, koučerio paskatintas, atranda pats klientas.

Klientui tai apibrėžiu kaip pagalbą. Pagalbą greičiau nueiti iš ten, kur dabar klientas yra, į ten, kur jis nori būti.

Kuo tuomet koučingas skiriasi nuo psichoterapijos?

Nors koučingo ištakos tam tikra prasme yra psichoterapijoje, tačiau koučingo proceso metu daugiau dėmesio skiriama ne praeičiai ir priežastims, o nuo šios dienos ir į ateitį – yra kaip yra, tačiau kaip norėtumėt kad būtų? Be to, koučeris nekonsultuoja ir nepatarinėja, neskiria gydymo. Kai kuriais atvejais nėra lengva nustatyti, ar klientui reikia psichoterapijos, ar pakanka koučingo. Tokiose situacijose man praverčia gydytojo patirtis – koučeris privalo žinoti savo kompetencijų ribą, laiku patarti klientui kreiptis į psichoterapeutą ar kitos srities specialistą.

Sveikatingumo koučingas Lietuvoje dar mažai paplitęs. Kaip Jūs apibūdintumėte sveikatingumą, kuo jis skirtingas nuo sveikatos sąvokos?

Kiekvienas, išgirdęs žodį „sveikatingumas“, mintyse jau turi tam tikrą suvokimą, kas tai yra. Kiek žmonių, tiek nuomonių. Lengviausias būdas prieiti vieningos nuomonės – išvardinkite, kas gali turėti įtakos jūsų sveikatingumui? Paaiškės, kad egzistuoja ištisas ratas tarpusavyje susijusių gyvenimo sričių, galinčių paveikti sveikatingumą. O fizinė sveikata – tik viena iš jų.

Sveikatingumo koučingas ir yra menas atrasti konkretaus žmogaus sveikatingumą veikiančias sritis, padėti klientui suvokti, kaip jos viena kitą įtakoja, kurios iš jų klientui šiai dienai svarbiausios ir ką klientas su visu tuo nori daryti?

Kaip vyksta sveikatingumo koučingo konsultacijos?

Sveikatingumas – daugiau nei fizinės sveikatos buvimas. Sveikatingumo koučingas (Wellness Coaching - angl.) apima ir tradicinį gyvenimo koučingą, ir sveikatos koučingą, ir gyvenimo vizijos bei pagerinimo koučingą. Tad procesas, kuriuo užsiimame su klientu, vyksta kaip ir įprastos koučingo sesijos. Siekiame pakeisti požiūrį, tai skatina keisti savo realybę, kitaip sakant, aplinką, o pasikeitusi aplinka vėl suteikia naujos patirties, t.y., kuria naują požiūrį – taip kartu ir augame, klientas ir koučeris...

Kodėl verta siekti sveikatingumo būtent koučingo pagalba?

Yra daugybė sveikos gyvensenos patarimų knygų, sistemų, seminarų, mokymų. Pilnas internetas žinių. Dauguma žmonių puikiai žino, kas jiems būtų naudinga, o kas kenkia. Klausimas – kodėl dažniausiai žinome, bet nieko nedarome, nekeičiame? Arba darome nepakankamai?

Jeigu būtų taip paprasta, seniai būtume padarę, tiesa?

Sveikatingumui galime daryti įtaką kurdami masinio poveikio priemones: priimdami visuomenės normas, išleisdami įstatymus, paskelbdami draudimus. Tačiau kodėl žmonės laužo normas, apeina įstatymus, ieško, kur nebūtų draudžiama?

Sveikatingumo koučingas negali atstoti tradicinės medicinos, gydymo, sveikos mitybos arba fizinio aktyvumo. Sveikatingumo koučingas yra papildoma priemonė. Ir efektyvi priemonė, nes padeda žmogui suvokti save kaip visumą, pasinaudoti savo vidinėmis galimybėmis, atrasti darną tarp savo proto, kūno ir dvasios. Visa tai atradęs, žmogus geba priimti gyvenimo pamokas, suvokia ir ima sąmoningai tvarkyti savo gyvenimą. O pačiam valdyti situaciją, priimti sprendimus yra malonu, tai džiugina. Štai tuomet ateina laikas atsigręžti ir į konkrečius sveikatos iššūkius ar kitas sveikatingumą lemiančias sritis – tačiau žmogus jau kitoks, jam tampa lengviau daryti pokyčius.

Su kokiais klausimais dažniausiai ateina Jūsų klientai?

Pirmiausia, labai svarbu, kad klientas ir koučeris suprastų, jog koučingas yra tik papildoma priemonė. Koučingas neatstoja gydymo, specialistų konsultacijų arba reabilitacijos. Sveikatingumo koučingo praktikos sritis – ką žmogus gali dėl savęs padaryti pats?

Vienas dažnesnių klausimų sveikatingumo koučingo proceso pradžioje yra „kodėl man?“, „kodėl būtent mane ištiko liga?“. Kiek vėliau – „ką daryti, kad nepasikartotų?“ Tačiau ilgainiui prieiname prie kitos kokybės klausimų: o kokią pamoką iš tos situacijos gavau? Kaip mane tai pakeitė? Ką noriu pakeisti savo gyvenime? Ką tokio daro tie, kurie neserga?

Su kokiomis problemomis ar trukdžiais tenka susidurti konsultuojant klientus?

Kaip jau minėjau, sveikatingumo koučingas – ne konsultacijos. Tačiau Jūsų klausimo formuluotė kaip tik iliustruoja vieną iš trukdžių koučingo proceso metu. Klientas, žinodamas mane esant gydytoju, kartais yra linkęs ne pats ieškoti, o „gauti konsultaciją“ arba „pasiimti receptą“. Tokiu būdu, sąmoningai ar nesąmoningai, mėginama perkelti atsakomybę nuo kliento koučeriui. Todėl dažniausiai dar prieš pradedant procesą, koučeris ir klientas turi aiškiai susitarti dėl „vaidmenų“.

Mano vaidmuo – būti kartu, būti daugiau sąjungininku nei autoritetu, valdyti procesą taip, kaip kalnų vedlys rodo taką keliautojui. Tačiau savo kuprinę keliautojas turi neštis pats...

Kodėl vis dėlto žmonėms būna sunku keistis?

Tai vienas klausimų, atvedusių mane į koučingą. Kiek lemia prigimtiniai dalykai? Kaip trukdančius įpročius pakeisti naudingais? Kas mus labiausiai motyvuoja? Žinoma, radau ne vieną atsakymą, tačiau galutinio paaiškinimo visiems atvejams neturiu.

Leiskit priminti vieną žinomą pasakojimą apie Sokratą. Kartą prie jo priėjo mokinys ir paklausė: „kaip man įgauti išminties?“. Sokratas įsivedė mokinį iki juosmens į vandenį ir panardino mokinio galvą. Mokiniui ėmė trūkti oro, vėliau jis ėmė dusti. Ir tik kai mokinys jau springo vandeniu, Sokratas jį paleido. Šiam godžiai įkvėpus, Sokratas tarė: „kai norėsi išminties, kaip ką tik norėjai oro, rasi“. Perfrazuojant – jeigu norėsim keistis, taip kaip norim kvėpuoti...

Koučingas atsirado, nes žmonėms jo reikėjo. Gal koučingas yra reikalingas todėl, kad taip nelengva keistis? Yra manančių, jog įgyvendiname tik tuos siekius, kuriuos esame savo vidumi išgyvenę, suteikę emocinį „rūbą“. Esu linkęs jiems pritarti.

Ar yra universalus pokyčių receptas, jei taip, kaip jis atrodo?

Šiuo metu turiu vieną. Tačiau vakar jis buvo kitoks, o rytoj jis gali skambėti dar kitaip. Koučingas mane žavi tuo, jog naudodamas universalius įrankius, padeda atrasti individualius sprendimus. Sąmoningus sprendimus. Pastarieji yra veiksmingi.

Štai vienas receptų: aiškumas, suvokimas ir atsakomybė. Aiškumas, kas ir koks esu dabar? Kokia mano šiandienos realybė? Aiškumas, ko siekiu ir kaip norėčiau kad būtų? Kokie mano tikslai? Aiškumas, kodėl noriu būtent to? Kas mane motyvuoja? Suvokimas, kad tik aš ir tik aš renkuosi atsakymus į šiuos klausimus. Kai jau turiu atsakymus, ką noriu su tuo daryti? Atsakomybė – už savo gyvenimą atsakingas esu pats. Aš renkuosi kaip reaguoti, kokias pamokas priimti, kokias išvadas pasidaryti.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)