Pagalba – tūkstančiams

„Vaikų linijos“ telefonai beveik netyla. Kasdien nuo 11 iki 21 val. nemokamu numeriu 8 800 11111 linijos konsultantams prisiskambina keli šimtai vaikų iš įvairių Lietuvos miestų bei miestelių.

Kasmet skambinančiųjų skaičius vis didėja. Prognozuojama, kad iki šių metų pabaigos tarnybų konsultantų pagalbos bus sulaukę apie 40 tūkst. vaikų.

Vilniaus „Vaikų linijos“ tarnybos vadovo Roberto Povilaičio teigimu, gali būti, kad psichologinės paramos reikėtų dar didesniam skaičiui jaunųjų šalies g yventojų. Nors skambinti galima ne tik iš fiksuoto, bet ir iš mobiliojo ryšio telefono aparatų, ne visiems vaikams ši paslauga prieinama. Nemažai vaikų apskritai nežino apie tokią galimybę arba reikiamu momentu neprisimena numerio.

Budi psichologai

Šiemet veiklos penkmetį mininčios „Vaikų linijos“ Klaipėdoje koordinatorė Džiuljeta Raščiuvienė pasakojo, kad telefonu psichologų pagalbos ieškančių vaikų skaičius itin padidėjo po to, kai uostamiesčio, Vilniaus bei Kauno tarnybos susijungė ir pradėjo konsultuoti bendru numeriu. „Anksčiau per mėnesį sulaukdavome apie šimtą skambučių. Dabar tiek sulaukiame per dieną“, - sakė koordinatorė.

Aštuoni uostamiesčio tarnybos psichologai su skambinančiais vaikais iš visos Lietuvos bendrauja nuo 11 iki 16 val., vėliau iki 21 val. darbą tęsia sostinės bei Kauno tarnybos.

Jau pusę metų teikiama ir kita paslauga – drovūs, nedrįstantys garsiai prabilti apie savo bėdas vaikai gali parašyti konsultantams paprastą arba elektroninį laišką. Nors atsakymas į sumaištį vaiko mintyse ir jausmuose sukėlusį klausimą pasiekia adresatą tik praėjus kelioms dienoms, vis dėlto šis konsultavimo metodas yra gana populiarus – jau sulaukta daugiau nei 300 laiškų.

Skriaudžia bendraamžiai

Anot D. Raščiuvienės, į „Vaikų liniją“ dažniausiai skambina vaikai iki 14 metų, mergaitės šiek tiek dažniau nei berniukai.

Uostamiesčio tarnybos koordinatorė pastebėjo, kad per penkerius metus jaunuosius klaipėdiečius ir kitų miestų gyventojus kamuojančios problemos nė kiek nepasikeitė. Dauguma skambinančiųjų sunkiai išgyvena konfliktus su bendraamžiais, patinkančiu berniuku ar mergaite, nesusikalba su mokytojais, jaudinasi dėl prasto pažangumo.

Bene daugiausiai skambučių sulaukiama iš bendraamžių ar vyresnių paauglių skriaudžiamų vaikų. Patyčias, pažeminimus, užgauliojimus ne vieną mėnesį ar metus kenčiantys, tačiau suaugusiesiems pasiskųsti neišdrįstantys vaikai neretai skambina tiesiai iš mokyklos, pasislėpę tualete, tuščioje klasėje.

Skambina ir tėvai

Pastebėta, kad vis daugiau įvairaus amžiaus vaikų nesuranda bendros kalbos su tėvais. „Jeigu bręsti pradėję jaunuoliai nedrįsta paklausti tėvų, kodėl keičiasi jų kūnas, bijo prisipažinti gavę prastesnį pažymį, pasiguosti dėl nelaimingos pirmosios meilės, tai liudija, kad vaikų ir tėvų tarpusavio bendravime gali būti problemų“ - sakė D. Raščiuvienė.

Nesulaukęs supratimo, paramos, patarimo iš tėvų, vaikas lieka vienas su daugybe klausimų, kamuojamas prieštaringų išgyvenimų, nerandantis tegu vaikiškos, tačiau jam beveik gyvybiškai svarbios problemos sprendimo. „Mūsų tikslas ne pasiūlyti konkretų sprendimą, bet paskatinti vaiką pačiam surasti išeitį iš situacijos, kurioje jis jaučiasi nelaimingas ir vienišas. Neretai vaikas pats siūlo kelis variantus, tarsi norėdamas išgirsti, kuris, mūsų nuomone, yra geriausias“, - aiškino koordinatorė.

Psichologė užsiminė, kad kartais skambina ir patys tėvai, sunkiai užmezgantys ryšį su savo atžalomis.

Išlieja agresiją

„Vaikų linijos“ koordinatorės teigimu, tarp skambinančiųjų pasitaiko nemažai agresyvių, net besikeikiančių vaikų, kurie konsultantui išlieja visą savo pyktį, nepasitenkinimą kažkuo.

„Vaikai skambina norėdami paišdykauti, tačiau išgirdę ramų prie telefono budinčio asmens toną neretai sutrinka, nes nėra pripratę prie normalaus bendravimo. Tokiu būdu stengiamasi juos paskatinti ateityje pasirinkti kitokį bendravimo su kitais žmonėmis modelį“, - sakė D. Raščiuvienė.

Pasitaiko, kad skambinantys vaikai meluoja konsultantams, išgalvodami problemas ar net apsimetinėdami, kad nori atsisveikinti su gyvenimu, – jiems tai savotiška pramoga. Tik vieną kartą po tokių išdykavimų konsultantei paskambino berniukas ir atsiprašė atėmęs brangų laiką, kuris galėjo būti skirtas tikrai į nelaimę pakliuvusiam vaikui.