Benzino kainoms laikantis rekordinėse aukštumose, automobilininkai desperatiškai ieško būdų, kaip sumažinti kelionių išlaidas. Viena alternatyvų – spiritu skiesti benziną ar apskritai į degalų baką pilti tokį skystį, kokiu nepasididžiuotų pasivaišinti solidesnį stažą turintys ugninio vandens ekspertai.

Galimybės legaliai svaiginti variklį E85 etanolio ir benzino mišiniu (kokteilio proporcijos 85 ir 15) Lietuvoje atsirado 2007-aisiais. Automobilius, turinčius „Flexifuel“ sistemą ir galinčius be problemų srėbti pačios įvairiausios receptūros degalus, tuo metu buvo galima suskaičiuoti ant pirštų. Pastarojo sunkmečio įkarštyje visaėdžių mašinų padaugėjo simboliškai, bet E85 paklausa išaugo bene trigubai. To priežastis – litu mažesnė nei tradicinio A95 benzino kaina. Varguoliai be didesnės sąžinės graužaties iš akies skiesdavo bako turinį perpus su spirituotu benzinu ir keliaudavo nesukdami galvos dėl galimų padarinių.

O gal jie apskritai niekuo nerizikuoja? Nepriklausomas naftos produktų ekspertas Albinas Aleksiejūnas nėra toks drąsus: „Poveikis tikrai yra. Juk netgi degalinėse etanoliu skiestas benzinas laikomas specialiuose rezervuaruose, nes kai kurie metalai, gumos ir plastikai bijo spirito.

Tarkim, aliuminis, žalvaris, cinkuoti paviršiai nuo sąlyčio su etanoliu pradeda koroduoti ir tirpti. Problemų gali kilti dėl kai kurių guminių detalių. Dėl visų šių dalykų ilgainiui variklio įpurškimo sistemos gali pradėti streikuoti. Kita vertus, mokslo žmonės tik konstatuoja, kad toks poveikis yra. Tačiau kaip greitai gali kilti rūpesčių, trukdančių eksploatuoti automobilį, kol kas neaišku. Galbūt deginant spiritą tam nepritaikyta mašina pavyks nuvažiuoti ir pusę milijono kilometrų.“

Pasidavęs smalsumui pašnekovas etanolio dietą skyrė ir nuosavam automobiliui: 20 000 km su „Honda Civic“, turinčiu 1,8 l darbinio tūrio variklį, jis įveikė naudodamas vien spiritu atskiestą benziną.

„Dabar visas Lietuvos rinkoje parduodamas benzinas atskiedžiamas maždaug 5 proc. etanolio. Aš šią proporciją gerokai pakeičiau ir spirito dalį padidinau iki 7–12 proc. Tokio kokteilio parametrai ypač skiriasi važiuojant esant šaltiems arba ypač karštiems orams. Kadangi degaluose pakitęs sočiųjų garų slėgis, pakitę lakumo parametrai, spaudžiant didesniam šaltukui variklį kiek sunkiau užvesti, degalų sąnaudos gerokai padidėja, o trauka sumažėja. Taip pat sunkiau motoras dirba ir dideliame karštyje – gali susidaryti garų kamščių. Tokiu atveju mašina gali pradėti rodyti kaprizus“, – pasakoja A. Aleksiejūnas.

Atėjus įprastos techninės apžiūros dienai, A. Aleksiejūnas ne tik atliko svarbiausių motoro detalių apžiūrą, bet ir nepatingėjo vienoje Danijos laboratorijų ištirti panaudotos variklio alyvos. Ačiū Dievui, didesnio poveikio „geležiai“ – variklio vožtuvams, žvakėms ir kitiems agregatams, spiritu atskiestas benzinas nepaliko. Bene vienintelė tyrimo išvadose atsiradusi pastaba – padidėjusi alyvos oksidacija.

„Tai reiškia, kad ilgiau eksploatuojant tokius degalus kiltų didesnė įvairių nuosėdų ir dervų susidarymo rizika. Nors padidėjęs alyvos oksidacijos kiekis neviršijo standartuose nurodomų normų, susigundžius etanoliu reikėtų arba naudoti specialias, pritaikytas darbui su E85, variklio alyvas, arba dažniau keisti įprastus tepalus“, – tvirtina naftos produktų ekspertas.

Norintys pakartoti panašius eksperimentus turėtų atkreipti dėmesį į porą dalykų: iš akies maišant E85 degalus su tradiciniu benzinu pirmąkart reikėtų apsiriboti 10–15 litrų etanolio. Jei variklis tokį patiekalą nuryja nesiraukydamas, galima bandyti šią proporciją pamažu didinti. Tikėtina, kad rūpesčių kils mažiau, jei šia alchemija užsiimsite vasarą. Kodėl? Todėl, kad spirito ir benzino mišinys kur kas labiau sugeria drėgmę. Taupumo sumetimais įsipylus puskibirį etanolio, automobilio bako dugne vandens gali gerokai padaugėti. Šaltuoju metų laiku tai gali tapti rimta problema.

----------------------------------------------------------------------------------

- Spirito poveikio nebijo bronza ir nikeliuoti paviršiai, todėl degalinėse degalų pylimo pistoletai, iš kurių pilamas E85, teoriškai turėtų būti pagaminti iš tokių metalų. Tačiau tai būtų velniškai brangus malonumas.

- „Flexifuel“ įrangos modulis 4 cilindrų varikliui su montavimo darbais šiuo metu kainuoja apie 1300 litų. Gamykliniai ratuočiai, galintys deginti ir paprastą benziną, ir bioetanolį, kainuoja apie 5 proc. brangiau nei įprastus degalus naudojantys analogai. Antai už „Saab 9-5 BioPower“ Lietuvoje prašoma maždaug nuo 3000 litų brangiau.

- Spiritiniai degalai turi gerokai aukštesnį oktaninį skaičių, todėl variklio suspaudimo laipsnis galėtų ir turėtų būti gerokai didesnis – tuomet motoras generuotų daugiau galios ir leistų taupyti degalus.

- Taupymo būdų ieškantys vairuotojai pastebėjo, kad nors biodegalais varomi automobiliai sunaudoja iki 30 proc. daugiau degalų, naudojant E85 išlaidas degalams įmanoma sumažinti iki 10 proc.

- Svarbu ir tai, kad dėl aukšto etanolio oktaninio skaičiaus variklio pajėgumas ūgteli. Atlikus bandymus su „Saab 9-5 BioPower“ užfiksuotas 30 AG prieaugis – iki 180 AG (biodegalams adaptuoto 2 litrų darbinio tūrio, 4 cilindrų variklio su turbina nominali galia 150 AG). Maksimalus sukimo momentas padidėja 40 Nm, iki 280 Nm. Švediškas sedanas, degindamas E85, nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėja per 8,5 sekundės, o benziną – per 9,8 sekundės.

- Ilgiau sandėliuojamas benzinas pradeda sluoksniuotis: rezervuaro, kuriame laikomas 98 benzinas, dugne nusėda vanduo, todėl pildamiesi nešviežius degalus dalies ypatybių, už kurias mokami didesni pinigai, tiesiog negaunate.