Įprasta girdėti neišlaikiusiųjų vairavimo egzamino skundus apie nepagarbų egzaminuotojų elgesį, išprovokuotas klaidas ar netinkamai nurodytą maršrutą. Dažnai praleidžiame tokius pasakojimus pro ausis, manydami, kad prastai pasirengę būsimieji vairuotojai tiesiog ieško kaltų. Bet įrodymai nepalieka abejonių.

Įrodymų galia

R.Stoškus, pasitaręs su savo tėvu Gintariu, nusprendė egzamino eigą įrašyti diktofonu ir nufilmuoti. Egzamino miesto gatvėmis metu "Regitros" automobilį sekė ir filmavo R.Stoškaus brolis su draugu. "Tėtis iš pradžių manimi netikėjo, manė, kad skundžiuosi tik todėl, jog neišlaikiau. Bet dabar nufilmavome, padarėme garso įrašą ir viskas pasitvirtino", - pasakojo vaikinas.

Jį egzaminavo Vaidas Stalnionis, su šiuo egzaminuotoju R.Stoškus jau buvo susipažinęs pirmą kartą laikydamas egzaminą. Netrukus paaiškėjo, kad egzaminuotojo bendravimo maniera nuo pirmojo karto liko nepakitusi. Anot jaunuolio, V.Stalnionis ėmė su juo nepagarbiai kalbėti vos egzaminui prasidėjus. "Kreipėsi ne "jūs", o "tu", buvo patyčių: "aš už tave atsakinėju į klausimus, tu atvažiuoji į egzaminą nepasiruošęs", važiuojant mieste vienoje sankryžoje nepasakė, kur sukti", - dėstė R.Stoškus.

Dar vienas bandymas

Galiausiai V.Stalnionis egzaminą nutraukė, kai, anot jo, R.Stoškus bandė apsisukti sankryžoje degant raudonam šviesoforo signalui, nors vaikinas nesutinka su savo klaida. "Kai įsijungė žalia šviesa, įvažiavau į sankirtą, tuomet palaukiau, kol iš priekio važiuojančios mašinos pravažiuos. Kai jos pravažiavo, įsijungė geltonas šviesoforo signalas, bet dar važiavo mašinos. Tada užsidegė raudonas, bet aš turėjau pirmumo teisę pabaigti savo manevrą. Kai pradėjau važiuoti, egzaminuotojas kirto per stabdžius ir pasakė: "Ką čia darai", - dėstė jis. Vaikinas palaukė dar vieną šviesoforo ciklą ir kai vėl užsidegė žalia šviesa, išvažiavo iš sankryžos. V.Stalnionis liepė jam sustabdyti automobilį artimiausioje viešojo transporto stotelėje ir pranešė, kad egzaminas nutraukiamas.

Nesutikęs su egzaminuotojo sprendimu, R.Stoškus pateikė apeliaciją, prašydamas įskaityti egzamino rezultatą kaip teigiamą, bet prieš pat Kalėdas susirinkusi "Regitros" specialistų komisija nusprendė anuliuoti visą egzaminą ir leisti R.Stoškui laikyti jį iš naujo nemokamai, o V.Stalnioniui skirti pastabą.

Rezultato nekeis

VĮ "Regitra" generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Apeliacinės komisijos pirmininkas Saulius Šuminas R.Stoškaus atvejį prisiminė vos apie jį užsiminus. Specialistas tvirtino, kad visa istorija užsitęsė taip ilgai ne tik dėl jos sudėtingumo, bet ir dėl to, kad dažnai už egzaminą laikiusį R.Stoškų į "Regitros" darbuotojus kreipdavosi jo tėvas, Jurbarko verslininkų organizacijos pirmininkas G.Stoškus, o šie negali egzamino plačiai aptarinėti su trečiuoju asmeniu. "Problema ta, kad viską aiškinasi tėvas, o sūnus mažai domisi", - teigė S.Šuminas. Jis tikino, kad G.Stoškus labiausiai gilinasi į procesines Tauragės "Regitros" filialo darbuotojų klaidas, bet tai negali pakeisti jo sūnaus egzamino rezultato.

Pasak komisijos pirmininko, "Regitros" darbuotojai išklausę garso įrašą tikrai įvertino V.Stalnionio bendravimo manierą kaip netinkamą, bet peržiūrėję vaizdo įrašą ir net apsilankę Tauragėje apžiūrėti sankryžos, dėl kurios buvo nutrauktas R.Stoškaus egzaminas, nusprendė, kad jaunuolis joje iš tiesų suklydo.

S.Šuminas akcentavo, kad net jeigu būtų paaiškėję, kad R.Stoškus yra teisus, egzamino rezultatas nebūtų pakeistas, nes nebuvo nuvažiuota visa numatyta distancija.

Nagrinėjant apeliaciją paaiškėjo, kad V.Stalnionis ne tik nemandagiai bendravo, bet ir nukreipė R.Stoškų netinkamu maršrutu. Vaikinas neturėjo apsisukinėti judrioje sankryžoje, kurioje ir padarė kritinę klaidą. Pagal maršrutą jis turėjo apsisukti už kelių šimtų metrų gerokai mažesnėje sankryžoje. Vien tai galėjo būti pakankamas pagrindas teikti apeliaciją. "Maršruto improvizacijos negali būti, nebent vyksta kelio darbai arba yra panašios objektyvios priežastys", - teigė S.Šuminas.

Įrodymai - kliento reikalas

G.Stoškus vardijo ir daugiau kliūčių, su kuriomis jam ir sūnui teko susidurti. Tauragės "Regitros" filialo vadovybė atsisakė priimti apeliaciją dėl egzamino eigos ir rezultato, o dalis dokumentų, su kuriais vyrui buvo leista susipažinti, nebuvo antspauduoti. Todėl šeima apeliaciją išsiuntė tiesiai į centrinę "Regitros" būstinę Vilniuje.

Bet didžiausia staigmena G.Stoškaus laukė po poros savaičių. Jis gavo kvietimą atvykti į policiją dėl jo automobiliu padarytų Kelių eismo taisyklių pažeidimų tuo metu, kai vyko sūnaus egzaminas. Apie juos buvo anonimiškai pranešta iš "Tauragė egzaminai" pavadintos elektroninio pašto dėžutės, kuria naudojasi ir V.Stalnionis. Tiesa, peržiūrėjus miesto gatvių filmavimo kamerų medžiagą nė vienas kaltinimas nepasitvirtino. S.Šumino manymu, taip egzaminuotojas pasielgė dėl užgautų asmeninių ambicijų. Apeliacinės komisijos pirmininkas patvirtino, kad kariauti su kliento tėvu nėra itin išmintingas žingsnis.

Ragina pranešti

S.Šuminas užtikrino, kad dar nė viena apeliacija nebuvo nagrinėjama taip ilgai ir nuodugniai. Jis patikino, kad visi netinkamai besielgiantys egzaminuotojai bus nubausti, jei tik bus apie tai pranešta. "Taip dažnai šnekama, kad egzaminuotojai blogai elgiasi, specialiai "sukirtinėja", bet per metus gauname vos apie 40 apeliacijų, nors laikančiųjų yra per 130 tūkstančių. Be to, dauguma apeliacijų yra dėl rezultatų, o ne dėl elgesio. Pranešti apie netinkamą egzaminuotojo elgesį galima ir vėliau, jau išlaikius egzaminą, arba anonimiškai, jeigu žmogus bijo", - aiškino S.Šuminas. Jis stebėjosi, kad R.Stoškus yra pirmasis, sumanęs įrašyti pokalbį su egzaminuotoju - niekada anksčiau nagrinėjant apeliaciją "Regitrai" nebuvo pateiktas garso įrašas, nors diktofonai montuojami į daugumą šiuolaikinių mobiliųjų telefonų.

Žingsnis skaidrumo link

S.Šuminas atskleidė, kad į egzaminų automobilius yra planuojama diegti stebėjimo kameras, nes šiuo metu, jei įvyksta konfliktas tarp egzaminuotojo ir egzaminuojamojo, nėra jokių objektyvių įrodymų. Pasak jo, kameras buvo planuota naudoti ir anksčiau, bet tam kelią užkirto Asmens duomenų apsaugos tarnyba. Pagal jos išaiškinimą abu egzamino dalyviai turėtų duoti sutikimą būti filmuojami, o jei kuris nors nesutiktų, filmavimas netektų prasmės. S.Šuminas tvirtino, kad netrukus įmonės vadovybė planuoja šį klausimą su inspektoriais aptarti plačiau ir rasti būdą, kaip fiksuoti egzamino eigą.

Kol kas pirmu žingsniu turėtų tapti vairavimo instruktoriaus dalyvavimas per egzaminą. S.Šumino manymu, tokia galimybė galėtų būti įvesta jau netrukus, vasaros viduryje. Dalyvaujant trims žmonėms, kai laikomas egzaminas, būtų lengviau išvengti nuomonių susikirtimo, be to, vairavimo instruktorius galėtų akivaizdžiai pamatyti savo darbo rezultatus.

"Nusiskundimai nėra dažni, bet kai per egzaminą dalyvauja tik dviese, labai sunku išaiškinti objektyvią tiesą, nes tai nėra lengva situacija", - teigė jis. Specialistas pasakojo, kad būna abipusių nusiskundimų - kartais laikantieji skundžiasi egzaminuotojų elgesiu, o kartais pastarieji sulaukia spaudimo ar grasinimų iš būsimųjų vairuotojų.

Maršrutų gali nelikti

Dar viena galima vairavimo egzaminų naujovė yra maršrutų panaikinimas. Pagrindinė to priežastis yra vairavimo instruktorių sąmoningumo trūkumas. "Matome, kad dažnai jaunuoliai yra mokomi ne vairuoti, o išlaikyti egzaminą. Mokyklų automobiliai nuolatos zuja mūsų maršrutais, tad apie kokį mokymą galima kalbėti? Gal ir vairuotojo pažymėjimą reikėtų išduoti tik, pavyzdžiui, 15 maršrutu važiuoti?" - ironizavo S.Šuminas. Jo manymu, galėtų išlikti keli kontroliniai punktai, per kuriuos būtų privaloma važiuoti, o kaip juos pasiekti, galėtų nuspręsti pats egzaminuotojas. Tačiau taip atsirastų galimybė egzaminuotojams piktnaudžiauti ar tiesiog išlieti blogas emocijas pasiuntus būsimą vairuotoją kuo sudėtingesniu keliu, todėl apie galimybę panaikinti maršrutus kol kas tik pradedama svarstyti.

Greičiau žadama naujovė yra elektroninių rašiklių sistema. Jais egzamino protokolai būtų pildomi ne popieriuje, o elektroninėje erdvėje. Egzaminą laikęs žmogus prie jos galėtų bet kada prisijungti ir pamatyti savo klaidas, o "Regitra" imtų rinkti statistiką apie dažniausiai daromas klaidas ir į jas atkreipti būsimųjų vairuotojų dėmesį.