KO NEDARYTI ir KĄ DARYTI

Neparodykite, kiek tai įmanoma toje situacijoje, kad patys jaudinatės, kai vaikas bijo ar verkia. Tik ramus tėvų elgesys padės vaikui apsiraminti.

Kvėpuokite ramiai, stengdamiesi kuo lėčiau išpūsti orą, žiūrėkite ne vaikui į akis, o lyg į tolį ar žemyn. Taip, kaip jums padės toje situacijoje išlikti ramiems. Mintyse sakykite sau: „Aš ramus, mano širdis plaka ramiai.“

Neperlenkite lazdos globodami savo vaiką, netrukdykite jam pažinti pasaulį, patirti baimės ir vienišumo jausmus.

Paklauskite savęs, ar jums kelia nerimą tai, kad vaikas tampa savarankiškas, jam norisi patirti nuotykių, rizikuoti? Jei taip, pasistenkite suprasti – jūsų vaikas bręsta. Sakykite sau: „Leidžiu tau, mano vaike, bandyti, mėginti, ką gali ir ko ne. Jei reikės, padėsiu, kuo galėsiu.“

•Kai vaikas kalba apie sapnų pabaisas, nesustiprinkite jo baimės savo susirūpinimu. Nesakykite: „Ak, iš tiesų, kaip tai yra baisu.“

Pakalbėkite su vaiku apie sapnų turinį ar paprašykite nupiešti įsivaizduojamas pabaisas. Jūsų ramus elgesys padės mažyliui suprasti, kad jo baimė yra normalus reiškinys, ir ji po truputį sumažės. Sakykite sau: „Kuo daugiau išpiešim, tuo labiau pažinsim, kuo daugiau pažinsim, tuo lengviau priimsim tai, kas vyksta.“

•Jei vaikas atsisako lankyti mokyklą ar darželį, nebarkite jo ir nevadinkite bailiu, nevykėliu, tinginiu, kvailiu arba tokiu, kaip tėvas ar motina.

Ir nekartokite, kad darželyje juk viskas gerai, o ten eiti yra vaiko pareiga, kaip kad jums dirbti ir uždirbti pinigus.

•Kiek galite ramiai išsiaiškinkite mokyklos ar darželio baimės priežastis. Užduokite daugiau klausimų, kas vyksta, ką tenka patirti ir su kuo susidurti, ko ten trūksta ar kas galėtų būti kitaip, kad norėtųsi vėl grįžti.

Sakykite sau: „Nemalonumai ir sunkumai neišvengiami, norint juos įveikti, reikia juos pažinti.“

Nesakykite vaikui: „Tavo sunkumai – tavo problemos, turi jas pats išspręsti.“ Kalbėdami su juo nevartokite bendrų ar filosofinių frazių, nes taip vaikas jaučiasi nesuprastas, o nerimas ir nesaugumas išgyvenamoje situacijoje dar labiau padidėja.

Sakykite savo vaikui padrąsinančius ir palaikančius žodžius: „Aš tikiu, kad tu įveiksi sunkumus.“ Sakykite sau: „Žvaigždėmis ne gimstama, jomis tampama“ arba „Tik pats įveikęs sunkumus tampi stipresnis“ ar pan.

Naujajame rugsėjo mėnesio žurnale "Aš ir psichologija" skaitykite:

Aš neturiu ką iš savęs išmesti
Grafikė Jūratė Rekevičiūtė pasaulį veikia menu.

Liga, kuria didžiuojamės
Persidirbimas gali baigtis ir mirtimi.

Tai, ką darau dėl savęs
Ar menininkas gali būti darboholikas?

Vaikai išeina į visuomenę
Šūsnis naudingų patarimų išleidžiantiesiems savo vaikus į mokyklą ar darželį.

Pirma klasė ir pirmaklasiai
Kas lema sėkmingą vaiko adaptaciją mokykloje?

Teroristas
Nusikaltimas, apie kurį niekas nesužinos.

Ar įmanoma įveikti psichologinį smurtą?
Gairės, padedančios atpažinti psichologinį terorą.

Psichologinis poveikis: kaip išvengti spąstų?
Tolesnė manipuliatoriaus žaidimėlių apžvalga.

Alchemija – karališkasis menas
Kas iš tiesų yra filosofinis akmuo?

Mažas pasaulis (II)
Lietuva atvykėlių akimis.

Kvietimas tylos valandėlei
Pasakojimas apie patyrimo grupes.

Aš galiu save valdyti! Tikrai?
Yra būdų, padedančių valdyti savo emocinę būklę. Reikia tik noro.

Vaisiai ir uogos – jutimų harmonijos skambesys
Pajusti pilnatvę galima ir suvalgius braškę.

Netikra knyga
Apie vykusias ir nevykusias ekranizacijas.

Virškinimas ir mokytojai
Apie mokytojus ir Mokytojus.