Patys “kaskadininkai” nemano, kad tokie jų pasivažinėjimai gali pakenkti eismo saugumui. Juolab kad patys tikrieji motociklininkai beprotiškai lakstančių kelių erelių nepageidauja savo gretose. Bet ar iš tiesų kauniečiams saugu vakare važiuoti prospektu, kai čia siaučia motociklininkai.

Kaskadininkams triukams - vėlyvas vakaras

Prisistatyti nepanoręs vienas kaunietis papasakojo motociklu važinėjantis jau antrus metus. Jaunuolis sako, kad motociklų lenktynės miesto gatvėse tapo jau beveik pamirštu reiškiniu: “Ne paslaptis, kad vis dar atsiranda nemažai tokių, kurie laksto gan dideliu greičiu ir pažeidžia Kelių eismo taisykles, tačiau “drago” lenktynės jau tikrai nevyksta”.

Vaikinas prasitarė, kad pastaruoju metu populiariausia “britvomis” vadinamų sportinių motociklų bei jų šeimininkų susibūrimo vieta - Karaliaus Mindaugo prospekte greta “Lukoil” degalinės esanti automobilių stovėjimo aikštelė. Dar neseniai buvo manyta, kad netoliese išdygsianti prekybos ir pramogų centro “Akropolis” daugiaaukštė automobilių stovėjimo aikštelė išbaidys motociklų mylėtojus iš šios vietos, tačiau tokios prognozės nepasitvirtino.

“Motociklininkų itin mėgstama plati gatvės atkarpa atsiradus šiems statiniams gerokai sutrumpėjo, todėl vietos jų triukams taip pat sumažėjo. Atlikti vienokius ar kitokius manevrus dabar nėra pakankamai saugu. Be to, abiejuose “Akropolio” galuose atsirado didžiulės šviesoforų reguliuojamos sankryžos, kurios taip pat pristabdo adrenalino mėgėjus”, - kalbėjo jaunasis motociklininkas, kol kas tik pretenduojantis patekti į profesionalų gretas.

Nepaisant atsiradusių įvairių kliūčių, kone kiekvieną vakarą, o ypač savaitgaliais motociklininkai toliau renkasi į savo pamėgtą aikštelę. Susibūrimai čia trunka iki vidurnakčio ir dar ilgiau. Karaliaus Mindaugo prospekto pradžioje čia vis dar galima išvysti ant galinio rato dideliu greičiu skriejančias ar kitokius kaskadininkų sugalvotus triukus atliekančias “britvas”: “Aišku, tai yra gan pavojingi manevrai, tačiau jie atliekami tik įsitikinus, kad arti nėra automobilių. Galiausiai ir šių vairuotojai turėtų neprarasti budrumo ir elgtis tvarkingai, nes tikrai daug avarijų įvyksta būtent mašinoms staiga kertant įstrižai gatvę ir neatsargiai manevruojant po eismo juostas bei tokiu būdu kliudant šalia važiuojančius motociklus”.

Dalį kaltės verčia automobilininkams

Paklaustas apie gatvėse įvykstančias eismo nelaimes, “Kauno dienos” kalbintas jaunuolis iškart išrėžė bene pagrindinę jų priežastį: “Labai dažnai būna, kai jauni, vos tik vairuotojų pažymėjimus gavę motociklininkai perka galingus motociklus, o išvažiavę į gatves nemoka deramai jų suvaldyti, be to, laksto milžinišku greičiu. Akivaizdu, kad tai tikrai nepriveda prie gero, o kartais pasibaigia netgi itin skaudžiomis avarijomis. Patyrę motociklininkai tokio jaunųjų išsišokėlių elgesio tikrai netoleruoja, o pasitaikius progai, nepagaili netgi ir kandžių replikų ar pamokymų”.

Motociklininkai neretai pripažįsta, kad sportiniu galingu motociklu važiuoti mieste leistinu 50 kilometrų per valandą greičiu - kone tas pats, kas sėdus ant dviračio riedėti pasispiriant koja - ir sudėtinga, ir ganėtinai neįdomu. Išgirdę vairuotojų priekaištus, kad motociklai išlenda, kur jų visai nesitiki, pastarieji kaskart atsikerta, esą patys automobilininkai gatvėse pernelyg retai žiūri į galinio vaizdo veidrodėlius arba išvis jų nepaiso, o kartu nepastebi ir greta važiuojančių motociklų.

“Jei nebūtų neatidžių automobilių vairuotojų, mes, net ir važiuodami kiek greičiau už juos, tikrai nesukeltume avarinių situacijų ir problemų gatvėse nepridarytume. Kalbu apie save ir būrelį pažįstamų motociklininkų. Tikrai negalėčiau to sakyti už visus asmenis, sėdančius ant motociklo, nes kaip ir tarp automobilininkų, čia irgi pasitaiko pramuštgalvių kelių chuliganų, - kalbėjo vienas iš laikinosios sostinės gatvėmis besivažinėjančių motociklininkų. - Esame priversti ne tik stebėti, kas dedasi priekyje, bet ir dairytis į šalis, kad kokia nors mašina neįvažiuotų į šoną ar nenustumtų nuo kelio. Užsimaukšlinus ant galvos šalmą tai padaryti tikrai sudėtingiau, nei atrodo žiūrint iš šalies”.

Paradoksalu, tačiau bent jau kol kas Karaliaus Mindaugo prospekte niekas iš kauniečių motociklininkų iš tiesų nenukentėjo. Jie pasakoja kartais sulaukiantys čia apsilankančių policijos pareigūnų. Pastarieji rengia reidus, kurių metu tikrina visų motociklų registracijos dokumentus bei jų šeimininkų vairuotojų pažymėjimus. Taip pat retkarčiais patrulių ekipažas įsikuria ir Karaliaus Mindaugo prospekte, tokiu būdu užkirsdamas kelią nutrūktgalvių atliekamiems pavojingiems triukams.

“Karaliaus Mindaugo prospektas tikriausiai tinkama vieta tiems, kurie nori pasirodyti ir pasipuikuoti savo turimais motociklais prieš kitus” , - savaip svarsto Kauno miesto VPK eismo priežiūros tarnybos viršininkas A.Tarasevičius, pripažinęs, kad tai pernelyg didelių galvos skausmų pareigūnams lyg ir nekelia.

Greičio matavimas - skaudi problema

Kauno viešosios tvarkos sergėtojai pripažįsta, kad patikrinimo akcijos yra bene vienintelė kiek efektyvesnė priemonė, norint sukontroliuoti nuolat didėjančias motociklininkų gretas. Reidų metu išaiškinami vairuotojų pažymėjimų neturintys vairuotojai. Pasitaiko, kad jų motociklų dokumentai būna netvarkingi ar netgi netikri.

Savo pavardžių nepanorę įvardyti pareigūnai atsiduso dar skaudžiau išgirdę klausimą apie motociklų greičio matavimą. Anot jų, pastaruoju metu gatvėse naudojami lazeriniai greičio matuokliai negali “nušauti” pro šalį skriejančio “plieninio monstro”, mat jo valstybinis numeris pritvirtintas tik galinėje dalyje. Šiomis priemonėmis matuodami automobilių greitį, pareigūnai taikosi kaip tik į jų valstybinius numerius.

Vienintelis efektyvus priešnuodis tokiems gatvių chuliganams - dieną mieste važinėjantis civiliai atrodantis trečiosios kartos “Volkswagen Golf” automobilis, kuriame sumontuota speciali įranga ne tik fiksuoja greičio viršijimo atvejus, tačiau kartu esanti vaizdo filmavimo įranga ir “įamžina” kiekvieną jų. Vis dėlto ir čia susiduriama su problema - toks automobilis miesto gatvėse gali dirbti tik šviesiu paros metu, o kaip žinia, adrenalino ištroškę motociklininkai savo pasilakstymams mieliau renkasi naktį.

Be to, šalmus dėvintys greičio viršytojai paprastai būna vargiai atpažįstami ir jiems įkliuvus į stacionaraus greičio matuoklio “akiratį”, nors kol kas Kaune tokių esama vos du.

Chaotišką lakstymą keičia ramesnis važiavimas

Ganėtinai iškalbingai atrodo policijos pareigūnų sukauptos statistikos skaičiai. Per praėjusius metus iš viso Kauno mieste nukentėjo 23 motociklininkai, iš jų vienas žuvo. Tuo tarpu šiemet per pirmus penkis mėnesius šeši motociklų vairuotojai avarijose buvo sužeisti, o vienas žuvo (pernai per tą patį laikotarpį - keturi sužaloti). Iš viso šalyje šiemet žuvo jau devyni motociklais važiavę žmonės.

Vos prieš savaitę Prienų rajone įvykusi motociklo avarija iškart nusinešė jį vairavusio jaunuolio gyvybę, o po dienos ligoninėje mirė ir kartu su juo važiavusi mergina. Prieš pustrečios savaitės uostamiestyje žuvo du jauni vyrai. Dar kiek anksčiau Kaune, Taikos prospekte, nuo patirtų sužalojimų vietoje mirė, kaip manoma, perėjoje motociklo parblokšta moteris. Panašių tragiškų eismo nelaimių įvyksta visoje Lietuvoje.

Nepaisant to, bendra eismo saugumo situacija, lyginant su ankstesniais metais, kai kurių miestų gatvėse, atrodo, krypsta teigiama linkme.

Kauno miesto vyriausiojo policijos komisariato Viešosios policijos Eismo priežiūros tarnybos viršininkas Alfonsas Tarasevičius pastebėjo, kad pastaruoju metu gatvėse motociklininkų keliamas chaosas pamažu slūgsta. Anot pareigūno, pernai ir užpernai teisėsaugininkai kur kas dažniau fiksuodavo incidentus ar tiesiog gyventojų bei vairuotojų nusiskundimus dėl chaotiškai keliuose besielgiančių “plieninių žirgų” šeimininkų. Tuo tarpu pastaruoju metu tokių pranešimų beveik nebeliko: “Kiekvieną rytą budėtojų teiraujuosi apie gautus pranešimus ir užregistruotus eismo įvykius, todėl tikrai įžvelgiu pagerėjusią situaciją. Motociklų keliamos netvarkos gatvėse sumažėjo”.

A.Tarasevičiaus manymu, motociklų savininkai tikriausiai pradeda suvokti, kad išsišokimais nieko nelaimės, o būdami ramesni jausis ir saugesni. Ne tik miesto, bet ir visos šalies policijos vadovybė yra patvirtinusi specialius priemonių planus, skirtus šiltuoju metų laiku ypač suaktyvėjančių motociklininkų kontrolei.

Šalies policijos Eismo priežiūros tarnybos viršininkas Saulius Skvernelis teigė apie motociklininkų situaciją visoje šalyje negalintis atsiliepti vienodai, nes skirtinguose miestuose įžvelgiamos vis kitokios tendencijos. Tačiau akcentuodamas padėtį Vilniaus gatvėse, pareigūnas antrino A.Tarasevičiui, sakydamas, kad chuliganiško motociklininkų elgesio gatvėse kaskart vis mažiau: “Priežasčių gerėjančiai situacijai gali būti daug ir įvairių. Galima tik spėti, kad daugelis motociklams neabejingų bendraminčių buriasi į klubus ar tiesiog bičiulių kompanijas, kuriose vis dėlto galioja kažkokia disciplina, tad jie tampa vis labiau koordinuoti ir pernelyg nebesiblaško gatvėse. Eismo nelaimių aukomis ar sukėlėjais dažniau tampa pavieniai asmenys, važinėjantys atskirai ir mėginantys beprasmiškai pasipuikuoti. Paprastai tokie bandymai baigiasi skaudžiai”.