Kaip teigia viena pradinių klasių mokytoja iš JAV, vis dažniau tenka konstatuoti, kad mokyklas pradedantys lankyti vaikai pasižymi prastesniais bendraisiais motoriniais įgūdžiais nei ankstesnių kartų pirmokai. Dėl prastėjančio vaikų pirštų miklumo, anot jos, reikėtų kaltinti visuotinį įrenginių su liečiamaisiais ekranais, tokių kaip planšetės ir išmanieji telefonai, naudojimą.

„Vaikai dabar daug rečiau laiko rankose pieštukus arba žirkles ir apskritai nedaug ką daro rankomis, – sako mokytoja. – Teko pastebėti, kad kartais vaikai tiesiog nežino, kaip paimti ir laikyti jiems duodamą pieštuką arba teptuką.“

Planšetės ir išmanieji telefonai keičia rankų miklumą lavinančius užsiėmimus

Amerikietė pediatrijos specialistė Lisa Clark patikino, kad minėta mokytoja – toli gražu ne vienintelė, pastebėjusi nerimą keliančią tendenciją. „Tiek vaikų darželių auklėtojai, tiek pradinių klasių mokytojai kreipiasi į mus reikšdami susirūpinimą dėl vaikų rašysenos“, – sako ji.

Pasak L.Clark, šiuolaikiniai vaikai apskritai mažiau laiko praleidžia užsiimdami tuo, kas lavintų rankų miklumą, pavyzdžiui, lipdydami iš plastilino arba karpydami ir klijuodami.

„Šeimose gyvenančių vaikų aplinkoje – begalė elektroninių įrenginių, pradedant išmaniaisiais telefonais bei planšetėmis ir baigiant kompiuteriais, tad, žinia, jie randa ir kitų užsiėmimų“, – apgailestauja pediatrė.

Ji nedvejodama konstatavo, kad prie liečiamųjų ekranų nemažai laiko praleidžiančių vaikų motorika nebūna pakankamai išvystyta atėjus laikui mokytis rašyti. „Tikrai nemažai į rengiamus užsiėmimus ateinančių vaikų patiria su motoriniais įgūdžiais susijusių sunkumų“, – sako L.Clark.

Problemą pediatrė įžvelgia ne vien dėl rašymo: laikyti žirkles, užsirišti batus ar net naudotis stalo įrankiais, pasak jos, kai kuriems vaikams yra ganėtinai sudėtinga.

Ar tikrai verta sunerimti?

Ar pasaulyje, kuriame karaliauja išmanieji telefonai, tikrai verta nerimauti dėl to, kad vaikai nesugeba rašyti ranka?

„Mokyklose, aišku, yra ir planšečių ir kompiuterių – be jų jau neapsieina mokymo programa“, – svarsto L.Clark ir priduria, kad šie įrenginiai, be jokios abejonės, suteikia moksleiviams daugiau galimybių. „Technologijos mokantis vertintinos kaip fantastiškas pranašumas: jos suteikia galimybių aiškintis įvairius klausimus ir greitai rasti papildomos informacijos“, – pripažįsta ji.

Tačiau, kad ir kaip būtų, bent kol kas vaikai privalo gebėti įskaitomai rašyti. Pediatrė nurodė, kad penktuosius metus einantis vaikas jau turi mokėti laikyti žirkles ir taisyklingai suimti pieštuką.
Ką gi daryti tėvams?

L.Clark nuomone, tėvai būtinai turi rasti laiko, per kurį galėtų užsiimti su vaikais jų rankų miklumą skatinančia veikla.

Tarkime, lipdymas iš plastilino yra veiksmingas užsiėmimas pirštams stiprinti. Taip pat patartina daryti aplikacijas – karpyti, verti karoliukus, klijuoti.

Tik nereikia manyti, kad visi užsiėmimai, per kuriuos nebraukomas liečiamasis ekranas, duoda tiek pat naudos. Pavyzdžiui, žaidžiant su kaladėlėmis, miklumo prireikia kur kas mažiau nei piešiant.
„Pieštuko valdymas reikalauja daug daugiau rankos dinamikos – ypač svarbus vaidmuo tenka nykščiui ir smiliui, todėl formuojasi įgūdis daryti sudėtingesnius judesius“, – aiškina L.Clark.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (41)