Justina dalijasi, kaip svarbu nenuleisti rankų, ieškant vaikui tinkamos ugdymo įstaigos – integracijos sėkmė yra ne tada, kai vaikas ramiai sėdi klasėje, bet kai jis mokosi.

Rasti mokyklą, kurioje mokytųsi

Kai Justinos sūnus Valdemaras niekaip negalėjo pritapti darželyje, įsilieti į vaikų kolektyvą, tėvai ėmė ieškoti priežasčių. „Kreipėmės į specialistus – o ten, užuot gavę aiškų atsakymą, gavome abejonę ir diagnozę: „Jis toks per vidurį...“ Visą laiką iki 5 metų specialistai abejojo. Iš pradžių psichologas sakė: jis tikrai autistiškas. Praėjo pusvalandis, kol pildė dokumentus, o tuomet sako: žinote, bet gal ir – ne. Net ir kai kurie testai iš pradžių nerodė autizmo diagnozės, bet prieš pat mokyklą galiausiai diagnozė buvo patvirtinta“, – pasakoja Justina.

Tais metais, kai sūnus Valdemaras turėjo pradėti lankyti pirmą klasę, norėta įkurti specialiąją klasę, tačiau tuo metu neatsirado daugiau berniuko amžiaus vaikų, kuriems būtų aktualu tokią klasę lankyti. Kai sūnus nebuvo priimtas į mokyklą Mažeikiuose, šeima nusprendė leisti jį į kaimo mokyklą, kurią, deja, po dvejų metų uždarė, o į miesto mokyklą vėl nepriėmė: „Ieškodami tinkamos ugdymo aplinkos sūnui persikraustėme į miestelį, esantį Mažeikių rajone. Stengėmės rasti tokią aplinką, kur vaikas ne tik sėdėtų, bet iš tikrųjų mokytųsi. Ir šiandien, būdamas šeštoje klasėje, jis tikrai stebina savo matematiniais sugebėjimais.“

Justina Padskočienė

„Sūnus mokėsi klasėje, kurioje ugdyti šeši mokiniai. Esant tokiam skaičiui vaikų ir dirbant mokytojo padėjėjui, mokytojas tikrai turi galimybę ugdyti ir tokį mokinį, kaip mano sūnus, kuriam reikia specialaus dėmesio ir pagalbos. Su dvidešimt keturiais vaikais mokytojas, net ir norėdamas, tokio dėmesio ir pagalbos niekaip negali suteikti. Jeigu nėra sudėtingų autizmo atvejų, tokie vaikučiai su mokytojo padėjėju tikrai gali būti ugdomi ir bendrojo ugdymo klasėje. Jei vaikas mokytis gali, tačiau turi daug iššūkių, o mokytojas dirba be padėjėjo, situacija komplikuojasi“, – įsitikinusi Justina.

Kokį ugdymą rinktis?

Kalbėdama apie ugdymo poreikį ir tėvų nusiteikimą jam Justina atkreipia dėmesį, kad negali būti taikomas vienas modelis visiems autistiškiems vaikams. Ne visi vaikai gali lankyti mokyklą, kartais išbandžius daugybę mokyklų tenka rinktis namų ugdymą, tačiau dažniausiai tai lemia vieno iš tėvų iškritimą iš darbo rinkos.

„Visada akcentuoju, kad labai svarbu mokytis, o ne išbūti mokykloje. Jeigu kažkas sako, kad integracija sėkminga, nes vaikas nekelia problemų klasėje ir ramiai būna, tai mano, kaip mokytojos ir autistiško vaiko mamos, akimis, tai nėra sėkmės atvejis. Nepamirškime, kas per vieta yra mokykla. Joje visi vaikai, įprastos raidos ar priklausantys neuroįvairovei, turi gauti žinių, atskleisti savo potencialą, o svarbiausia – neprarasti galimybių. Manau, kad nėra autistiško vaiko, kuris, sudarius jam tinkamas sąlygas, negalėtų mokytis. Spektras yra be galo platus, kokį ugdymą rinktis, vieno atsakymo nėra ir negali būti. Dažniausiai, kai vaikų situacija sudėtingesnė – specialioji mokykla yra teisingas sprendimas, o kai yra tas vidurys ar diagnozė lengvesnė – tėvai yra pasimetę, labai sunku priimti sprendimus“, – sako Justina.

Justina Padskočienė su sūnumi.

Justina dalijasi, kad dauguma dalykų neateina savaime, juos reikia išmokti: „Jei vaikas moka skaityti ir rašyti, gali būti, kad jis nemoka susipažinti arba draugauti. Tėvai vieni to neišmokys. Turi būti bendradarbiavimas su mokytojais, juk mokytojai yra galingi šiame procese, jie gali tarpininkauti tarp vaikų. Mokytojai gali padaryti aplinką tinkamą autistiškam vaikui. Stengtis reikia visada, eiti į priekį nepamirštant vaiko emocinės sveikatos. Bet jei nuo ryto iki vakaro vaiką mokysi tik rašyti, skaityti, skaičiuoti, tai dings jo vaikiškas džiaugsmas, dalykai, kurie taip pat svarbūs.“

Saugi aplinka dienos centre

Autistiškiems vaikams svarbi ir popamokinė veikla, tėvams tai – parama. Apie tokią paramą svajojo ir autistiškų vaikų tėvai Mažeikiuose. Tuo pačiu metu, kai buvo įkurta Mažeikių „Lietaus vaikai“, asociacija išreiškė poreikį dienos centro veikloms, kad jos būtų pritaikytos autistiškiems vaikams.

„Specialiosios mokyklos mokiniai vasaromis neturėjo kuo užsiimti. Taip pat ir autistiški vaikai, kurie lankė bendrojo ugdymo mokyklas, neturėjo galimybės lankyti būrelių, nes juose nebūdavo mokytojų padėjėjų. Taigi dienos centre buvo suteiktos galimybės vaikams lankyti būrelius, užsiimti veiklomis, kurios ne tik ugdo, bet ir atliepia jų poreikius: ten vyksta dailės užsiėmimai, lipdymas, dainavimas, šokiai, plaukimas, žirgyno lankymas“, – džiaugiasi Justina.

Justina dalijasi, kad jos sūnus taip pat lanko šį centrą: „Aš ramiai galiu dirbti savo mylimą mokytojos darbą, kai žinau, kad mano vaikas po pamokų yra saugioje aplinkoje. Jis vienas namuose leisti laiko negalėtų, nepaisant to, kad jam šiuo metu jau trylika metų. Taigi tėvams dienos centras taip pat yra parama, vaikai čia yra saugūs, užimti, pavalgę ir dalį laiko net ruošia pamokas.“

Parengta pagal Evelinos Butkutės-Lazdauskienės straipsnį „Lietaus vaikai“ žurnale.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją