Patarimais ir veiklų idėjomis dalijasi visuminio ugdymosi šeimai akademijos „Family Lab Academy“ kūrybinių veiklų vadovė Indrė Neimantė ir ergoterapeutė Evelina Puidokaitė.

Įvairioms dėmesio koncentracijos lavinimo veikloms namuose nereikia brangių priemonių, jos gali būti kasdieniškos, įprastos, bet kartu įtraukiančios. Štai 5 patarimai, kaip lengvai ir paprastai galite lavinti vaikų susikaupimą ir dėmesio koncentraciją namuose.

Veiklos, mokančios vaikus išlaikyti dėmesį.

1. Vienas paprasčiausių būdų pritraukti vaiko dėmesį – leisti jam naudotis žirklėmis. Karpyti galima ne tik popieriaus lapus, juosteles ar įvairius paveikslėlius.

  • Pabandykite iš modelino nulipdyti „kirmėlę“ ir sukarpykite ją į keletą dalių.
  • Apvyniokite įvairius daiktus ar gyvūnų figūrėles popieriaus juostelėmis ir duokite vaikui juos išlaisvinti žirklėmis.
  • Nupieškite įvairias punktyrines linijas, pavyzdžiui, žmogų su ilga barzda, priklijuokite jį prie sienos ir duokite vaikui kirpti palei pažymėtas linijas.

Kirpimas stiprina rankų raumenukus, lavina akies–rankos koordinaciją ir padeda ilgesniam laikui sutelkti dėmesį, sužadina smalsumą pamatyti siektiną rezultatą. Tad kaip padėti vaikui taisyklingai laikyti žirkles ir lengviau jomis naudotis?

  • Vaiko ranka laikoma taip, kad nykštys būtų pakeltas į viršų. Ant piršto uždėkite vieną iš žirklių ąselių.
  • Tuomet padėkite vaikui įkišti vidurinį (didįjį) pirštą į kitą žirklių skylutę.
  • Vėliau priglauskite rodomąjį pirštą (smilių) prie antrosios skylutės (iš išorės).
  • Bevardį pirštą ir mažylį sulenkite (atremkite į delną). Kartais bevardis pirštas taip pat įkišamas į antrąją skylutę kartu su smiliumi (iš viso du trys pirštai).
Veiklos, mokančios vaikus išlaikyti dėmesį.

2. Itin įtraukianti vaikams veikla yra lipdymas plastilinu ar pačių pagamintu naminiu modelinu (receptas žemiau).

  • Pradėkite nuo plastilino plėšymo į mažus gabalėlius, mokykite suformuoti lazdelę, kamuoliuką, padarykite įvairių daiktų įspaudus lipdymo masėje, pavyzdžiui, kaštono, gilės, kamštelio, šiaudelio, makarono, žiedo, riešuto ir pan.
  • Ant storesnio popieriaus ar kartono lapo nupieškite skirtingų dydžių apskritimus ar kitas norimas formas. Užduotis – uždengti juos plastilinu. Vaikas turės atsignybti tam tikrą kiekį plastilino ir jį kruopščiai priklijuoti.
  • Lipdykite ir kurkite įvairias raides, skaičius bei geometrines figūras (skritulį, kvadratą, trikampį), pasitelkite į pagalbą kočėlą, sausainių formeles.
  • Formuokite kamuoliukus ir dėkite juos į įvairius indelius žnyplėmis ar pincetu.

Tai puiki lavinamoji priemonė, kadangi ji yra daugkartinio naudojimo, ir nepavykus ką nors nulipdyti, galima perdaryti iš naujo, transformuoti, tad dažnu atveju sukelia ir mažesnį vaikų nepasitenkinimą kam nors nepavykus. Lipdymas apima ne vieną lavinamąją sritį: žaidžiant plastilinu dirba vaiko rankų raumenys, lavinama vaizduotė, sensorika, smulkioji motorika, ugdoma dėmesio koncentracija, susikaupimas, kantrybė, taip pat didinamas pasitikėjimą savimi bei mažinamas streso lygis ir įtampa. Tad tokia veikla gali tikti ir po įtemptos dienos darželyje nuraminti emocijas.

Naminio modelino receptas

Jums reikės:

  • 1 st. miltų
  • 0,5 st. druskos
  • 0,5 st. vandens
  • guašo, maistinių dažų arba natūralių dažančių ingredientų (ciberžolės, špinatų, burokėlių, kakavos miltelių ir pan.)
Sumaišykite miltus su druska, o vandenį – su pasirinktais dažais. Tuomet pamažu pilkite spalvotą vandenį į sausą mišinį ir tolygiai maišykite, vėliau minkykite. Taip palaipsniui pildami vandenį stebėkite, kol masė taps lengvai minkoma, tolygi, bet nelimpanti prie rankų. Baigę žaisti laikykite sandariai indelyje ar maišelyje kambario temperatūroje, atokiau nuo tiesioginių saulės spindulių. Jei masė pradėjo lipti prie rankų, tolygiai įminkykite miltų.
Veiklos, mokančios vaikus išlaikyti dėmesį.

3. Dar viena veikla susikaupimą skatinanti yra dėlionės – tai galvosūkiai, pritaikyti įvairaus amžiaus grupėms. Renkantis dėlionę svarbu atsižvelgti į:

  • vaiko amžių ir sugebėjimus. Su pirmosios dėlionėmis vaikus galima supažindinti jau maždaug nuo 1 metukų. Šios dėlionės dažniausiai susideda iš vieno paveikslėlio, kurį reikia įterpti į jam skirtą vietą; 1–2 metų jau galima pasiūlyti dėliones iš 2–4 detalių ir palaipsniui didinti pagal vaiko galimybes ir norą.
  • Dėliojamas paveikslėlis turėtų būti aiškus, sudarytas iš vieno pavaizduoto objekto, o pirmosios dėlionės – kontrastingų spalvų ar ryškių kontūrų.

Dėliones galite susikurti namuose ir patys. Jums prireiks kartono, žirklių ir dažų, flomasterių ar spalvoto popieriaus. Apibrėžkite įvairių daiktų kontūrus ir pasigaminkite namuose pačius įvairiausius galvosūkius patys.

Vaikams tokie galvosūkiai padeda lavinti loginį ir erdvinį mąstymą, o kartu siekdamas tarpusavyje suderinti dėlionės daleles vaikas akimis pradeda skirti ir susieti tarpusavyje tinkančius ženklus, tokius kaip spalvos ir kitos paveikslėlio dalys, o paimdamas į ranką detalę akimis ieško, kur ją padėti. Visa tai ypač lavina dėmesio koncentraciją ir susikaupimą.

Veiklos, mokančios vaikus išlaikyti dėmesį.

4. Veikla, reikalaujanti ypatingo vaikų susikaupimo ir dėmesio išlaikymo – rūšiavimas. Rūšiavimo būdų galime atrasi pačių įvairiausių:
1) formų rūšiavimas;
2) spalvų rūšiavimas;
3) vaisių ir daržovių rūšiavimas;
4) daiktų pagal paskirtį rūšiavimas;
5) transporto priemonių rūšiavimas ir t.t.

Rūšiavimas padeda lavinti susikaupimą ir dėmesio išlaikymą ties atliekama užduotimis, atmintį (kadangi būtina atsiminti, kuriai grupei priklauso daiktas), loginį mąstymą, pažinimo funkcijas (daiktų/formų/spalvų atpažinimas) bei smulkiosios motorikos įgūdžius.

5. Viena įdomiausių dėmesį prikaustančių veiklų – pilstymas, dėliojimas iš vieno indo į kitą. Tokiai veiklai jums prireiks:

  • vandens, kruopų, akmenukų, kankorėžių, gilių, kamštelių ar kitų smulkių daiktų;
  • kelių indų pilstymui;
  • žnyplių, šaukštelių, piltuvėlių ir pan.

Leiskite vaikui pilstyti ir dėlioti iš vieno indo į kitą ne tik įrankiais, bet ir pirštukais.

Tai puiki veikla norintiems mokyti vaikus sukoncentruoti dėmesį ties atliekama veikla ir užbaigti užduotį iki galo, kadangi šiai veiklai reikalingi du indai, o vienas indas visada turi likti tuščias. Taip pat ši veikla skatina vaikų savarankiškumą bei gerina stambiosios ir smulkiosios motorikos įgūdžius, sužadina pažinimo džiaugsmą.

Daugiau veiklų idėjų vaikų dėmesiui sutelkti ir koncentracijai išlaikyti galite rasti „Family Lab Academy“ praktinėje knygoje tėvams „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)