Kuo daugiau važinėji nuosava transporto priemone, tuo daugiau sumoki mokesčių į valstybės biudžetą. Nes esi sąžiningas pilietis, perkantis kurą tik legalioje degalinėje. Tačiau ar tikrai taip visada būna realiame pasaulyje? Ar tikrai visi vairuotojai yra sąžiningi?
© DELFI skaitytojo nuotr.

Juk ne paslaptis, kad šešėlinėje degalų rinkoje dalyvauja tūkstančiai piliečių. Taip nesumokami mokesčiai, tad ir kelių infrastruktūra naudojamasi nemokamai. Kelių tvarkymą, tiesimą apmoka legalių degalinių klientai. Kita problema – kiemuose. Pavaikščiojus po miestų kiemus ten galima išvysti daugybę automobilių naudojamų retai arba niekada. Jie stovi, todėl keliais nesinaudoja – keliai nesidėvi. Tačiau stovėdamas automobilis užima ribotą plotą, todėl kitas automobilis ten jau nebegali būti pastatytas.

Antžeminės daugiaaukštės ar požeminės stovėjimo aikštelės tik fantastinė svajonė, kuriai nelemta išsipildyti specifinio mentaliteto šalyje. Dauguma tikrai nemokės už tai, kas ir taip yra nemokama. Taip keturių eismo juostų keliai miestuose virsta dviejų juostų keliais – važiavimui skirti keliai siaurėja. Žali žolės plotai virsta purvynais. Pėsčiųjų takai pavirsta automobilių takais, tačiau smagiausia, kad dalyvavimas tokioje netvarkoje yra nemokamas. Arba kartais tenka susimokėti baudą, jei jau kas nors nubaudžia už KET nesilaikymą.

Masiškai KET pažeidinėja daugelis, tad šansas būti nubaustam nėra toks jau ir didelis. Baudų sumokama mažiau nei kainuotų mėnesinis automobilio stovėjimo mokestis ar investavimas į naują stovėjimo aikštelę. Netvarkoje gyventi nemažai daliai piliečių tinka ir patinka. O kaip tie piliečiai, turintys du, tris ar dar daugiau automobilių? Su tokiom juokingai žemom automobilių kainom galima turėti, kiek tik nori automobilių. Ir kai aikštelės nemokamos, tiesiog po langais tu visada rasi, kur „priglausti“ savo automobilius.

Šiais laikais turėti vieną automobilį tapo būtinybe, tačiau turėti du, tris ir daugiau automobilių irgi populiaru. Nepriklausomybė, demokratija ir laisva rinka išvadavo nuo būtinybės galvoti apie kiekvieną pirkinį atsakingai. Automobilis – menkavertis daiktas, kurį gali nusipirkti ir turėti jau rytoj.

Šiek tiek tvarkos šiame chaose įvestų didelis mokestis už antrą, dar didesnis už trečią automobilį ir taip toliau. Tai padėtų susivokti, kad jeigu perki daiktą, tai jis turi turėti ir vietą. Juk jeigu bute netelpa daiktai, jų nesandėliuojame nemokamai kieme. Automobilis irgi yra daiktas, kuris užima vietą ir jo neįmanoma supakuoti į lagaminą, pasidėti į sandėliuką. Kuomet nevažiuoja, jis stovi. Dažniausiai ne privačiame garaže ar sklype, o bendrame kieme. Tuo metu kuras nėra naudojamas, akcizas nemokamas, tačiau stovėjimo paslauga suteikiama kažkodėl už dyką.

Mokestis už pirmą automobilį galėtų būti ir neskaičiuojamas. Taip pat nuo mokesčio galėtų būti atleisti visi tie, kurie turi savo privačius garažus ar sklypus, pritaikytus automobilių stovėjimui. Nė viena politinė partija per 25 metus taip ir nesugebėjo įgyvendinti bent minimalios tvarkos šioje srityje. Didelis pavojus reitingams, o tada – mažiau vietų Seime, mažiau valdžios, įtakos ir pinigų. Mokesčio už automobilį tikslas nedidelėje, skurdžioje valstybėje visų pirma turi būti ne užterštumo mažinimas ar mistinė kova su klimato atšilimu, o automobilių kiekio mažinimas, norint gelbėti nugyventą infrastruktūrą, sukurti palankesnes sąlygas gyventi patogiai nuo automobilių perpildytuose miestuose. Kad gatvės vėl būtų naudojamos pagal paskirtį. Kad visa ne automobiliams skirta infrastruktūra nebūtų „okupuojama“.

Kai valstybė taps turtingesnė, tuomet jau galima būtų kalbėti ir apie ekologiją, apie švaresnį orą, bet visų pirma bent jau reik įdiegti teisingą mąstymą, kad nepriklausomybė – tai ne tas pats, kas anarchija, o viešos erdvės nėra privačios. Jeigu perkamas daiktas, tai turi būti daroma apgalvotai ir atsakingai. Turi būti suvokta, kad jeigu kieme ir jo prieigose telpa 50 automobilių, tai tiek ir tilps. Netilps 150 automobilių, nes fiziškai tai neįmanoma. Miestas nėra guminis – gatvių tinklas turi ribas. Noras geriau ir patogiau gyventi kainuoja, todėl, vienaip ar kitaip, bent kažkoks reguliavimas šioje srityje privalės būti įgyvendinti, nes akis bado jau ne tik palikti likimo valiai seni nenaudojami automobiliai, tačiau ir automobiliai, skirti dažnesniam stovėjimui nei važinėjimui. Pravalius miestus nuo šių automobilių, būtų daugiau vietos tikslingai pagal paskirtį naudojantiems daiktus piliečiams.

Visišką betvarkę, toleruotą ištisus 25 metus, sudėtinga pakeisti per metus ar dvejus. Tam reikės laiko, nes kova už „šventą“ nuosavybę (kuri kažkodėl stovi ne privačioje nuosavybėje) bus atkakli, žiauri ir pareikalaus politinių aukų. Kas bus tas politikas ar partija, kuri pradės įgyvendinti tvarką miestuose ir nebijos galimų pasekmių?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Įvertink šį straipsnį
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Po vakarykštės „Žalgirio“ pergalės užmirškime svaičiojimus apie „vidutiniokus“ (51)

Po vakarykščio laimėjimo prieš Pirėjo „Olimpiakos“, šiandien visi tik ir kalba apie Lietuvos...

Gyvenimo planavimas Lietuvoje – neįmanomas: pensijų reformos tai patvirtina (64)

Skaitau kartas nuo karto straipsnius apie tai, kaip mūsų vyriausybė rūpinasi Lietuvos piliečių...

Po vestuvių viskas ėmė byrėti – dabar sutuoktinis aiškina apie taupymą (149)

Esu nusivylusi lietuviais vyrais. Siūlau visiems skaitantiems susimąstyti...

Pavasasario vargai – šunų „krūvelės“: gėda skaityti taisykles (36)

Kiekvieną kartą atėjus pavasariui, kai ypač ryškiai matoma šunų palikta tarša, tampa...

Situacija dviračių take suerzino: kodėl šie žmonės neemigravo? (41)

Noriu pasidalinti pirmos pavasario dienos su dviračiu stebėjimais. Vieta – manau, bet kur...

Top naujienos

Prakalbino tris „Vagner“ vadus: Putinas ką tik paaiškino, kad reikia ruoštis

Sirijoje kovojantys samdomi rusų kariai tvirtina, kad šioje šalyje jie yra ne tam, kad užsidirbtų...

Vilnietė kaip reikiant įstrigo: butą užėmusi šeima nemoka nei nuomos, nei komunalinių

Buto nuomininkai dažnai tampa it loterija: arba pasiseks, arba ne. Vilnietė Vaida Vaitkevičiūtė...

Dūkšto kunigą persekioja velniškos nesėkmės (65)

Dūkšto kunigą Sigitą Grigą užklupo nesibaigiančios bėdos. Metų pradžioje ilgapirščiai iš...

„Barclays“ svarsto naikinti 350 darbo vietų (202)

„ Barclays “ Lietuvoje planuoja atleisti arba perkelti apie 350 darbuotojų, rašoma bendrovės...

Lietuvė rengia Čikagos priemiesčio elitą: gyvenimą pakeitė vienas laiškas (39)

Hinsdeilio miestelis, esantis Ilinojaus valstijoje (JAV), visiškai skiriasi nuo kitų, esančių...

Sulaukęs 49-erių mirė „Austino Powerso“ žvaigždė Verne'as Troyeras

Su priklausomybe alkoholiui kovojęs aktorius Verne'as Troyeras mirė. Filmo "Austinas Powersas"...

Oksana Pikul-Jasaitienė prakalbo apie naują S. Jasaičio mylimąją: kartu lankosi ir Panevėžio diskotekose (130)

Šiuo metu skyrybų dramą išgyvenantys Oksana Pikul-Jasaitienė ir Simas Jasaitis atsidūrė...

Netradicinėje erdvėje pristatytos Lilijos Larionovos ir Egidijaus Rainio kolekcijos (6)

Šeštadienio vakarą sostinėje neišskiriamas dizainerių duetas Lilija Larionova ir Egidijus...

Prabilo ir buvusi Avicii mergina: nenoriu, kad tai būtų tiesa (47)

Po netikėtos žinomo švedų didžėjaus Avicii mirties Omane prakalbo ir buvusi jo mergina....

Žmogus, aplankęs geriausius pasaulio restoranus (4)

Susipažinkite su Paulu Grinbergu, žmogumi, kuris ne tik aplankė 50 geriausių restoranų pasaulyje,...