Nuo gruodžio 1 dienos įsigalioja reikalavimas žiemos mėnesiais į dyzeliną įmaišyti 7 proc. biodegalų. Rinkos ekspertų teigimu, dyzelino kaina priklauso nuo daugelio komponentų, tad biodegalų dalies įvedimas galutinei dyzelino kainai reikšmingos įtakos neturės.
Degalų kaina žiemą: ekspertai tikina, kad vairuotojai pokyčių nepajus
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Šiemet Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas pripažino, kad draudimas naudoti biodegalus žiemos mėnesiais prieštarauja įstatymams ir panaikino draudimus numatančius teisės aktus.

Taigi, jau po savaitės Lietuvos degalinėse vairuotojai įsigis degalus su bio komponentais. Kaip ir daugelis Europos Sąjungos (ES) šalių, Lietuva skatina švaresnių degalų naudojimą. Biodegalai draugiškesni aplinkai, nes lyginant su naftos degalais į atmosferą išmeta iki 72 proc. mažiau anglies dvideginio. Be to, naudojant vietinius biodegalus stiprinama Lietuvos energetinė nepriklausomybė ir kuriama pridėtinė vertė vietinei ekonomikai.

Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko teigimu, žiemos mėnesiais degalinėms pradėjus prekiauti dyzelinu su biodegalais, vairuotojai skirtumo nepajus. Biodegalų rinkos ekspertas nekorektiškais vadina viešojoje erdvėje pasirodžiusius komentarus, kad pradėjus naudoti biodegalus pastebimai pakils dyzelino kaina degalinėse.

Mindaugas Palijanskas
Mindaugas Palijanskas
© Asmeninio archyvo nuotr.

„Mažmeninę degalų kainą lemia daug įvairių veiksnių – tai ir svyruojanti naftos kaina rinkoje, naftos perdirbėjo marža, valstybės taikomi mokesčiai, nuožmi degalinių tinklų konkurencija. Galutinėje dyzelino kainoje biodegalų dalis yra nežymi ir siekia apie 5 proc. Palyginimui, tą pačią dieną to paties tinklo degalinėse litro dyzelino kaina gali skirti net keliomis dešimtimis centų“, - pabrėžė M. Palijanskas.

Kas sudaro ir lemia degalų kainą?

Didžiausią degalų kainos dalį sudaro mokesčiai – akcizas ir pridėtinės vertės mokestis, taikomas galutinei degalų kainai. Jei degalinėje litras degalų kainuoja 1 eurą, tai vien mokesčių dalis gali sudaryti daugiau nei pusę visos bendros kainos. Dyzelino įsigijimo dalis sudaro apie 36 proc. kainos, o degalinių sąnaudos ir marža – apie 5 proc. galutinės degalų kainos. Į dyzeliną įmaišoma 7 proc. biodegalų, tad galutinėje degalų kainoje biodegalų dalis sudaro tik apie 5 proc. kainos.

Biodegalų asociacijos nuotr.
Biodegalų asociacijos nuotr.

Biodegalų asociacijos vadovo teigimu, žiemos laikotarpiu, kaip ir kitais metų laikais, degalų kainą daugiausiai kainą lemia situacija rinkoje – tai akivaizdu žvelgiant į dyzelino rinkos kainos indekso „S&P Global Platts“ ir „Orlen Lietuva“ protokolo kainą. Keičiantis PLATTS kainai, kone identiškai keičiasi ir „Orlen“ kaina nepriklausomai, ar į dyzeliną maišomi biodegalai.

Biodegalų asociacijos nuotr.
Biodegalų asociacijos nuotr.

Lietuviški biodegalai tinka reikliems skandinavams

Ne visi Lietuvoje pagaminti biodegalai sunaudojami vietinėje rinkoje, didelė dalis produkcijos eksportuojama į Vakarų Europą, daugiausiai į Skandinavijos šalis – Norvegiją, Švediją.

„Linas Agro Group“ akcininkų valdoma bendrovė „Mestilla“ yra didžiausia biodegalų gamintoja Lietuvoje. Bendrovės generalinio direktoriaus pavaduotojo Ramūno Tinginio teigimu, Skandinavijos šalių užsakovai biodegalų gamintojams kelia griežtesnius, nei standartais numatyti, kokybės reikalavimus. Biodegalų gamintojams svarbu atsižvelgti degalų kokybinius parametrus žiemos laikotarpiu.

„Į Skandinavijos šalis biodegalus eksportuojame jau daugiau nei 10 metų – kasmet šių šalių klientams pateikiame virš 100 tūkst. tonų biodegalų. Džiaugiamės, kad galime patenkinti Skandinavijos klientų reikalavimus. Mūsų produkciją perka stambūs klientai, tokie kaip pvz. didžiausi naftos produktų gamintojai, degalinių tinklai ir prekybininkai“, - teigė „Mestilla“ atstovas.

Degalų kaina žiemą: ekspertai tikina, kad vairuotojai pokyčių nepajus
© DELFI / Karolina Pansevič

Pašnekovas pastebėjo, kad Šiaurės Europos šalyse vyrauja atšiauresni ir labai skirtingi orai atskiruose šių šalių regionuose, pvz. prie jūros ar kalnuose, tačiau transporte naudojami degalai ir su didesne nei Lietuvoje biodegalų koncentracija.

Pavyzdžiui, dėl iškeltų ambicingų iškastinio kuro naudojimo atsisakymo tikslų, jau dabar biopriedų dalis dyzeline Skandinavijos šalyse sudaro 15-20 proc., o dalis viešojo transporto bendrovių, ypač didžiuosiuose miestuose, naudoja degalų mišinius su didesne (pavyzdžiui, 30 proc.) biodegalų koncentracija. Šiltuoju metu laiku į transporto priemones pilami net ir grynieji biodegalai.

Degalų savybes testavo mokslininkai

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Inžinerijos katedros mokslininkų ir akredituotos tyrimų kompanijos atliktas praktinis RME poveikio automobiliams testas parodė, kad nėra skirtumo tarp įprastinio arktinio dyzelino ir dyzelino su biopriedu RME. Automobiliai užsivesdavo be keblumų, nors tą žiemą oro temperatūra buvo nukritusi ir iki 26 laipsnių šalčio.

Žinodami, kad didžioji dalis komercinės paskirties transporto priemonių yra varomos dyzelinu, tyrime buvo testuojami ir 8 vilkikai. Keturi iš jų visą žiemą naudojo tik dyzeliną su RME komponentu, o kiti 4 – mineralinį dyzeliną be biodegalų priedo. Eksperimento pradžioje, dalyvaujant notarams, visų vilkikų kuro filtrai buvo užantspauduoti.

Eksperimento pabaigoje palyginus gryną dyzeliną naudojusių vilkikų filtrus ir dyzeliną su biodegalų priedu nepastebėta jokių skirtumų.

Biodegalų ekspertų teigimu, galutinei degalų kokybei šaltuoju laiku ypač didelę reikšmę turi periodiška ir tinkama degalinių įrangos priežiūra, talpų valymas, atsakingas degalų tiekėjų pasirinkimas bei logistikos užtikrinimas.

Daugiau energetinės nepriklausomybės

Pasak Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidento Martyno
Nagevičiaus, Lietuva yra užsibrėžusi tikslą iki 2030 metų pasiekti, kad transporto sektoriuje atsinaujinantys ištekliai sudarytų 15 proc. galutiniame suvartojime.


Martynas Nagevičius
Martynas Nagevičius
© Asmeninio albumo nuotr.

„Kol kas iki šio tikslo dar ilgas kelias – Lietuva atsilieka nuo daugelio ES šalių ir netgi gręsia
baudos už jau 2020 metų direktyvos įsipareigojimo nevykdymą. Biodegalų maišymas žiemos laikotarpiu – pirmas, pats paprasčiausias ir pigiausias, bet svarbus žingsnis siekiant šio ambicingo tikslo“, – pabrėžė ekspertas. Be to, anot M. Nagevičiaus, kuo daugiau atsinaujinančių išteklių Lietuva naudos, tuo mažesnė bus šalies priklausomybė nuo iškastinio kuro, importuojamų iš Rytų šalių.

Užsakymo nr.: PT_85863377

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.4000

Dešimtmečiais trunkanti sporto ir aludarių draugystė: neįtikėtinos sumos atiduodamos ne tik dėl verslo sėkmės, bet ir sentimentų (8)

Nuoseklus aludarių ėjimas koja kojon su sportu, rodos, taip giliai įsišakniję tiek Europoje, tiek...

Socialinės atsakomybės iniciatyvos – nauda ir verslui, ir bendruomenei (5)

Praėjo jau trisdešimt metų nuo tada, kai nepriklausomybę atgavusiai Lietuvai atsivėrė...

Krepšinio aistruolių lojalumas: jų pasitikėjimą pelno sporto rėmėjai (5)

Krepšinio aistruoliai jau kurį laiką ilgisi arenose dunksinčių kamuolių ir į parketą...

Netikėta pagalba Šiaulių bitininką paskatino dalintis gerumu (1)

Pasaulį ir Lietuvą užklupusi pandemija tapo išbandymu ne tik visuomenei, sveikatos apsaugos...

Pandemijos situacija krepšinio klubams atskleidė tikruosius partnerių veidus (7)

Užsitęsusi pandemija sujaukė planus daugelyje gyvenimo sričių, viena jų – sportas. Rungtynės,...

Top naujienos

Virusologė: sausis ir vasaris yra tie mėnesiai, kuriuos turime išlaukti (49)

Kembridžo universiteto virusologijos ir bioinformatikos doktorantė Ingrida Olendraitė teigia, kad...

Prekių gabenimas jūra brangsta kartais: neabejojama, kad tai didins kainas Lietuvoje prekybininkai ieško išeičių (21)

Prekių gabenimas jūrų konteineriais iš Kinijos tuština Lietuvos verslų kišenes. Vien pandemijos...

Ant vakcinų nuo COVID-19 gamintojų liejasi pyktis: grasina imtis teisinių veiksmų (14)

Europos Sąjunga (ES) kviečiasi pokalbiui vakcinų gamintojas „AstraZeneca“ ir...

Uždaryti britų verslai – ties bankroto riba: po rekomendacijų neatsiverti iki gegužės nuotaikos vis liūdnesnės (4)

Trečiasis didelio masto karantinas Jungtinėje Karalystėje, įvestas siekiant suvaldyti...

Holokaustą išgyvenusi kaunietė ryžosi pasidalinti prisiminimais: mama priėmė lemtingą sprendimą (9)

Holokaustas įvyko prieš 80 metų, tačiau ir šiandien pasigirsta raginimų nelikti abejingiems....

Jasikevičius grąžino skolą buvusiam treneriui, bet pergalę apkartino Pangoso tritaškis Gudaitis su Daviesu keitėsi dėjimais (3)

Eurolygos lyderė „Barcelona“ (16/6) pasiekė revanšą prieš Sankt Peterburgo „Zenit“...

Natalija Bunkė – apie sužadėtinio Edgaro tvarkomus šeimos finansus, jau išpildytą naujųjų metų norą ir didžiausią įžeidimą (17)

Natalija Bunkė – viena tų atlikėjų ir moterų, kurią žino bene kiekvienas. Tiesa, šiandien...

Arūnas Spraunius | D+

Globali suirutė pasidarbavo ir žodyne: 2020-ieji pasiūlė per daug „Metų žodžių“ – vietoj to „vienintelio“

Metų sandūroje ne tik lingvistai tradiciškai rinko pagrindinį 2020-uosius apibūdinti turintį...

Eismo sąlygas sunkina snygis ir pūga, dalis rajoninių kelių – nepravažiuojami

Eismo sąlygos trečiadienio rytą visoje šalyje išlieka sudėtingos dėl visą naktį gausiai...

Serialo „Moterys meluoja geriau“ žvaigždės: kaip dviese išgyventi už 800 eurų? (1)

Jauniems aktoriams dabar išpopuliarėti itin sunku, todėl televizijos serialo „Moterys meluoja...