Degalinės atsisako

Jaunėjantis automobilių parkas veikia ir naftos produktų rinką. Kasmet mūsų šalyje parduodama vis mažiau 92 markės benzino – mažėjanti realizacija ir didelės gamybos, transportavimo, saugojimo sąnaudos degalines verčia atsisakyti šio produkto.

„Kauno dienos“ kalbinti pašnekovai sutinka, kad tik laiko klausimas, kada 92 markės benzinas išnyks iš degalinių, lygiai taip, kaip neliko 76 ir 80 markės benzino.

Apie ketinimus ilgainiui nutraukti prekybą 92 markės benzinu jau paskelbė „Lietuva Statoil“: iki metų pabaigos šiuo benzinu prekiaus tik trečdalis tinklo degalinių. Nuo 2008-ųjų 92 markės benzinu ketina neprekiauti ir „Ventus“ degalinės.

Pagrindine tokio reiškinio priežastimi degalinės įvardija mažėjančią šių degalų paklausą, didėjantį naujų automobilių, naudojančių aukštesnės kokybės degalus, skaičių. Juo labiau kad geresnės kokybės ir šiuo metu populiariausio šalyje 95 markės benzino kaina nuo 92–ojo skiriasi vos vienu dviem centais už litrą.

Reikalauja kokybės

„Dauguma automobilių, pagamintų po 1995–2000 metų, yra pritaikyti naudoti būtent 95 markės benziną. A92 ir A95 benzino rūšių kainų skirtumas yra tik 0,3 proc., o kokybiniai šių rūšių benzino parametrai skiriasi labai smarkiai“, – aiškino Sigitas Zakalskis, „Mažeikių naftos prekybos namų“ rinkodaros direktorius. Jo teigimu, kadangi šių benzino rūšių kainų skirtumas nedidelis, vartotojai nepatirs didelių nuostolių, jei 92 markės benzino prekyba bus nutraukta.

92 markės benzinas vis dar populiarus mažesniuose miesteliuose, kur daugiau važinėjama senais automobiliais. „Šis kuras dar kiek populiaresnis mažesniuose miesteliuose, o didžiuosiuose miestuose šie degalai nesiekia ir 5 proc. viso parduodamo benzino kiekio“, – „Kauno dienai“ sakė Laimonas Lukočius, „Ventus-Nafta“ generalinis direktorius. Šio tinklo degalinėse vien per pastaruosius metus 92 markės benzino pardavimai sumenko 40 proc.

O 95 markės benzino degalinėse parduodama vis daugiau ir, panašu, ne tik dėl palankaus kainos ir kokybės santykio.

„Rinkoje auga degalų su įvairiais priedais paklausa, tai rodo, kad vairuotojų pasirinkimui degalų kokybė turi didelę reikšmę“, – akcentavo L.Lukočius.

Prekiaus, kol gamins

„Nors 92 markės benzino, palyginti su populiariausiu 95 markės, nuperkama kur kas mažiau, tačiau sakyti, kad paklausos nebėra, būtų per drąsu“, – sakė „Lukoil Baltija“ mažmeninės prekybos direktorius Romas Turlinskas.

Pasak jo, 92 markės benzino „Lukoil“ degalinėse bus galima įsigyti tol, kol jį gamins „Mažeikių nafta“. „Jeigu atsitiktų taip, kad „Mažeikių nafta“ nutrauktų šio markės benzino gamybą, „Lukoil Baltija“ nesvarstytų galimybės jo importuoti iš užsienio, nes išaugus sąnaudoms prekyba šiuo benzinu būtų ekonomiškai neefektyvi“, – aiškino pašnekovas.

92 markės benzinu ir toliau ketina prekiauti automatinių degalinių „Uno X“ tinklas bei mažesniuose miesteliuose veikiančios „Statoil“ degalinės.

Keliauja į JAV

„Mažeikių nafta“ 92 markės benzino pagamina maždaug 10 kartų daugiau, nei reikia Baltijos šalių rinkai. Tačiau didžioji dalis šio benzino iškeliauja į JAV.

„92 markės benzino mažiau sunaudojama ne tik Baltijos šalių rinkoje, bet ir visoje Europoje, – pasakojo „Mažeikių naftos prekybos namų“ rinkodaros direktorius S.Zakalskis. – Kai kuriose Vakarų Europos šalyse prekyba šiuo benzinu apmirė jau prieš kelerius metus, nes sumažėjus paklausai gamybos ir logistikos sąnaudos yra per didelės ir ekonomiškai nenaudingos nei vartotojui, nei gamintojui“.

Pašnekovo teigimu, 92 markės benzino paklausa Lietuvos rinkoje kasmet krenta po 15–20 proc. Pardavimams sumažėjus iki kritinio lygio, „Mažeikių nafta“ neatmeta galimybės, kad šiuo benzinu nebebus prekiaujama Latvijoje ir Lietuvoje. „Mažeikių naftos prekybos namai“ dėl mažėjančios paklausos 92 markės benzino prekybą Estijos rinkoje nutraukė dar 2005 m.