Sekmadienio rytą pranešta, kad dingo iš Indonezijos Surabajos miesto pakilęs Malaizijos pigių skrydžių bendrovės „AirAsia“ lėktuvas, kuriuo skrido daugiau kaip 160 žmonių. Į Singapūrą skridęs „Airbus A320-200“ ryšį su Džakartos skrydžių valdymo centru prarado 7 val. 24 min. vietos laiku, praėjus 42 minutėms po pakilimo, praneša BBC. Šis skrydis populiarus tarp poilsiautojų, Indonezijos gyventojai vyksta atostogauti į Singapūrą.
23 keleiviai į skrydį neatvyko
Lėktuve buvo 7 įgulos nariai ir 155 keleiviai: 138 suaugusieji, 16 vaikų ir vienas kūdikis.
Dauguma keleivių buvo Indonezijos gyventojai, trys - Pietų Korėjos ir po vieną Didžiosios Britanijos, Malaizijos ir Singapūro. Vienas iš septynių įgulos narių yra Prancūzijos pilietis.
Pranešama, kad 23 skrydžiui registruoti keleiviai oro uoste nepasirodė: 11 vyrų, 8 moterys ir keturi vaikai.
Spėjama, kad lėktuvas dingo skrisdamas virš Javos jūros, tarp Kalimantano ir Javos salų. Javos jūra yra Indijos vandenyno dalis. BBC praneša, kad, prieš prarandant ryšį su lėktuvu, jo pilotai prašė leisti nukrypti nuo skrydžio trajektorijos dėl blogų oro sąlygų.
Šie metai Malaizijos aviacijai buvo itin nesėkmingi. Kovo mėnesį dingo „Malaysia Airlines“ lėktuvas, skraidinęs 239 keleivius iš Kvala Lumpūro į Pekiną, o liepą virš Ukrainos buvo numuštas „Malaysia Airlines“ orlaivis, kuriame buvo 298 žmonės. Avialinijos „AirAsia“ iki šiol lėktuvo nelaimių patyrusios nebuvo.
Lėktuvas buvo techniškai tvarkingas
BNS praneša, kad du Indonezijos oro pajėgų lėktuvai buvo pasiųsti patikrinti rajono Javos jūroje į pietvakarius nuo Pangkalan Buno Kalimantano provincijoje.
„Oras debesuotas, tą rajoną supa jūra. Mes vis dar pakeliui, tad nedarysime prielaidų dėl to, kas nutiko tam lėktuvui“, – sakė Indonezijos oro pajėgų atstovas Hadi Cahyanto.
Dingusį lėktuvą eksploatuoja „AirAsia Indonesia“, Malaizijoje įsikūrusios „AirAsia“, kuri dominuoja klestinčioje Pietryčių Azijos pigių skrydžių rinkoje, padalinys.
Indonezijos transporto ministerijos pareigūnas sakė, kad pilotas paprašė leidimo pakilti 1,8 km į 11,6 km aukštį, kad galėtų išvengti tirštų debesų.
Civilinės aviacijos administracijos generalinis direktorius Djoko Murjatmodjo per spaudos konferenciją Džakartos oro uoste sakė, kad lėktuvo ieškoma rajone tarp Belitungo salos ir Kalimantano, maždaug pusiaukelėje to maršruto, kuriuo turėjo skristi reiso QZ8501 lėktuvas.
Indonezijoje – didžiuliame salyne su prasta sausumos transporto infrastruktūra – pastaraisiais metais smarkiai augo pigių skrydžių rinka.
Tačiau oro transporto industrijai kenkė prasti saugumo standartai – rajone, kur būna ekstremalių oro sąlygų. Bet „AirAsia“ nurodė, kad dingęs lėktuvas techniškai buvo sutvarkytas lapkričio 16 dieną.
Kompanija savo puslapiuose socialiniuose tinkluose ryškiai raudoną logotipą greit pakeitė pilku fonu.
Giminės laukia oro uoste
Susirūpinę dėl lėktuvu skridusių savo giminaičių Singapūro „Changi“ oro uoste susirinko keleivių artimieji, kurie su nerimu laukė žinių dėl lėktuvo likimo. Viena 45 metų moteris AFP naujienų agentūrai teigė, kad lėktuve yra net 6 jos giminaičiai.
„Jie skrido į Singapūrą atostogoms. Jie visada skrisdavo su „AirAsia“ lėktuvais ir niekada nekilo jokių problemų. Aš šokiruota girdėdama tokias naujienas ir esu labai susirūpusi, nes bijau, kad lėktuvas galėjo sudužti“, – sakė moteris.
Ieškoti trukdė blogas oras
Indonezijos karinio laivyno atstovas teigė, kad kol kas nerasta jokių lėktuvo nuolaužų, nors lėktuvas dingęs jau daugiau nei dešimt valandų.
Indonezija dingusio lėktuvo paieškai pasitelkė aštuonis laivus, du sraigtasparnius ir tris lėktuvus. Lėktuvo paiešką apsunkino blogos oro sąlygos ir artėjanti tamsa.
Apie 14 val. Lietuvos laiku, Indonezijos administracija pranešė, kad lėktuvo paieška dėl tamsos ir blogų oro sąlygų sustabdoma iki pirmadienio.
„Paiešką baigėme 17.30 val., nes darėsi vis tamsiau, oras taip pat labai prastas, tai apsunkina paiešką, labai debesuota. Paieškas tęsime rytoj nuo 7 val. ryto“, – AFP komentavo Indonezijos transporto ministras Hadi Mustofa.
Australijos ministras pirmininkas Tony Abbott susisiekė su Indonezijos prezidentu Joko Widodo ir pasiūlė pagalbą – „P3 Orion“ lėktuvus, kurie turėtų padėti ieškoti dingusio „AirAsia“ lėktuvo, praneša „ABC News“.
BBC orų pranešėjas Darrenas Bettas teigė, kad šiuo metų laiku vietoje, kurioje dingo lėktuvas, blogos oro sąlygos nėra neįprastas reiškinys.
Neigia gandus
Vietinėje žiniasklaidoje buvo pasirodę nepatvirtintos informacijos, kad lėktuvo nuolaužos jau yra rastos ir šiuo metu likviduojama avarijos vieta, tačiau Malaizijos transporto ministras Liowas Tiongas Lai spaudos konferencijos metu žurnalistams griežtai tai paneigė, praneša BBC.
„Šiuo metu pasirodo vis daugiau spekuliacijų, kad lėktuvas buvo rastas, tačiau šiuo metu tai nėra tiesa. Mes vis dar ieškome lėktuvo“,– nepatvirtintą informaciją komentavo ministras.
„AP“ naujienų agentūra savo „Twitter“ paskyroje praneša, kad nors paieška oficialiai nutraukta, kelios valtys vis dar ieško dingusio lėktuvo.
Ieško nelaimės priežasčių
Šiuo metu daugelis specialistų ieško priežasčių, kas galėjo įvykti, kad lėktuvas dingo. Teigiama, kad greičiausiai lėktuvą ištiko nelaimė. Toks keleivinio lėktuvo dingimas nėra įprastas reiškinys, todėl ypatingas dėmesys bus skiriamas tuo metu buvusioms oro sąlygoms. Vienas „Leeham news“ specialistas, kurį cituoja „The Independent“ Scottas Hamiltonas teigia, kad tyrėjai, tirdami lėktuvo dingimo aplinkybes, kaip pagrindinę priežastį dėl lėktuvo dingimo greičiausiai įvardins blogas oro sąlygas.
„Tyrėjai oro sąlygas tirs kaip vieną realiausių priežasčių, dėl kurių ir dingo lėktuvas. Bus tiriama, ar lėktuvas buvo priverstas skristi dideliame aukštyje dėl turbulencijos, kuri ir buvo priežastis to, kad lėktuvas prarado kontrolę. Taip pat bus aiškinamasi, ar lėktuvą kažkas kliudė ir tuomet jis, tikėtina, nukrito į jūrą, ar lėktuvas galėjo būti pažeistas dar būdamas ore ir, ar tai galėjo įvykti dėl neįprastos, stresinės situacijos, kurios nepavyko suvaldyti. Specialistai nustatys, ar lėktuvas galėjo būti nutrenktas žaibo, kuris ir sukėlė lėktuvo katastrofą“, – tyrimo eigą komentavo S. Hamiltonas.