Lietuvos elektroninės prekybos ekspertai baiminasi, kad per didelės teisės nepaskatintų pirkėjų piktnaudžiauti, o verslas didesnės savo rizikos neperkeltų į kainas.
Europos Sąjunga(ES) ketina uždėti dar vieną apynasrį prekiautojams internetu. Jei gegužės pabaigoje bus priimtas dabar rengiamas reglamentas, pardavėjai privalės įsipareigoti, per kiek laiko pristatys prekę. Laiku jos nesulaukęs pirkėjas pasirinktą daiktą galės grąžinti, nenurodydamas priežasties, ir atsiimti pinigus per 14 dienų. Dabar persigalvoti pirkėjai turėjo tik 7 dienas.
„Prailginimas iki 14 dienų, mūsų nuomone, iš esmės situacijos nepakeis, nes dabar grąžinant prekes yra sąlyga, kad tos prekės būtų nepažeistoje pakuotėje, būtų nenaudotos. Svarbiausia, kad prekės būklė būtų nepakitusi“, – teigė Elektroninės prekybos asociacijos prezidentas Dainius Liulys.
Anot vartotojų teisių gynėjų, elektroninės prekybos taisyklės griežtinamos, nes augant tokios prekybos mastams, gausėja skundų. Per pastaruosius porą metų jų skaičius padvigubėjo. Daugiausiai skundžiamasi dėl uždelsto prekės pristatymo.
„Pirmoje vietoje – skundai dėl pažeisto termino visų pirma, toliau – nepilna suteikta informacija, trečia – nesuteikta informacija apie paslaugos teikėją, nes nėra adreso, nėra telefono, nėra buveinės vietos, tuo pačiu negali vartotojas kreiptis ir išspręst savo problemų, jei nori nutraukti sutartį“, – sakė Vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorius Feliksas Petrauskas.
Asociacijos vadovas sako, kad elektroninės prekybos taisyklių dažniausiai nesilaiko nauji žaidėjai, nes ši rinka kasmet auga apie 40–50 procentų.
Kiti elektroninės prekybos plėtrą stebintys ekspertai baiminasi, kad didesni verslo suvaržymai nepadidintų prekių kainų, nes augančią riziką verslas tiesiog perkels ant vartotojų pečių, o įgaunantys vis didesnių teisių pirkėjai nepradėtų jomis piktnaudžiauti.
„Pagal dabar Lietuvoje galiojančią tvarką galima ne tik fotoaparatą nusipirkti ir po vestuvių jį grąžinti, bet dantų šepetuką galima nusipirkti ir po 7 dienų jį grąžinti. Yra tokia situacija, kad piktnaudžiauti vartotojams yra labai didelė galimybė ir tikrai vartotojai piktnaudžiauja“, – tvirtino advokatas Andrius Iškauskas.
Jo nuomone, kol, skirtingai nei įprastoje prekyboje, neturime patvirtinto neleidžiamų grąžinti prekių sąrašo, internetinei prekybai sudaromos nelygios sąlygos. Tad raginama į tai atsižvelgti, perkeliant naująsias ES normas į Lietuvos teisės aktus.