Mokomieji žaidimai kelią pamažu skinasi ir Lietuvoje – jie naudojami aukštosiose mokyklose. Visai neseniai Kaune vyko pirmoji tarptautinė edukacinių žaidimų konferencija. Galbūt ateityje mokytis šalies mokyklose ir universitetuose bus gerokai įdomiau.

Pagaminta Lietuvoje

Pasak Kauno technologijos universiteto (KTU) dėstytojos Irenos Patašienės, pasaulyje mokomieji žaidimai populiarėja vis įvairesnėse srityse. Vis dėlto daugiausia kol kas mokytis verslo dalykų skirtų žaidimų.

Vienas tokių, pavadintas "Kietu riešutėliu", KTU naudojamas jau daugiau kaip dešimtmetį. Žaisdamos studentų komandos turi valdyti virtualias įmones ir konkuruoti tarpusavyje. Studentai valdo per 20 įmonės veiklos aspektų. Dėstytojo rankose – 60 įvairių rinkos svertų, galinčių virtualioms studentų įmonėms pateikti staigmenų.

"Žaisdamas žmogus gerokai lengviau įsisavina sudėtingus dalykus", – tikina KTU dėstytoja, apgynusi disertaciją, susijusią su žaidimų taikymu mokyme.

Kiek kitokį žaidimą yra sukūrę Vilniaus universiteto mokslininkai. Jų ir kitų šalių specialistų bendradarbiavimo rezultatas – projektas "Oneness", skirtas mokytis rečiau pasaulyje vartojamų kalbų, tarp jų – estų, suomių, lietuvių, lenkų ir portugalų. Žaidžiant šį interneto žaidimą galima ne tik pramokti pasirinktos kalbos pradmenų, bet ir susipažinti su šalies kultūros subtilybėmis.

Patraukli aplinka

Edukaciniai žaidimai kai kada vadinami anglų kalbos žodžiu "edutainment", sudarytu iš žodžių education (liet. – mokymasis) ir entertainment (liet. – pramoga). Tačiau pramoginių elementų – akiai patrauklių vaizdų, įspūdingų efektų ir garsų – rimtuose žaidimuose būna retai.

Aišku, verslo žaidimuose daug grožio nereikia, juk čia daugiausia turi dirbti protas. Nepaisant to, kūrėjai galėtų pasimokyti iš vaikams skirtų žaidimų. Juose kaip tik gražūs vaizdai padeda išlaikyti dėmesį. Vienas tokių žaidimų – KTU Informatikos fakulteto studentų sukurtas "Skaičių miestelis", mokantis pradinukus matematikos.

Kaip tikino šio žaidimo kūrėjai Mantas Kavaliauskas, Mantas Radvilas ir Jonas Abromaitis, jie matematikos užduotis pavertė iliustruotomis kelionėmis su įvairiais veikėjais ir nuotykiais. "Skaičių miestelyje" 1–4 klasių moksleiviai turi iš viso įveikti 44 užduotis, kurias sieja bendras siužetas. Žaidimo grafikai skirta daug dėmesio – visi vaizdai piešti ranka, naudojantis pieštukais ir kreidelėmis.

Beje, šis žaidimas buvo pristatytas Olandijos karalienei Beatričei per jos vizitą Lietuvoje birželio mėnesį.

Pirmoji konferencija

Lietuviai, tiksliau – Kaunas, gali pasigirti dar vienu laimėjimu edukacinių žaidimų srityje. Liepą jame Tarptautinė modeliavimo ir žaidimų asociacija (ISAGA) organizavo tarptautinę konferenciją "Žaidimai: virtualūs pasauliai ir realybė".

Į konferenciją susirinkę dalyviai iš įvairių šalių dalijosi patirtimi modeliuojant ir taikant žaidimus mokyme, aptarė virtualiuose žaidimuose pasireiškiančius kultūrinius skirtumus.

Kalbėdamas apie mokomųjų žaidimų naudą profesorius iš Olandijos Janas Klabbersas tvirtino, kad juose modeliuojamos situacijos pagrįstos tikrove ir ugdo atitinkamą žmogaus elgseną realybėje. Būtent šiam mokslininkui kilo idėja šiųmetę konferenciją surengti Lietuvoje.

Laimėjimus šioje srityje pristatė Jungtinės Karalystės atstovai – jie demonstravo personalui mokyti skirtus žaidimus. Šios šalies atstovas Jeremy Hallas rodė 60 žaidimų paketą, skirtą įvairaus lygio darbuotojams mokyti. Japonijos mokslininkai pristatė profesionaliems politikams skirtą edukacinį žaidimą.

Viena įdomesnių konferencijos temų – pagyvenusiems žmonėms skirti žaidimai, kuriuose, pavyzdžiui, reikia spręsti bendruomenės problemas.

Edukaciniai žaidimai

„Democracy"

Strateginis žaidimas. Žaidėjas tampa šalies prezidentu arba ministru pirmininku ir turi priimti įvairius sprendimus, susijusius su mokesčiais, ekonomika, socialine gerove, užsienio politika, teise ir pan. Pagrindinis tikslas – stengtis, kad valdomos šalies gyventojai būtų patenkinti ir perrinktų vadovą kitai kadencijai. Žaidėjas įgyja žinių, kaip veikia valstybės valdymo aparatas.

„Global Conflicts: Palestine"

Šio žaidimo žaidėjui reikia būti konflikto zonoje dirbančiu žurnalistu. Tikslas – rasti pašnekovų, gauti reikiamą informaciją ir parašyti straipsnį. Kuo daugiau laikraščių išspausdina straipsnį, tuo geresnis žurnalisto vertinimas. Be to, žaidėjas supažindinamas su Palestinos konflikto istorija, įvykių eiga.

„Microsoft Flight Simulator X"

Tai žaidimas, kuriame imituojamas lėktuvo ar sraigtasparnio valdymas. Kaip ir tikrame lėktuve, žaidėjui reikia įvertinti įvairius aplinkos veiksnius, vienu metu valdyti daugybę virtualaus orlaivio funkcijų. Panašūs žaidimai pasitelkiami mokant ir tikrus lėktuvų pilotus.

„Kietas riešutėlis"

Verslo aplinką atkartojantis žaidimas. Žaidėjui reikia valdyti įmonę, priimti įvairius sprendimus. Studentų įkurtos įmonės konkuruoja tarpusavyje, be to, žaidėjai turi atsižvelgti ir į aplinkos veiksnius, kuriuos nustato dėstytojas.