Nors F-35, kurio projektavimo ir kūrimo darbai pareikalavo beveik 400 mlrd. JAV dolerių, jau šiais metais turėtų papildyti JAV jūrų pėstininkų aviacijos eskadriles, o 2016 m. - ir JAV Karinių oro pajėgų eskadriles, lėktuvo programinėje įrangoje dar nėra funkcijų, vykdančių 25 mm kulkosvaidžio valdymą. Ir net tada, kai ši funkcija atsiras, F-35 maksimalios amunicijos atsargos bus tokios, kad vargu, ar iš šio ginklo apskritai bus kokios naudos.

Tiesa, F-35 nebus beginklis. Jis galės nešti dvi „Raytheon AIM-120 AMRAAM“ ilgo nuotolio „oras-oras“ tipo raketas bei porą bombų. Pradžiai lėktuvas galės būti apginkluotas 450 kg svorio palydovinio valdymo bombomis arba 225 kg svorio lazeriu valdomomis bombomis. Tačiau šių ginklų pritaikomumas yra labai ribotas – ypač kai kova vyksta nedideliame nuotolyje.

„Patranka neveiks iki 3F programinės įrangos versijos, kol kas programinės įrangos patrankos valdymui nėra ir nebus dar maždaug 4 metus. 3F programinės įrangos bloko išleidimas numatytas 2019 metams, bet niekas negali pasakyti, kiek bus atsilikta nuo grafiko“, – sakė vienas su F-35 programa dirbantis Karinių oro pajėgų pareigūnas.

Trigubos paskirties lėktuvas F-35 yra svarbi Pentagono plano modernizuoti amerikiečių taktinių lėktuvų parką dalis. JAV Gynybos departamentas numato pirkti iš viso 2 433 tokius lėktuvus. Viena lėktuvo versija bus skirta Karinėms oro pajėgoms, antra – Kariniam laivynui ir trečia – jūrų pėstininkams. Šiais lėktuvais ketinama pakeisti bemaž visus dabartinius amerikiečių karo lėktuvus, nuo „A-10 Warthog“ skraidančio kulkosvaidžio ir „Lockheed F-16“ daugialypės paskirties karo lėktuvo iki „Boeing F/A-18 Hornet“ lėktuvu, kylančių nuo lėktuvnešių ir vertikaliai kylančių bei besileidžiančių „Boeing AV-8B Harrier II“.

Deja, F-35 programa vystoma labai sunkiai – joje būta daugybė terminų atidėliojimų, o viso projekto kaina neįtikėtinai išsipūtė. Dažniausia šių problemų priežastis – projektavimo klaidos ir programinės įrangos trikdžiai. Taip pat būta bėdų ir su lėktuvo varikliu. Praėjusiais metais pakilimo metu užsidegus „Pratt & Whitney F135“ varikliui vienas bandomasis lėktuvas buvo prarastas.

Kitas JAV Karinių oro pajėgų pareigūnas, taip pat artimas F-35 projektui, patvirtino, kad lėktuvas kulkosvaidį valdančios programinės įrangos neturės iki 3F programinės bloko išleidimo kažkada 2019 metais. Tiesio oficialiai šios informacijos nekomentavo nei gamintojai „Lockheed“, nei projekto vykdytojai - F-35 jungtinės programos biuras.

Dabartinės būsenos F-35 programinė įranga nepalaiko šio lėktuvo GAU-22/A keturių besisukančių vamzdžių kulkosvaidžio sistemos. Tai yra patobulinta „AV-8B Harrier II“ kulkosvaidžio „GAU-12/U“ versija – palengvinta, bet ir be vieno vamzdžio.

Taip pat naujoji patranka turėtų būti taiklesnė. Bet tik tada, kai šaudo. Per minutę ginklas gali paleisti 3300 šovinių. Tiesa, Karinėms oro pajėgoms skirtoje lėktuvo versiją galima sutalpinti tik 180 šiam kulkosvaidžiui skirtų šovinių.

Karinio laivyno ir jūsų pėstininkų F-35 versijų konfigūracijos kitokios, jose bus montuojamas išorinis kulkosvaidis. Bet ir jų programinė įranga nebus parengta dar kelis metus. Ir nors išorinio kulkosvaidžio amunicijos atsargos galės būti šiek tiek didesnės - „net“ 220 šovinių – kai kurie kariuomenės atstovai skundžiasi, jog tai yra nepakankama. „Maždaug pakanka vienai taktinei serijai. Gerai būtų neprašauti pro šalį“, - sakė Karinių oro pajėgų atstovas.

Kulkosvaidžio nebuvimas – gana rimta problema, nes tikimasi, kad F-35 lėktuvais bus galima padėti apšaudomiems pėstininkams (kariniu žargonu tai vadinama artima parama iš oro, arba angliškai – CAS, Close Air Support). F-35 neturės gebėjimo pažymėti taikinį ar atakuoti priešą kai jis yra arti saviškių, sakė vienas labai patyręs Karinių oro pajėgų pilotas.

„Į priekį šaudančios artilerijos nebuvimas artimos paramos iš oro lėktuve – labai rimtas trūkumas. CAS kovos yra dinamiškesnės, nei susirėmimai ore, juda ir draugai, ir priešai... Kartais labai greitai. Gebėjimas pasižymėti taikinį raketomis ir atakuoti tą patį taikinį po 10 sekundžių yra labai svarbus“, – sakė pilotas.

Paprastai šie lėktuvai dirbs poromis – pirmasis praskris ir pažymės taikinį raketomis, o antrasis atakuos kulkosvaidžiu. Tik kad štai bėda – F-35 nebus ginkluotas ir raketomis.

Priežastis, dėl kurios pilotai rinksis ne bombas ar raketas, o kulkosvaidį, paprasta: pilotas tiesiog nenorės mėtyti bombų toje vietoje, kur priešo ir savi kariai yra labai arti vieni kitų. Netgi santykinai nedidukė 125 kg bomba gali sužaloti ar užmušti karius, esančius 200 metrų atstumu nuo sprogimo taško.

Tuo tarpu kulkosvaidis leistų pilotui atakuoti priešiškas pajėgas, esančias mažesniu nei 100 metrų atstumu nuo saviškių.

F-35 projekto šalininkai Karinių oro pajėgų vadovybėje tvirtina, kad lėktuvo jutikliai ir gebėjimas intuityviai pateikti informaciją pilotui suteiks galimybę vykdyti CAS misijas iš didelio aukščio, naudojant palydoviniu būdu valdomus ginklus. Bet bus ir situacijų, kai tai bus neįmanoma.

„Per GPS valdomi šaudmenys su didele kritimo trukme bus beverčiai, jei pajėgų ant žemės vadas nežino, iš kur tiksliai šaudoma arba jei pajėgos traukiasi o priešas persekioja. Per GPS valdomi šaudmenys lygiai taip pat beverčiai ir tada, kai jie išmetami iš lėktuvo, kurio pilotas beveik nieko nemato ir negali įvertinti mūšio lauko savomis akimis“, - sakė dar vienas Karinių oro pajėgų pilotas.

Kulkosvaidžio nebuvimas tikriausiai nebus didelė bėda karo lėktuvų tarpusavio mūšiuose. Iš dalies – dėl to, kad F-35 yra mažiau manevringas nei labai tikėtinas šiuolaikinis jo priešininkas, rusų gamybos „Sukhoi Su-30 Flanker“. Mat tokiose dvikovose F-35 išgyvenimo tikimybė bus menka. „Lėktuvas nelabai gali pasisukioti, todėl čia kulkosvaidžio reikalingumas yra ginčytinas klausimas. JSF yra toks sunkus, kad jis nepakankamai sparčiai vystys pagreitį, kad galėtų pasiekti kovos greitį. Esmė tokia, kad jis bus efektyvus tik kaip lėktuvas, kurio priešai yra už matomo nuotolio ribos“, – sakė Karinių oro pajėgų pilotas.

Tai reiškia, kad F-35 saugumas bus beveik visiškai priklausomas nuo ilgo nuotolio „oras-oras“ tipo raketų. Skrendant padidintos apsaugos nuo radarų fiksavimo režimu lėktuve nebus jokių mažo nuotolio susirėmimams skirtų raketų, kaip kad „Raytheon AIM-9X Sidewinder“.

Vienas iš vadovaujančias pozicijas užimančių Karinių oro pajėgų pareigūnų sakė: „Vertinant kovos ore požiūriu, galima būtų teigti, kad tai, jog F-35A neturi veikiančio kulkosvaidžio, arba bet kokio kulkosvaidžio, yra nereikšminga. Juk ir taip jo amunicijos atsargos yra vos 180 šovinių. Meluočiau, jeigu sakyčiau, kad egzistuoja koks nors tikėtinas taktinis kovos „oras-oras“ scenarijus, kuriame F-35 reikėtų pasinaudoti kulkosvaidžiu. Aš asmeniškai neįsivaizduoju, kad taip galėtų nutikti ir manau, kad projektuotojams reikėjo sutaupyti svorio ir apskritai atsisakyti kulkosvaidžio“.

Bet jis pridūrė, jog tai, kad naudojimo pradžioje F-35 kulkosvaidis bus, tik neveiks, yra labai problematiškai vykdomos F-35 programos būdingas simptomas: „Man šiame atidėjime daugiau nerimo kelia tai, kad tai yra dar viena aiški indikacija, jog programa susiduria su rimtais sunkumais. Akivaizdu, kad lėktuvo gamintojai, „Lockheed Martin“, yra situacijoje, kai iš visų jėgų bandoma išlaikyti nosį virš vandens, todėl apėmus nevilčiai jie nori atidėti visus ne didžiausios svarbos darbus“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (908)