Patys lengviausi lėktuvai turi saugumo sistemas. Nepaisant to, kad, pavyzdžiui, ultralengvųjų lėktuvų svoris yra ribotas, gamintojai vis tiek randa vietos parašiutui. Sugedus varikliui, išsekus kurui ar kitose nenumatytose situacijose šios technologijos gelbėja gyvybes. Tai kodėl tokie lėktuvai kaip „Boeing 737“ ar „Airbus A320“ neturi parašiutų?
© Shutterstock

Iš tikrųjų, per visą aviacijos istoriją yra pasitaikę nemažai situacijų, kuomet didžiulis lėktuvo parašiutas, jei toks būtų buvęs išrastas, būtų išgelbėjęs šimtus gyvybių. Visgi, nepaisant internete pasklidusių animacijų ir eskizų, kol kas tai nėra įmanoma.

Skaičiuojama, kad „Boeing 737“ reikėtų mažiausiai 125 metrų skersmens parašiuto, kad nusileidimo greitis būtų apie 8 m/s. Tai, beje, vis tiek būtų stiprus smūgis, tačiau keleiviai turėtų išvengti stiprių sužeidimų. 125 metrų skersmens kupolas, beje, yra įmanomas.

Tačiau yra problema – realiomis sąlygomis parašiutas turėtų būti didesnis arba reikėtų naudoti kelis kupolus. Vienas 125 metrų skersmens parašiutas sunkiai išlaikytų savo formą, o ir tvirtinimo taškų jam surasti būtų nelengva. Tačiau didžiausia problema būtų ta, kad jam išskleisti reikėtų daug laiko ir jėgos, todėl apie tokią gelbėjimo sistemą kol kas net neverta kalbėti.

„Shuttle“ raketos nešėjos gali padėti įsivaizduoti, kokių parašiutų reikėtų dideliam lėktuvui nusileisti. Tuščia kietojo kuro raketa svėrė apie 91 toną – maksimalus „Boeing 737“ svoris yra mažesnis, tačiau lėktuvo parašiutai turėtų labiau sumažinti kritimo greitį. Pagrindiniai „Shuttle SRB“ parašiutai (jų buvo trys) buvo 41 metro skersmens ir svėrė po 990 kg, tačiau raketa į vandenį rėždavosi 23 m/s greičiu. Tačiau nemanykite, kad raketos parašiutų išskleidimo metu skriedavo greičiau nei lėktuvas – parašiutai buvo skleidžiami nesiekiant garso greičio.

Ekspertai skaičiuoja, kad norint sumažinti „Boeing 737“ kritimo greitį iki 8 m/s reikėtų bent 20 tokių 41 metro skersmens parašiutų. Tačiau juos taip pat nėra taip lengva išskleisti – jie tokie dideli, kad yra skleidžiami per kelias stadijas. Iš pradžių išsiskleidžia mažiausias parašiutas, ištempdamas didesnį stabilizuojantį kupolą, kuris išskleidžia pagrindinį parašiutą.

Taigi, „Boeing 737“ su savimi turėtų gabentis 25-30 tonų papildomo svorio. Net jei šiuolaikinės medžiagos ir technologijos leistų šį svorį sumažinti iki 20 tonų, tai yra gerokai per sunku tokio dydžio lėktuvui. Sistema taip pat užimtų vietą, kuri dabar naudojama kitoms reikmėms – reikėtų iš esmės kurti naujus lėktuvų modelius.

Aišku, tikriausiai esate girdėję apie idėjas sukurti atsiskiriančius fiuzeliažus, kurie būtų kur kas lengvesni (jokio kuro, sparnų, uodegos dalių, variklių ir taip toliau), todėl jiems teoriškai pakaktų mažesnio parašiuto. Tačiau tokios atsiskiriančios kapsulės taip pat gerokai padidintų lėktuvų svorį, reikėtų tobulinti sparnų tvirtinimo konstrukcijas, tikriausiai neišvengiamai sumažėtų orlaivio konstrukcinis standumas,

Galiausiai, tokio dydžio parašiutams reikia laiko pilnai išsiskleisti. Tai reiškia, kad nedideliame aukštyje parašiutai nei kiek nepadėtų. Turint omenyje, kad aviakatastrofos įvyksta labai retai, o ir parašiuto sistema ne visada nuo jų apsaugotų, trūkumai tiesiog nusveria privalumus.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kas parašė pranešimą: „Ką Dievas padarė!“?

Šiandien pasaulis mini 174 metų bendravimo trumpomis žinutėmis gimtadienį. Nuo Morzės kodu...

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas atveria vartus organizuotam nusikalstamumui?

2018 m. gegužės 25 d. Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, įsigalioja Bendrasis duomenų apsaugos...

Mėgsti fotografuoti telefonu? 5 būdai, kaip iš to užsidirbti (1)

Ne veltui išmaniųjų telefonų gamintojai, kiekvienais metais pristatydami savo naujus telefonus,...

Atnaujintos asmens duomenų apsaugos taisyklės: kas keisis ir ką reikia žinoti? (11)

Gegužės 25-ąją įsigalios naujas Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas . Apie pokyčius...

Mokslininkų tyrimo rezultatai stebina – grafenas betonui suveikė kaip „dopingas“ (4)

Grafenas yra tiesiog stebuklingas: tai yra stipriausia žmogaus sukurta dirbtinė medžiaga. Dabar...

Top naujienos

Klimatologų verdiktas: vasara bus karšta ir ilga, bet gali užklupti didžiausia grėsmė (54)

Gegužė dar nesibaigė, tad meteorologai nedrįsta „skaičiuoti viščiukų“, tačiau drąsiai...

Užkalnis. Krepšinis, ir tas dabar nedžiugina (104)

„Jums stinga džiaugsmo“, dar taip neseniai sakiau ir buvau iš esmės teisus, nes ne pinigų ar...

Skvernelis ir Gabrielius Landsbergis apsikeitė kandžiomis replikomis (129)

Premjeras Saulius Skvernelis ir konservatorių lyderis Gabrielius Landsbergis Seime vykusioje...

Trumpas: susitikimas su Kim Jong Unu neįvyks (16)

JAV prezidentas Donaldas Trumpas skelbia, kad ilgai planuotas susitikimas su Šiaurės Korėjos...

Greta sostinės automobilis susidūrė su motoroleriu, pastarojo vairuotojas žuvo (8)

Skaudi avarija Vilniaus rajone. Automobilio vairuotojas atsitrenkė į motorolerį, pastarojo...

Naujos detalės dėl lietuvių vilkiko avarijos Italijoje: užkardas buvo pakeltas? (189)

Kaip jau buvo pranešta, ketvirtadienio naktį Italijoje į tragišką avariją pateko vilkikas iš...

Pasipiktinusi vilnietė dėl mįslingai dingusios žalios rodyklės keikia Šimašių (2)

Taip, žinom, kad po truputį mieste bus naikinamos papildomos žalios rodyklės, kurios degant...

Sudraskyto „Žalgirio“ tikėjęsis Tarakanovas abejoja, ar Jasikevičius suvaldytų CSKA (58)

Olimpinis čempionas ir legendinis Maskvos CSKA žaidėjas Sergejus Tarakanovas Eurolygos finalo...

Kartą stipriai nudegus saulėje vėžys gali išsivystyti ir po 20 metų (4)

Artėjant vasarai medikai perspėja poilsiautojus ilgai nesikaitinti saulėje. Vienas stiprus...

Kaip paskutinio skambučio šventei puošėsi prestižinės sostinės gimnazijos dvyliktokai (114)

Ketvirtadienio popietę prestižinėje Vilniaus Žvėryno gimnazijoje suskambo paskutinis skambutis ir...