Tirdami deimantus, esančius senovinio meteorito viduje, tyrėjai aptiko keistą, iki šiol mokslui nežinotą mikroskopinį darinį.
Meteoritas. Geoffrey Notkin/St. John/WikipediaShutterstock nuotr.

Ši struktūra – persipynęs grafito ir deimanto darinys – pasižymi unikaliomis savybėmis, kurios, mokslininkų teigimu, vieną dieną galėtų būti panaudotos kuriant naujo tipo elektroniką ar itin greitai įsikraunančias baterijas.

Deimantinės struktūros aptiktos Arizonoje, Velnio kanjone, 1891 metais rastame meteorite, kuris į Žemę rėžėsi prieš 50 tūkst. metų. Šiame meteorite slypintys deimantai skiriasi nuo mums žinomų deimantų rūšių. Dauguma mums pažįstamų deimantų susiformavo maždaug 150 km gylyje po Žeme, kur temperatūra pakyla iki 1 093 laipsnių pagal Celsijų. Anglies atomai šiuose deimantuose išsidėstę kubo forma.

Meteoritas. Geoffrey Notkin/St. John/WikipediaShutterstock nuotr.

O štai Velnio kanjono meteorite esantys deimantai, vadinami lonsdeilitais – pavadinti britų kristalografės damos Kathleen Lonsdale, pirmosios Londono universiteto koledžo profesorės moters, vardu – yra šešiakampės kristalinės struktūros. Tokie deimantai susiformuoja tik veikiant itin dideliam slėgiui ir aukštai temperatūrai. Nors mokslininkams pavyko laboratorijoje išauginti dirbtinių lonsdaleitų (naudojant paraką ir suslėgtą orą grafito diskai buvo trankomi 24 100 km/val. greičiu į sieną), kitais atvejais tokie dariniai susidaro tik tuomet, kai į Žemę nepaprastai dideliu greičiu trenkiasi asteroidai.

Tyrinėdami meteorite slypinčius lonsdaleitus, mokslininkai aptiko kai ką keisto. Jie tikėjosi išvysti šešiakampes struktūras, tačiau aptiko kitos iš anglies sudarytos ir su deimantu persipynusios medžiagos, vadinamos grafenu, ataugėlių. Pastarosios dar vadinamos diafitais, kurie meteorito viduje sukuria įdomų sluoksniuotą raštą. Tarp šių sluoksnių matyti „sanglaudos defektų“: dalis sluoksnių nėra tobulai išsirikiavę, sakoma tyrėjų pranešime.

Diafitų radimas meteoritiniame lonsdaleite leidžia mokslininkams spėti, kad šios medžiagos galima aptikti ir kitose karbonatinėse medžiagose. O tai reiškia, kad diafitai galėtų būti lengvai naudojami kaip išteklius. Padarę šį atradimą, mokslininkai turės daugiau duomenų apie tokiam dariniui susiformuoti reikalingą slėgį ir temperatūrą.

Grafenas yra vieno atomo storio anglies lakšto kristalas, susidedantis iš korio forma (šešiakampiais) išsidėsčiusių anglies atomų. Nors ši medžiaga tebėra tyrinėjama, ji žada daugybę pritaikymo galimybių. Grafenas yra lengvas kaip plunksna, bet tvirtas kaip deimantas, skaidrus ir itin laidus bei milijoną kartų plonesnis už žmogaus plauką, todėl ateityje jis praverstų kuriant taikinių terapijos vaistus, plonesnius elektronikos gaminius, kurių baterija įsikrautų žaibišku greičiu, arba greitesnius ir plastiškesnius prietaisus, tvirtina mokslininkai.

Meteoritas. Geoffrey Notkin/St. John/WikipediaShutterstock nuotr.

Tyrėjams meteorituose aptikus grafeno ataugų, bus galima daugiau sužinoti, kaip jos susidaro. Vadinasi, suprasime, ir kaip jų užsiauginti laboratorijoje.

„Kontroliuodami šių darinių sluoksnių augimą, galėtume sukurti medžiagas, kurios būtų ir itin kietos, ir kartu elastingos, bei būtų pritaikomos nuo laidininko iki izoliatoriaus“, – teigia Londono universiteto koledžo chemikas Christophas Salzmannas, tyrimą aprašančio straipsnio bendraautorius.

Keistieji dariniai buvo aprašyti liepos 22 d. žurnale „Proceedings of the National Academy of Sciences“.

Delfi Mokslas

Pirmas kartas istorijoje: mokslininkai mikroskopu įamžino ir nufilmavo plaukiojančius atomus

Pasinaudodami medžiaga, kurią dėl ypač plonų sudedamųjų sluoksnių galima laikyti dvimate,...

Delfi PliusDelfi Mokslas

Šiurpus radinys namo pastogėje: pareigūnai rado nukirstą mumijos galvą išgremžtomis smegenimis, jos kilmė – dar kraupesnė

Namo Kento grafystėje, Anglijoje, pastogėje rasta mumijos galva priklausė moteriai, gyvenusiai...

Į vandenyno gelmes nusileidusius mokslininkus apstulbino keisti pasikartojantys reiškiniai: kas palieka šiuos paslaptingus pėdsakus dugne? (1)

Neseniai surengtos ekspedicijos į mažai ištirtus šiaurinės Vidurio Atlanto vandenyno dalies...

Smegenų implantus kūręs mokslininkas pranoko kino filmų fantazijas: pristatytas didžiausias pasaulyje – 4 tonų egzoskeletas

Beveik prieš du dešimtmečius festivalio „Degantis žmogus“, įvykusio Kalifornijos Juodosios...

Į avių ganyklą iš dangaus nukrito didžiulis kosminis objektas: mokslininkai liko nustebę – vaizdas lyg iš fantastinio kino filmo

Vienas Australijos ūkininkas savo avių ganykloje rado į žemę įsmigusią didelę apdegusią...

Delfi PliusJelizaveta Dako

Ekspertas: Lukašenkos režimas visiškai pramiegojo itin svarbų procesą, propaganda dabar turi problemų

Visuomenės nuomonės apie Rusijos karą prieš Ukrainą dinamiką kol kas lemia dvi pagrindinės...

Perspėja, kad Lietuvos švietimą supurtys dar didesnis skandalas: artėjame visiškos katastrofos link (14)

Šįmet su matematika nepasisekė ne tik abiturientams, bet ir dešimtokams – beveik 40 proc. jų...

Delfi PliusVytautas Bruveris, laida „Kaip pas žmones“, Virginija Spurytė

Ukrainos analitikas įvardijo karo baigtį: vieno darinio žemėlapyje tikrai nebeliks (5)

Ukraina ir kitos šalys jau įžengė į ilgalaikių konfliktų Europos žemyne laikotarpį, o kaip...

Policijai įkliuvusi ukrainietė net nepagalvojo, kad taip gali būti: tikėjau viskuo, ką man sakė (5)

Lietuvoje prie automobilio vairo neblaivi policijos pareigūnų sulaikyta ir baudžiamojon...

Kauno Kalniečių juodajame taške vyksta linksmybės, kaimynai šiurpsta nuo vaizdų

Į „Kas vyksta Kaune“ redakciją kreipėsi kaunietis, kuriam pabodo kaimynų įrengtame bare...

Rimvydas Valatka. Putinas ir yra rusų tauta (2)

Vokiečių savaitinio žurnalo „Der Spiegel“ naujausio numerio viršelis su bejausmiu Putino...

Kontrolinės rungtynės Alytuje: Lietuva – Estija 45:35, po II kėl.

Lietuvos vyrų krepšinio rinktinė tęsia pasiruošimą FIBA pasaulio čempionato atrankos mačams ir...