Bet nesitikėkite, kad kosmoso agentūros jau rytoj pradės statyti vartus į tolimas planetas – kol kas tai tik ankstyvas laboratorinis kirmgraužos prototipas, kuriuo pasinaudoję mokslininkai iš vieno erdvės taško į kitą perkėlė ne fiziškai apčiuopiamą kūną, o tik magnetinį lauką.

Prestižiniame mokslo žurnale „Nature“ rugpjūčio 20 d. publikuotas darbas, kuriame Barselonos autonominio universiteto Fizikos fakulteto mokslininkas Alvaro Sanchezas su kolegomis aprašė, kaip, pasinaudodami teorinėmis profesoriaus Allano Greenleafo rekomendacijomis, iš metamedžiagų sukonstravo kirmgraužą elektromagnetinėms bangoms ir eksperimentiškai įrodė, kad ji veikia.

„Naudojant magnetines metamedžiagas ir metapaviršius sukūrėme kirmgraužą, kuri magnetinį lauką perkelia iš vieno erdvės taško į kitą, keliu, kuris yra magnetiškai nematomas“, – tyrimo ataskaitoje rašė mokslininkai, eksperimentiškai įrodę, kad magnetiniu lauku veikiant vieną kirmgraužos galą, kitame jo gale atsiranda izoliuotas vienapolis magnetinis laukas, sudarantis magnetinio lauko sklidimo per tunelį, peržengiantį erdvės ribojimus, iliuziją.

Tai ką gi iš tikrųjų sukūrė Ispanijos mokslininkai?

Iš tikrųjų jie iš metamedžiagų sukūrė sferą, kuri magnetinį lauką padalina į dvi dalis. Magnetiniam laukui veikiant vieną sferos kraštą, dalis jo tiesiog „prasmenga“ į sferą ir atsiranda priešingoje pusėje. Keičiant magnetinio lauko savybes vienoje pusėje, keičiasi ir savybės kitoje pusėje. Tuo tarpu sferos viduje ir šonuose magnetinis laukas nėra fiksuojamas. Todėl jo perdavimas yra „magnetiškai nematomas“. Bet už tai labai gerai matomas plika akimi.

Sutikite, nekokia būtų kirmgrauža, jeigu norint ja pasinaudoti, tarkime, fizinio kūno kelionei iki Marso, reikėtų statyti sferą, kurios skersmuo būtų atstumas nuo Žemės iki Marso. Bet medicinos srityje, tyrimams ar terapijai, atliekamiems magnetinių laukų pagrindu, toks atradimas gali būti netgi labai naudingas: sukūrus ne rutulio, o elipsės formos „kirmgraužą“ būtų galima perduoti magnetinio lauko poveikį tiksliai į reikiamą vietą su mažiau išorinių trikdžių, arba pagaminti magnetinio rezonanso diagnostinį aparatą, kuris būtų gerokai kompaktiškesnis už dabartinius.