Mobilusis telefono aparatas šiais laikais – ne tik ryšio priemonė, muzikos grotuvo ir elektroninės skaityklės pakaitalas viename, bet ir įrankis apmokėti už pirkinius ar pramogas. Nors jo pakanka ne kaskart, ryšio operatoriai ir mobiliųjų programėlių bei technologijų kūrėjai siūlo eilę paslaugų, kurioms pakanka telefono. Tiesa, lyginant su, pavyzdžiui, JAV, kur vien tik mobiliojo aparato pakanka apsipirkti maždaug 200 tūkst. vietų, lietuviai dar turi ko pasimokyti.

Už stovėjimą – trumpąja žinute

Tai, kad laikai, kai trumpąja žinute galima tik paaukoti labdarai kai kurių projektų metu ar apmokėti pramogines telefono paslaugas – jau praeitis, žino ne vienas. Jau ne vienerius metu Lietuvos vartotojai telefonu moka naudodamiesi automobilio parkavimo paslaugomis. Nesvarbu, kurio operatoriaus abonentas yra mobiliojo telefono savininkas, tai jis gali padaryti keliais būdais – siųsdamas trumpąją žinutę arba naudodamasis išmaniesiems telefonams skirta programa, pavyzdžiui „Parking Lithuania“ ar „Parking in Lithuania“.

Stovėjimą galima apmokėti tokiuose miestuose kaip Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai ar Trakai. Tiesa, mokėjimas mobiliuoju telefonu kainuos brangiau nei įprastai – teks papildomai sumokėti už žinutę ar programėlės naudojimą. Tai kainuoja apie 0,2 – 0,25 Lt. Be to, reikės salone gauti specialių lipduką (priklausomai nuo operatoriaus gali būti mokamas arba nemokamas), kurio pagalba galima patikrinti, ar sumokėta už stovėjimą. Vienas pagrindinių šios paslaugos pliusų – tai, kad stovėjimą galima pratęsti, jei, pavyzdžiui, automobilio savininkas užtruko ir neturi galimybės sugrįžti prie automobilio. Išlaidos už automobilio parkavimą įrašomos į sąskaitą už mobiliojo ryšio paslaugas.

Telefonu – pagalba draugui

Trumposiomis žinutėmis taip pat galima sumokėti telefono sąskaitą. Pavyzdžiui, „Swedbankas“ siūlo nemokamą paslaugą „Mobilusis bankas“, kurios pagalba kai kurių operatorių klientai gali už paslaugas sumokėti trumpąja žinute. Telefonu galima ir papildyti sąskaitą – abonentai siūlo galimybę išsiuntus trumpąją žinutę tai padaryti kad ir artimam žmogui, giminaičiui ar draugui. Dar vienas būdas mokėti trumpąja žinute – taip atsiskaityti už žurnalo prenumeratą.

Pasak „Omnitel“ atstovės spaudai Daivos Selickaitės atsiskaitymas trumposiomis žinutėmis – labiausiai įprastas mokėjimu telefonu būdas tarp jų klientų. „Sąrašas, už ką galima atsiskaityti SMS žinute, yra labai platus – tai melodijos, paveikslėliai, pyptonai, parkavimosi paslaugos; įvairi prenumerata; vietos nustatymo paslaugos; aukojimas SMS žinute; balsavimas ir t.t.“, - sakė ji.

Kad žmonėms itin patogu atsiskaityti trumposiomis žinutėmis, kalbėjo ir „Bitė“ atstovė ryšiams su visuomene Laura Bielskė. „Manome, kad ateityje atsiskaitymas telefonu populiarės. Patys tokios statistikos nefiksuojame, tad negalime pasakyti, kiek mūsų klientų naudojasi tokio mokėjimo galimybėmis. Galima numatyti, kad tai žmonės, kurie išmaniuosiuose telefonuose naudojasi internetu. Tai darantys naujausių „Spinter“ tyrimų duomenimis teigia 61 proc. išmaniųjų telefonų savininkų“, - kalbėjo ji.

Tele 2“ viešųjų ryšių atstovas Andrius Baranauskas paminėjo ir dar vieną būda mokėti telefonu – padidinto tarifo numerius. Vis tik, jo teigimu, trumposiomis žinutėmis galima atsiskaityti už kur kas platesnį paslaugų spektrą. „Iš esmės pagrindinis būdas apmokėti paslaugas telefonu šiandien yra padidinto tarifo numerių naudojimas (...). Atsiskaitymo būdo populiarumas priklauso iš esmės nuo paslaugos pobūdžio. Tarkime, paslaugas skambučiais dažniau renkasi verslas, kuris išsinuomoja numerį ir juo teikia konsultacijas, leidžia išsikviesti taksi ar, tarkime, sureguliuoja draudiminį įvykį. Žinoma, tai daugiau ne atsiskaitymas telefonu, o paslauga telefonu. SMS žinute atsiskaityti galima už kur kas įvairesnį paslaugų spektrą. Tarkime, galima apmokėti narystę mokamame interneto portale ar žaidimą telefone, susimokėti už stovėjimą mokamoje automobilių aikštelėje, paskelbti skelbimą klasifikuotų skelbimų tinklapyje ar užsisakyti spaudos leidinius“, - sakė jis.

Telefonas – sumokėti už pietus

Kita galimybė mokėti telefonu – naudotis „Mokipay“. Tai NFC (bevielės artimo lauko technologijos – DELFI) pagrindu veikianti paslauga, kai atsiskaityti galima mobiliuoju telefonu, jei ant šio užklijuotas specialus lipdukas. Šį reikia aktyvuoti ir priklijuoti prie galinio telefono dangtelio. Norint, kad lipduko nesimatytų, jį galima mėginti klijuoti po dangteliu, tačiau tokiu atveju paslauga gali neveikti.

„Mokipay“ visu pajėgumu gali naudotis tik „Omnitel“ ir „Bitės“ klientai – pavyzdžiui, „Tele 2“ klientai patys negali aktyvuoti įsigyto lipduko. Be to, „Bitės“ ir „Tele 2“ klientams yra apribojimų ir iš karto apmokant didesnę nei 20 ar 40 litų sumą (priklausomai nuo paslaugos tiekėjo). Tiesa, pasak „Mokipay“ vadovo Marko Zbarskio, dažniausiai paslauga ir naudojamasi apmokant nedideles sumas.

Norint naudotis paslauga, galima įsigyti iš karto papildytą kortelę arba ją susieti su savo banko kortele – tiesa, paskambinus „Mokipay“ pagalbos telefonu paaiškėjo, kad kol kas tai padaryti galima, jei vartotojas yra „Danske“ banko klientas. Ten taip pat buvo pasakyta, kad išvengti lipduko, norint pasinaudoti paslauga, nepavyks – jis yra būtinas norint atlikti atsiskaitymus. Tiesa, pavyzdžiui, be lipduko

„Mokipay“ pagalba mobiliuoju galima įsigyti ne tik kavos, bet ir papietauti. Nors bene daugiausiai pasiūlymų – norintiems susimokėti kavinėje, telefonu galima daryti ir apmokėjimus viename iš kino centrų, pačiuožinėti ant ledo, įsipilti degalų, įsigyti kosmetikos ar apsipirkti vaistinėje (visos vietos yra nurodytos oficialioje programėlės svetainėje).

„Populiariausios vietos - mokslo įstaigos: mokyklos, universitetai bei greito maisto restoranai ir kavines. Labai populiari mokėjimų tarp vartotojų paslauga bei mobilių operatorių papildymo paslauga“, - vietas, kur dažniausiai naudojamasi paslauga, kalbėjo „Mokipay” vadovas Markas Zbarskis

M. Zbarskis kalbėjo, kad „Mokipay“ paslaugos naudotojai gali atsiskaityti ir virtualiai. „Mokipay“ sistema taip pat galima atsiskaityti internetu arba išmaniu telefonu, taigi užtenka įvesti savo telefono numerį ir asmeninį kodą“, - teigė jis. Ateityje jie planuoja pristatyti ir daugiau atsiskaitymo būdų (šiuo metu tam galima naudoti telefoną su specialiu lipduku arba, pavyzdžiui, specialų studento pažymėjimą)

Kitas būdas mokėti telefonu – ir naudojantis specialia „Gifty“ programėle išmaniesiems telefonams. Ji skirta telefonu apmokėti dovanėles bičiuliams ar giminaičiams. Programėlės dovanų sąraše – ir ledai, kavos puodelis ar bilietas į kiną. Tiesa, šiuo atveju gali prireikti informacijos, pateiktos ant banko kortelės – jo numerio, galiojimo datos ir saugumo kodo. Kitas būdas – pakaks telefono numerio ir specialaus kodo, jei naudojamasi „Mokipay“.

JAV pakanka telefono

Vis tik, Lietuvoje atsiskaitymo telefonu būdas dar nėra išvystytas taip, kaip, pavyzdžiui, JAV. Čia telefonu be jokių papildomų įrankių – specialaus lipduko ar dėklo, galima atsiskaityti net šimtuose tūkstančių vietų. Tam pakanka specialaus mobiliojo aparato, palaikančio NFC (pavyzdžiui, Samsung Galaxy S4, - iš viso sukurta 13 tokių telefonų modelių bei du planšečių modeliai), bei nemokamos mobiliosios programėlės „Google wallet“.

Šią programėlę atsisiuntęs ir užsiregistravęs vartotojas gali susieti ją su savo banko sąskaita, lojalumo bei nuolaidų kortelėmis. Tuomet atsiskaitymas telefonu primena mokėjimą banko kortele – vietose, kur tai padaryti galima, telefonas priglaudžiamas prie specialaus aparato, surenkamas kodas ir sumokama už pirkinį. „Google wallet“ galima naudotis ir perkant internetu.

Tiesa, už JAV ribų, priklausomai nuo šalies, yra tik dvi „Google wallet“ panaudojimo galimybės – pirkti internetu (160 šalių) arba pirkti programėles „Google Play“ (125 šalys). Abi galimybės suteiktos ir Lietuvos gyventojams. Abiem atvejais vartotojai atsiskaityti gali tik virtualiai, ne naudodami mobiliąją aplikaciją, kurią parsisiųsti galima tik esantiems JAV.

Sklando kalbos, kad „Apple“ savo ruožtu šiuo metu kuria „iWallet“.

Paklausa augs?

Pašnekovų manymu, ateityje atsiskaitymų telefonu kiekis Lietuvoje tik augs. „Mokipay“ planuose – rugsėjo pradžioje nuo 60 iki 500 tūkst. išaugsiantis vartotojų skaičius. Apie išaugsiančią paklausą kalbėjo ir ryšio operatorių atstovai. „Šių paslaugų populiarumas auga priklausomai nuo paslaugų, už kurias galima taip susimokėti, pasiūlos. Pastaroji kasmet kyla, ja seka ir vartojimas, - sakė A. Baranauskas. - Ateityje ši sritis populiarės. Jau šiandien pasaulyje vykdomi bandymai integruoti telefoną ir banko sąskaitą; jei jie bus sėkmingi, tai atvers naujas galimybes šioje srityje“.

Jam pritarė ir D. Selickaitė. „NFC technologija pagrįsti mobilieji mokėjimai visame pasaulyje kelia didelį susidomėjimą, naudojantis šia sistema, ateityje atsiskaityti bus galima už daugumą prekių, kurias galima įsigyti ir įprastais pinigais ar kortele“, - teigė ji.

Vis tik, kol kas viena iš galimų kliūčių populiarėti pirkimui mobiliaisiais telefonais – pačių operatorių patiriami kaštais tarpininkams. Dėl šios priežasties kol kas konkuruoti su mokėjimų kortelėmis telefonams, kol banko sąskaita nebus integruota, sudėtinga.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (15)