Lieka ir už durų

Naujamiestis, 7.15 val. ryto. Į šešiolikos vietų autobusą, vežantį keleivius link Panevėžio, sulipa dešimt keleivių. Viduje gero ryto jiems palink jau pakeliui, Liberiškyje, įsėdę žmonės. Dar nemažas būrys žmonių autobuso laukia stotelėje Berčiūnuose.

Naujamiesčio gyventoja Gintarė kiekvieną darbo dieną jau daug metų autobusu važinėja į darbą Panevėžyje. Pastaruoju metu, anot jos, tokios kelionės virto tikru nervų išbandymu.

„Liaudiškai tariant, mane užkniso. Mūsų miestelyje autobusas stoja keliose stotelėse. Aš lipu pirmojoje, nes paskui jau gali likti ir už durų. Surinkęs žmones poroje miestelio vietų autobusas įsuka į pagrindinę Naujamiesčio stotį, čia šiandien laukė tiek pat žmonių, kiek jau buvo viduje. Kažkiek jų vairuotojas įleido, o kiti nesutilpo“, – piktinosi naujamiestietė.

Maršrutą į Naujamiestį organizuoja prieš metus Panevėžio rajono savivaldybės konkursą vežimo paslaugoms teikti laimėjusi įmonė iš Vilniaus Transporto centras. Bendrovė, pasak pašnekovės, kartais siunčia didesnį autobusą, o kartais tik mikroautobusą, kuriame, pažeidžiant taisykles, vietos atsisėsti neradę keleiviai stovi.

„Kitas autobusas tik 7.30 val., juo mes nei į mokyklas, nei į darbus mieste nespėtume“, – pasakojo Gintarė.

Vargai ir popiet

Antradienį ryte Naujamiesčio autobusų stotyje laukę keleiviai piktinosi, kad perpildytas autobusas kai kuriose arčiau miesto esančiose stotelėse net nebestoja.

„Dar vienas reisas yra 6 val., bet tokiu metu nuvažiavus į Panevėžį dar visą valandą reikėtų laukti iki darbo pradžios“, – guodėsi keleiviai.

Anot jų, Savivaldybės samdyti vežėjai kartais vėluoja iki 20 min.

Grįžti namo naujamiestiečiams irgi būna sudėtinga – po pietų autobusai vėl būna perpildyti.

„Anksčiau turėjome reisą iš miesto 16.15 val., juo važiuodavau aš, mokiniai. Dabar dalis reisų panaikinti ir liko tik 15 val. ir 16.45 val., o pastarajame vėl pusė keleivių važiuoja stovėdami. Vairuotojas aiškina turintis teisę stovinčių keleivių nevežti. Ar tokie dalykai galimi 21 amžiuje, tegu duoda didesnį autobusą arba siunčia antrą“, – vienas per kitą piktinosi naujamiestiečiai.

Problemų dėl maršrutinių autobusų kyla ir Velžio gyventojams. Dar vasarą juos išgąsdino žinia, kad maršrutinių autobusų vairuotojai nebestos stotelėse paimti keleivių, jei transporto priemonėje visos sėdimos vietos bus užimtos. Iki šiol velžiečius veža tas pats autobusas ir keleiviams kartais iš tiesų tenka jame stovėti.

Visomis kryptimis

Net ir pasipylus rajono gyventojų skundų dėl suprastėjusio susisiekimo su miestu, rajono Savivaldybė daugiau autobusų siųsti į kaimus nežada. Anaiptol, šiuo metu ji radikaliai peržiūri nuostolingus vežėjų maršrutus ir ruošia daug pokyčių.

„Dėl to, kad Naujamiestyje į autobusą netelpa žmonės, atgarsiai mūsų nepasiekė. Juos vežioja Transporto centras, mes su jais pasiaiškinsime. Girdėjome, kad to miestelio žmonės sujudo dėl autobusų tinklo pasikeitimų. Informuoju, kad mažinsime reisų ne viena rajono kryptimi ir tai jau po truputį darome“, – pareiškė Panevėžio rajono savivaldybės Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus specialistė Neringa Kraujalienė.

Pirmieji didesni pakeitimai jau priimti rugsėjo 11-ąją, kai panaikintas reisas Mikoliškio kryptimi ir pakoreguotas tvarkaraštis važiuojantiems link Pušaloto, keturi šeštadieniniai reisai nutraukti į Pasvalį.

Nuo spalio 1-osios keisis vežimas Joniškėlio kryptimi. Taip pat svarstoma mažinti reisų Naujamiesčio kryptimi.

„Iš Naujamiesčio nemažai žmonių važiuoja, bet pro čia kai kuriomis dienomis būna ir 15–17 reisų. Kažką darysime ir dėl Liberiškio, kur pravažiuoja 7 autobusai, Sidabravos, Baisogalos bei kitų krypčių. Peržiūrime visą tinklą, nes dalis reisų itin nuostolingi ir Savivaldybė praranda dideles sumas. Tik tą reikia daryti labai atsargiai, nesukeliant gyventojų pasipiktinimo“, – kalbėjo specialistė.

Pusė milijono nuostolių

Dar nepraėjo nė metai, kai Panevėžio rajono savivaldybė po viešųjų pirkimų konkurso rajoną padalijo keturiems privatiems vežėjams. Vietoje anksčiau buvusių 7-ių įmonių nuo 2018-ųjų gruodžio į kaimus žmones vežioja dvi naujos rajono Savivaldybės samdytos įmonės Transporto centras ir Šiaulių „Ridvija“ bei dvi jau daug metų aptarnaujančios rajoną – Panevėžio autobusų parkas ir privati bendrovė „Autovelda“. Šie laimėtojai dirbs dvejus metus su teise pratęsti sutartis.

Tačiau rajono Savivaldybė jau ragina vežėjus iki savaitės pabaigos peržiūrėti savo maršrutus ir teikti pasiūlymus, kaip jų sumažinti.

„Mokame labai didelius pinigus kompensuodami autobusų nuostolius – tai daryti įpareigoja sutartys su vežėjais. Panevėžio rajono savivaldybės tarybos kolegijai pateikėme siūlymą mažinti reisų skaičių ir gavome politikų palaikymą“, – aiškino Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktorius Eugenijus Lunskis.

Savivaldybei leidžiama 30 proc. mažinti vežėjų reisų. Nupirkus vežimo paslaugas pernai iki dabar rajonas maršrutų kilometrus jau apkarpė 15 proc.

„Darbas toliau vyksta, bendraujame su seniūnais, kaimo bendruomenėmis, laukiame jų siūlymų“, – teigė direktorius.

E. Lunskio duomenimis, kompensacijoms už nuostolingus reisus per praėjusius septynis mėnesius Savivaldybė sumokėjo 500 tūkst. eurų.

Gyventojams nepatiks

Iš Vilniaus valdoma įmonė Transporto centras informavo, kad siūlymų, kaip pertvarkyti maršrutus, neteiks. Tai esą vietinės valdžios darbas.

„Savivaldybė viską reguliuoja, o mes tik vykdytojai. Mes galime jiems nebent pateikti keleivių srautus“, – tvirtino Transporto centro vadovas Igoris Fedorivas.

Pašnekovas neneigia, kad kai kurių reisų autobusai rajone iš tiesų būna perpildyti, o kai kurie – visai tušti.

Ten, kur keleiviai netelpa, įmonė dažniausiai siunčia autobusus, kuriuose yra ir stovimų vietų.

Iš viso Transporto centras Panevėžio rajone turi 12 autobusų, trijuose iš jų yra ir stovimų vietų.

Kokį transportą vilniečiai siunčia į Naujamiestį, įmonės direktorius negalėjo pasakyti, tačiau pabrėžė, kad dėl vietų trūkumo ir kitų problemų keleiviai turėtų kreiptis tiesiai į vežėjus ar jų viršininkus – rajono Savivaldybę.

I. Fedorivas spėja, kad po šių mėnesių pakeitimų rajono gyventojai ims dar labiau bruzdėti.

„Savivaldybė nori mažinti – visi taupo. Bet kai kur to daryti negalima ir žmonės turėtų sujusti“, – mano vežėjų atstovas.