aA
Šiais metais šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“, kurį organizuoja Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT), dėl paskelbto karantino vyko internete. Tačiau tai, pasak organizatorių, padėjo praplėsti auditoriją ir pasiekti naujus žiūrovus bei klausytojus.
„Sieros magnolijos“
„Sieros magnolijos“
© Dmitrij Matvejev

Šiuolaikinės dramaturgijos gerbėjams buvo pristatyti penkių pjesių skaitymai: du „Versmės“ konkurso laimėtojų kūriniai ir trys pirmą kartą į lietuvių kalbą išverstos estų pjesės. Virtualūs pjesių pristatymai šiemet sulaukė 2138 unikalių peržiūrų (su pasikartojančiais apsilankymais – 2566 peržiūrų). Buvo pasiekta kelis kartus didesnė auditorija nei fiziniuose skaitymuose, vykusiuose ankstesniais metais,– teigiama pranešime spaudai.

„Skausmo klinika“
„Skausmo klinika“
© Dmitrij Matvejev


„Džiaugiamės ne tik šių metų festivalio „Versmė“ pasiekta auditorija, bet ir jos geografija. Iki šiol „Versmė“ buvo vienas lokaliausių LNDT projektų – jeigu spektaklių gastrolės ar edukacinės veiklos pasiekdavo net ir atokiausius šalies miestelius, „Versmė“ retai nukeliaudavo toliau LNDT sienų.

Didelę šių metų festivalio auditorijos dalį sudarė būtent žiūrovai iš kitų Lietuvos miestų ir miestelių. Tai parodė, kaip svarbu sutelkti dėmesį ir į šiuolaikinės dramaturgijos sklaidą regionuose, kur žiūrovai yra aktyvūs, smalsūs ir sekantys teatro naujienas“, – sako LNDT generalinis direktorius Martynas Budraitis.

Žiūrovams šiemet buvo pristatyti šie pjesių skaitymai: Linos Buividavičiūtės „Skausmo klinika“ (režisuotas Giedrės Kriaučionytės-Vosylienės), Godos Simonaitytės „Karalius Latras“ (režisuotas Augusto Gornatkevičiaus), estų dramaturgų kūriniai: Siimo Nurkliko „Ar aš dabar gyvas“ (režisuotas Kamilės Gudmonaitės), Jaano Kruusvallo „Lygumų gaudesiai“ (režisuotas Gretos Štiormer), Martino Alguso „Sieros magnolijos“ (režisuotas Eglės Švedkauskaitės).

Iš pradžių ir šių metų festivalį buvo planuojama rengti gyvai įvairiose vietose (nes LNDT pastatas rekonstruojamas), tačiau sužinojus apie įvedamą karantiną, skaitymų režisieriai buvo paprašyti kūrinius pritaikyti virtualiai erdvei. Vieni pasirinko rengti garso įrašus, kiti – filmuoti skaitymus.

„Sieros magnolijos“ skaitymą režisavusi Eglė Švedkauskaitė
„Sieros magnolijos“ skaitymą režisavusi Eglė Švedkauskaitė
© Dmitrij Matvejev


Estų dramaturgo Martino Alguso pjesės „Sieros magnolijos“ skaitymą režisavusi Eglė Švedkauskaitė sako, jau turėjusi viziją fiziniam skaitymui, tad šiek tiek nusivylė, kad teks persikelti į internetą, bet priėmė pasikeitusias žaidimo sąlygas ir pasirinko garso įrašą:

„Garso formatą pasirinkau, nes norėjau auditorijai suteikti patirtį, kuri nepririštų prie kompiuterio ekrano. Kol kas tai mano antrasis darbas teatrui audio formatu, todėl dar norisi tobulėti kuriant šio žanro įrašus, norėjosi klausytojui perteikti pjesės subtilumą, taip pat kokybiškai įrašyti garsą, nes norėjome, jog aktoriai nebūtų atskirti vienas nuo kito įrašymo kambarėliuose, bet galėtų įrašinėti matydami vieni kitus, galėdami kurti bent minimalius santykius.“

„Versmė“ kasmet pristato įdomius tekstus, bet turbūt yra mažiau žinoma ne Vilniaus auditorijai ir šių metų online formatas turėtų tapti indėliu į susidomėjimą kitais metais. Manau, kad kitąmet, jei bus galima rengti gyvus skaitymus, „Versmė“ vis tiek galėtų turėti specialią dalį online skaitymų video ar audio formatu.

Tai būtų proga kitų miestų gyventojams susipažinti su dramaturgija ir galbūt tam tikros pjesių mediatekos pradžia“, – teigia režisierė.

Augustas Gornatkevičius
Augustas Gornatkevičius
© Dmitrij Matvejev


Filmuotą skaitymo formatą pasirinkęs režisierius Augustas Gornatkevičius sako, kad jį padiktavo pati pjesė – „Karalius Latras“:

„Nors nesistengėme atvaizduoti, vaidinti pačių situacijų, tačiau norėjosi matyti personažų santykį su tekstu, pačių aktorių reakcijas. Taip pat pirmų repeticijų metu kilo mintis, kad pagrindinį veikėją Staską skaitantis aktorius Algirdas Dainavičius turėtų skaityti ir Malik – savotišką pirmojo gundytoją. Tokiu atveju vaizdo įrašas tapo esmingu, neišvengiamu. Ir, atrodo, kažkaip pavyko. Tiek forma, tiek turiniu šis skaitymas daugeliui pasirodė įdomus, suprantamas, kaip mes sakom – „žiūroviškas“.“

„Džiugu girdėti, kad skaitymai sulaukė kitų regionų gyventojų dėmesio, juk esminis skaitymo tikslas, kad pjesę išgirstų kuo įvairesni žiūrovai. Tai patikrina pjesę, leidžia autoriui ir publikai susidaryti pirminį įspūdį. Gal kas nors niekada nebūtų tos ar kitos pjesės radęs net labai norėdamas. Manau, įdomi mintis dėl skaitymų gastrolių kituose miestuose. Tai galėtų turėti ir šviečiamąją misiją. Juk kai kurių šalių teatro kultūrose visai normali praktika daryti viešus skaitymus prieš pradedant spektaklio repeticijas ir atsižvelgti į žiūrovo mintis ar pastebėjimus tolimesniame procese. Manau, svarbu neužsidaryti“, – įsitikinęs A. Gornatkevičius.

„Karalius Latras“
„Karalius Latras“
© Stop kadras


„Labai gerai, kad atsirado internetinė prieiga. Tai tikrai pagerina sklaidą ir suteikia galimybę pamatyti „Versmės“ skaitymus ne tik Vilniaus gyventojams. Sulaukiau komentarų iš žiūrėjusių žmonių, šis atgalinis ryšys be galo svarbus. Tokiame formate matau didelę praktinę reikšmę – juk jei skaitymai „vienkartiniai“ daug žmonių negali pamatyti, neturi galimybės atvykti numatytu laiku. Kita vertus, gyvų skaitymų chemija taip pat egzistuoja, tad, manau, būtų idealu kitais metais, nurimus virusams, derinti abu formatus. Nors savo pastatymu-įrašu – Giedrės Kriaučionytės-Vosylienės darbu – likau tikrai patenkinta. Žinia, kad įrašas bus prieinamas visą savaitę, padidino žiūrovų skaičių ir atliepė jų poreikius. Šios – platesniam ratui transliuojamų skaitymų idėjos – linkiu nepamesti“, – įžvalgomis dalinosi pjesės „Skausmo klinika“ autorė, šių metų „Versmės“ konkurso viena iš laimėtojų Lina Buividavičiūtė.

Taip pat vyko dvi tiesiogiai transliuotos diskusijos LNDT „Facebook“ paskyroje.

Diskusija „Tarp utopijos ir distopijos: ateities vizijos šiuolaikinėje Lietuvių dramaturgijoje“ su „Versmės“ konkurso laimėtojomis ir skaitymų režisieriais ir anglų kalba vykusi diskusija su estų dramaturgais ir jų skaitymų režisieriais „Žvilgsnis į šiaurę: estų tekstai teatrui“ sulaukė beveik 900 peržiūrų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Klaipėdoje prasidės naujas parodų ciklas: prie kūrinio bus galima priartėti pakankamai arti, bet ne per arti

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda)...

Arūnas Milašius: tikroji istorija – tai žmonės. Maži, dažnai nepastebimi (7)

Delfi plius projekte „Istorijos skeveldros“ nugulę Arūno Milašiaus tekstai – tai...

2021 m. finansuoti 32 kino kultūros sklaidos projektai

Lietuvos kino centras paskyrė finansavimą 2021 m. Kino kultūros sklaidos projektams. Parama...

Šeštadienį planuoja protestą „Einanti paroda“ dėl uždarytų kultūros erdvių

Socialiniame tinkle „Facebook“ paskelbta informacija apie šį šeštadienį organizuojamą taikų...

Atrinkti Lietuvai tarptautiniame šokio ir teatro projekte atstovausiantys dalyviai

Europos Komisijos finansuojamas tarptautinis 4 metų trukmės šokio ir teatro projektas „People...

Top naujienos

Judėjimo ribojimai kursto aistras: gyventojų siunčiama žinutė labai aiški (209)

Trečiadienį Vyriausybei apsisprendus dėl kai kurių karantino režimo švelninimų, judėjimo tarp...

Šiandien investuoti į NT nuomą galima ir jo neįsigyjant: įspėja įvertinti ir galimas rizikas (13)

Ekonomistų teigimu, lietuvių indėliai pernai metais kaip reikiant šoktelėjo. Ką tai reiškia?...

The Economist | D+

Slaptas abortų tinklas Europoje: uždraudus juos Lenkijos moterys ėmė pirkti traukinių bilietus

Pasivaikščioję po bet kurį Lenkijos miestą netikėtose vietose išvysite vis tą patį telefono...

Vardan vieno tikslo už šį metalą pirkėjai pasiryžę mokėti daugiau (5)

Aliuminio gamintojai jau seniai siūlė ekologiškesnius metodus, kaip šį metalą padaryti...

Visa tiesa apie kanapių aliejų – kada tai vaistas, o kada beprasmis pinigų švaistymas? (8)

Siautėja pavasarinis pocovidinis pokarantininis nuovargis ir žmonės griebiasi pagalbos: kažkas...

Dominykas Niūniava – apie per klaidą jam prilipdytą titulą, skandalą su Maslobojevu ir kodėl neįvyko jų kova (22)

Dominyko Niūniavos pavardė pastaruoju metu buvo linksniuojama dėl viešo konflikto su Sergeju...

Euro zonos gamyklų kaštai auga didžiausiu tempu per pastarąjį dešimtmetį: dalis bus perkelta pirkėjams (4)

Euro zonos gamintojai praneša apie didžiausią gamybos sąnaudų augimą per kone ištisą...

Jevgenijaus Šuklino gyvenimas, pasitraukus iš sporto: nauja mylimoji, augintinis ir keli verslai (3)

Nors šaltą žiemą Visaginas atrodo gan tuščias, čia žymiausias Lietuvos kanojininkas Jevgenijus...

Solidžiai žaidusio Valančiūno ir „grizlių“ apmaudas: išsprūdo pergalė prieš „Bucks“ (1)

Memfio „Grizzlies“ (16/16) savo arenoje vos nepateikė staigmenos kovoje prieš vienus Rytų...

Sabonis fiksavo trigubą dublį, tačiau pergale džiaugėsi Jokičius (6)

NBA čempionate penktą nesėkmę per paskutinius 6 mačus patyrė Indianos „Pacers“ (16/19):...