Paroda, pavadinimu „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti”, sumanyta kaip vieno iš kertinių fotografijos principų – tipologiško objekto dokumentavimo analizė ir jos atspindys lietuviškame vizualios kutūros kontekste.

Menininkai: Kęstutis Grigaliūnas, Dainius Liškevičius, Alvydas Lukys, Aurelija Maknytė, Valdemaras Manomaitis, Vilma Samulionytė, Vytautas V. Stanionis, Gintautas Trimakas. Kuratoriai: Gytis Skudžinskas ir Vilma Samulionytė.
Parodos  „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti” fragmentas

Fotografija nuo pat savo ištakų (net tuomet, kai dar nepretendavo būti menine forma) buvo tampriai susieta su objektų rūšiavimu, fiksavimu ir rinkimu.

Plačiai išplitus moksliniams tipologiniams rinkiniams ši strategija transformavosi į vadinamajį „deadpan“ stilių meninės fotografijos kontekste.

Lietuviškame fotografijos lauke tokią fotografinę praktiką galime aptikti nuo pat seniausių etnografinių fotokamera fiksuotų rinkinių, tačiau sąmoninga artikuliuota meninė forma atsiranda tik aštuntajame dešimtmetyje.
Parodos  „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti” fragmentas

Toje terpėje Vytautas V. Stanionis tėvo dokumentinę medžiagą transformavo į konceptualų meninį projektą. O A. Lukys ir G. Trimakas, kryptingai dokumentuodami rastus ar buities objektus, pradeda vystyti savarankiškus fotografijų ciklus, kuriuose pamatinė kūrinio atsiradimo priežastis yra objektų tipologiškumas.

Šitokia stilistika nepraranda aktualumo ir iki šiol ją plėtoja tiek viduriniosios, tiek jauniausios kartos autoriai V. Manomaitis, V. Samulionytė.

Tipologinė fotografija pasitelkiama ir kituose menininės kūrybos laukuose, neapribotos tik fotografine raiška. D. Liškevičius ar A. Maknytė tokia fotografine taktika rėmėsi performanso dokumentavimui. K. Grigaliūnas kuria instaliacijas, grįstas Lietuvos istorine atmintimi.
Parodos  „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti” fragmentas

Nors atrodytų, kad autoriai labai skirtingi, juos vienija vizualinis ir idėjinis principas. Jie renka kolekcijas savais tikslais ir principais, o paroda – tai lyg vieno hipotetinio kolekcininko rinkinys. Autorių įvairovė ir probleminio lauko platumas leidžia kalbėti ir apie kitas fotografinio lauko aktualijas: atminties fenomeną, fotografinės technikos ir atvaizdo percepciją bei fenomenologiją.

Tekstą katalogui parašė menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis. O pats katalogas sukurtas taip, kad jį nesunkiai galima transformuoti į aštuonių autorių darbų išklotines, savotiškus autorių kūrinių žemėlapius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)