Paskutinei šių metų parodai „L’Atlas“ galerija Paryžiuje labai džiaugiasi galėdama pakviesti „Roots to Routes“, baltiškąją kuratorinę agentūrą, kurią įsteigė kuratorės Maija Rudovska iš Latvijos, Justė Kostikovaitė iš Lietuvos ir Merilin Talumaa iš Estijos.„Roots to Routes“ kuruojama paroda „Kvėpavimas akimis“ subūrė skirtingų kartų menininkes iš Baltijos šalių, kurių dauguma savo kūrybą Paryžiuje pristatė pirmąjį kartą. Parodoje prisiliečiama prie lietuvių archeologės ir antropologės Marijos Gimbutienės idėjų, kurios tyrinėjimai atkreipė dėmesį į senąsias Baltijos regiono ir platesnio indoeuropietiškojo pasaulio kultūras, ypač gerai aprašytas knygoje „Balta“ (1963). Paroda įkvėpta Gimbutienės idėjų, padariusių įtaką šiuolaikiniam požiūriui į paveldą, vietinių gyventojų tapatybę ir žmogaus bei gamtos santykį.

Archeologinių radinių, lingvistikos, etnografijos ir folkloro tyrimai vėlyvuoju neolito laikotarpiu paskatino Gimbutienę iškelti tezę, kad priešistorinės Europos kultūros centre buvo moterys ir ta visuomenė garbino Motiną Deivę kaip visos gyvybės suteikėją.

Parodoje „Kvėpavimas akimis“ poetiškai komentuojamas trapus mūsų būties materialumas, daugialypė tapatybė, pokyčių procesas ir naujas jautrumas aplinkai, ir ypatingai gamtinei aplinkai. Marija Gimbutienė, atvėrusi priešistorės lobyną, įkvėpė tikėjimą taikia egzistencija mūsų laikais – sugrąžinti į gyvenimą nuslopintus gyvybiškai svarbius elementus, tokius kaip žemė, kūnas (sveikata), atsinaujinimas ir pasąmonė. Dalyvaujančio menininkės, pasitelkdamos vaizduotę ir pasakojimus, dalijasi asmeninėmis istorijomis ir įsitikinimais, kurie taip pat atspindi Gimbutienės simbolizmo teorijų įtaka.

Parodą apjungia latvių menininkės Darijos Melnikovos parodos scenografija, įkvėpta Baltijos jūros kraštovaizdžio. Parodoje eksponuojamas ir naujausias jos darbas „Ceremonial Table“ (2023 m.), susietas ir su latvių kilmės menininkės Monikos Varšavskajos gastronominiu performansu. Viktorija Daniliauskaitė savo grafikos darbuose nagrinėja baltiškąją tematiką, jungdama liaudies meno elementus su minimalistiniu stiliumi. Lietuvių menininkės Mortos Jonynaitės darbas „Niekada nedžiūstantys rankšluosčiai“ (2023) įkvėptas lietuvių liaudies tradicijų, simbolizuojantis tarpusavyje susijusias kūno patirtis. Estė Aili Vint į savo kūrybą įpina subtilios erotikos, o Kristel Saan užfiksuotose akimirkose sulydo tikrovę ir fikciją. Kristinos Õllek fotografija ir skulptūra nušviečia pakrančių ekologiją ir skatina susimąstyti apie žmogaus daromą poveikį.

Menininkių darbuose šios sąvokos atsispindi per šiuolaikinę prizmę, įtraukiant tokius elementus kaip spiralės, apskritimai, gyvatės ir paukščiai – simbolius, kurių šaknys glūdi senosiose Europos matristinėse kultūrose ir kurios tebėra aktualios Baltijos šalių mene ir kultūroje.

Paroda skatina susimąstyti, kaip galėtume iš naujo įsivaizduoti pasaulį, kuriame vyrauja deivių kultas, akcentuojantis gamtos išsaugojimą, egzistencijos puoselėjimą ir karų atsisakymą. Ar ši teorinė samprata galėtų persikelti į apčiuopiamą mūsų ateities visuomenės tikrovę?

Parodoje „Kvėpavimas akimis“ sklandžiai susipina istoriniai pasakojimai, kultūriniai mitai ir galimi scenarijai, panardinantys mus į Marijos Gimbutienės temas: gyvybės ciklų šventimą, gamtos šventumą bei šioms sąvokoms būdingą dvasingumą. M. Gimbutas, tyrinėjanti dvasinius harmoningos senosios Europos aspektus ir jos Naujosios Europos, laisvos nuo dominavimo ir karų, viziją, atrodo nepaprastai aktuali mūsų šiuolaikiniame pasaulyje.

„Roots to Routes“ iniciatyva kuria parodas, performansus, filmų peržiūras, leidinius. Pirmasis „Roots to Routes“ bendradarbiavimas prasidėjo Marselyje, kaip dalis Manifesta 13 bienalės programos „Les Parallèles du Sud“ 2020 m. Planuojama paroda, taip pat skirta Marijos Gimbutienės idėjoms, ir 2024 rudenį Marselio mieste.

Parodą remia Baltijos kultūros fondas, Estijos ambasada Paryžiuje, Estijos kultūros fondas, Estijos kultūros ministerija, Lietuvos kultūros institutas, Latvijos valstybinis kultūros kapitalo fondas. Dalyvaujantys menininkai:Aili Vint (Estija), Daria Melnikova (Latvija), Kristel Saan (Estija), Kristina Õllek (Estija), Monika Varšavskaja (Estija/Prancūzija), Morta Jonynaitė (Lietuva), Viktorija Daniliauskaitė (Lietuva)

Kuratorė: dr: Merilin Talumaa (Estija/Prancūzija)
Gastronominis performansas: Monika Varšavskaja
Parodos scenografija: Daria Melnikova
Komunikacijos vizualinė medžiaga: Gailė Pranckūnaitė
Roots to Routes komanda: Maija Rudovska, Merilina Talumaa, Justė Kostikovaitė
Paroda veiks iki 2023 m. gruodžio 22 d.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją