aA
Nuo 2020 m. rugpjūčio 1 d. Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) Vilniuje pristatomos dvi parodos, praplečiančios pasakojimą apie Lietuvos simbolizmo dailę: „Petras Kalpokas. Gamtos vizijos. Etiudai ir akvarelės“ ir „Ferdinandas Ruščicas. Auksinis kambarys“.
Petras Kalpokas. Gluosnis prie upės. Apie 1930; Ferdinandas Ruščicas. Fotografo Jano Bułhako fotostudijos emblema. 1912
Petras Kalpokas. Gluosnis prie upės. Apie 1930; Ferdinandas Ruščicas. Fotografo Jano Bułhako fotostudijos emblema. 1912
© DELFI montažas

Abiejų parodų atsiradimo katalizatoriumi tapo prieš savaitę NDG atidaryta tarptautinė paroda „Laukinės sielos. Baltijos šalių simbolizmo dailė“, kurioje rodomi ir Petro Kalpoko, ir Ferdinando Ruščico kūriniai. Dvi naujos parodos leidžia nuodugniau pažinti ne tik Baltijos šalių, bet ir Lietuvos bei Vilniaus XIX a. pabaigos–XX a. pradžios profesionalaus meno ir reikšmingiausių jo kūrėjų kontekstą. Penktojoje NDG salėje rodomi beveik visi iki šiol išlikę P. Kalpoko etiudai, o pirmojoje NDG nuolatinės ekspozicijos salėje įrengta intervencinio tipo F. Ruščico Vilniaus gyvenimo etapo kūrybai skirta paroda.

Parodos „Petras Kalpokas. Gamtos vizijos. Etiudai ir akvarelės“ kuratorė dr. Nijolė Tumėnienė teigia, kad P. Kalpokui (1880–1945) etiudų tapymas buvo ne eskizinė, o viena svarbiausių kūrybinio proceso dalių. Etiudai dailininkui buvo savarankiški kūriniai – meninė minties reiškimo forma, o ne užfiksuotas tikrovės vaizdas. P. Kalpokas pats labai vertino savo etiudus ir eksponuodavo juos parodose greta didesnio dydžio paveikslų, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Antroji, dr. Algės Andriulytės kuruojama paroda yra intervencija į nuolatinę NDG ekspoziciją. Būtent iš jos buvo perkelti didieji F. Ruščico kūriniai į parodą „Laukinės sielos“. A. Andriulytė pažymi tokio veiksmo neatsitiktinumą, nes vilniečio dailininko Ferdinando Ruščico (1870–1936) kūryba priklauso Europos dailės paveldo aukso fondui. Todėl 2020 m. minint šio dailininko 150 metų jubiliejų ir apmąstant jo kūrybos reikšmę Europos, Lietuvos ir Vilniaus kontekste tikslinga aktualizuoti ir paties menininko asmenybę – greta pagrindinės parodos „Laukinės sielos“ Vilniuje parengti ekspoziciją, kurioje F. Ruščico gyvenimas ir kūryba būtų reprezentuoti įvairiais, platesnei visuomenei menkai žinomais dokumentais.

Ferdinandas Ruščicas. Auksinis kambarys. 1913. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus
Ferdinandas Ruščicas. Auksinis kambarys. 1913. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus
© Autorių nuotr.

Ekspozicijoje per paveikslus, scenografinius eskizus, fotografijas, archyvinius dokumentus, leidinius, periodiką ir kitus istorinius objektus (pavyzdžiui, Ruščico sukurtas Vilniaus universiteto regalijas) bus iš naujo atskleidžiama Europoje žinomo menininko veikla.

Paroda „Petras Kalpokas. Gamtos vizijos. Etiudai ir akvarelės“ veiks iki spalio 11 d., o paroda „Ferdinandas Ruščicas. Auksinis kambarys“ – iki gruodžio 23 d.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kalėdas pranašaujanti žiemos šviesų fiesta (1)

Gruodžio 3 dieną „Wakehurst“ botanikos parko Jungtinės Karalystės teritorijoje prasidėjo...

Vargonų muzikos didybė – kiekvieno namuose: festivalis keliasi į skaitmeninę erdvę (1)

Dėl įsisiautėjusios pandemijos koncertų salės nesulauks publikos šurmulio ir šventiniu...

Baleto mokyklos vadovas Eligijus Butkus: „Visas mūsų miestelis šoko“ (1)

Gruodžio 4-ąją Lietuvos baletas mini 95-erių metų sukaktį: tiek laiko nutekėjo nuo 1925 m....

Mįslinga meno kūrinių rinka: užsakomos vagystės, paieškos ir netikėti paveikslų atsiradimai (1)

Žinios apie pasaulyje garsių meno kūrinių vagystes nuolat sudrebina žiniasklaidą. Vagys pačiais...

Pamėnkalnio galerijoje – pasaulio chaoso inspiruota Ramūno Grikevičiaus paroda „Miegas-miškas-miegas“ (1)

Tapytojas Ramūnas Grikevičius šiuo neįprastu laikotarpiu pristato savo naujausių kūrinių...

Top naujienos

Kinų vakcina? Farmacinė chimera, kurios vieni ieško, kiti bijo (85)

Ji yra. Bet jos niekas iki šiol nematė. Cirkuliuoja šen bei ten Europoje vieniems keldama...

Ekspertai apie tai, kas naudingiau: eiti į prastovas, gauti ligos išmokas ar net stoti į bedarbių gretas (53)

Įmonėms skelbiant prastovas, gyventojai teiraujasi ir skaičiuoja, kas jiems naudingiau – eiti į...

Jasikevičius – apie žalias kojines, skambutį Schilleriui ir širdies skausmą dėl Blaževičiaus (39)

Kaip ir buvo galima tikėtis, po keturių beatodairiškos kovos tarp Kauno „Žalgirio“ (5/7) ir...

Žvarbus vėjas slopins šilumą (9)

Šeštadienį virš Lietuvos tęsis ciklono ir anticiklono dvikova, to pasekmė gūsingas ir žvarbus...

Iš Vilniaus greitoji iškviesta į Ukmergę: atvykusi medikė nesulaikė ašarų – 35 metų pacientė nesulaukusi pagalbos mirė (863)

„Karščiuojanti pacientė saugiai perduota į rūpestingas infekcinės ligoninės slaugytojų...

Kaip Hitleris ištekindavo savo meilužes, arba garsiausios ir įtakingiausios Trečiojo reicho moterys (99)

Karas laikomas vyriška prerogatyva, tačiau moterų vaidmuo jame irgi svarbus. Net Vokietijoje, nors...

Jasikevičiaus sugrįžimas į Kauną paženklintas klaidų jūra ir pergale prieš „Žalgirį“ (480)

„Žalgirio“ (5-7) duobė Eurolygoje gilėja – Lietuvos čempionai po penktadienio dvikovos Kaune...

Prekybos po „Brexit“ susitarimo pasiekti nepavyko (81)

Jungtinės Karalystės ir Europos Sąjungos derybininkai penktadienį pareiškė, kad jiems...

Pažanga pasidžiaugęs Schilleris nuo Šaro šešėlio nebėga: jis yra šio klubo legenda (10)

Buvusį savo trenerį Šarūną Jasikevičių penktadienio vakarą namuose priėmęs Kauno...