Šiemet ypatingą dėmesį skirdamas emocinei ir psichinei sveikatai, MO muziejus drauge su Lietuvos mokytojais analizavo, kaip galima ugdyti emocinį raštingumą jau nuo mažų dienų. Kodėl svarbu skirti dėmesį vaikų emociniam intelektui, su kokiais iššūkiais susiduria mokytojai ir kaip menas gali padėti atpažinti emocijas bei kalbėti apie jas?

Kultūrinės patirtys augina prasmės jausmą

„Pastarieji metai parodė, kaip svarbu yra puoselėti psichinę ir emocinę gerovę. Tą daryti reikia jau nuo pat mažų dienų. Norime, kad mokytojai matytų muziejų kaip erdvę, kurioje gali kalbėtis su vaikais apie jiems svarbius dalykus. Menas gali tapti priemone skirtingomis temomis prakalbinti įvairaus amžiaus moksleivius“, – teigia konferenciją organizavusio MO muziejaus edukacijų vadovė Jurgita Zigmantė.
Jurgita Zigmantė (MO muziejaus archyvo nuotr.)

Ji taip pat priduria, kad praėjusiais metais atliktas visuomenės pasitenkinimo kultūra tyrimas atskleidė, jog vaikai, turėję kultūrinių patirčių, augdami išgyvena didesnį pasitenkinimo savimi ir prasmingumo jausmą bei geba geriau integruotis visuomenėje. Tą pastebi ir konferencijoje dalyvavę mokytojai.

Kaip muziejus gali prisidėti prie savęs pažinimo, bendravimo ir bendradarbiavimo gebėjimų ugdymo bei kokios galimybės ir keliai atsiveria mokytojams? Įvairiose diskusijose šias temas drauge su Lietuvos mokytojais vystė psichologė Simona Košinskaitė, neuromokslininkė Emilė Radytė, MO muziejaus edukatorė Evelina Jokštė bei MO muziejaus partneriai iš Islandijos.

Socialinių ir emocinių gebėjimų ugdymas

Išėjimas į kitą erdvę – muziejų – yra ne tik galimybė kitaip praleisti pamoką ar klasės valandėlę, bet ir ugdyti socialines bei emocines kompetencijas.

Kaip pastebi psichologė Simona Košinskaitė: „MO edukacijose jungiamas gebėjimų ugdymas bei menas. Stebėdami, aptardami bei diskutuodami apie meno kūrinius, atlikdami užduotis ir žaisdami, moksleiviai turi galimybę ugdyti savo socialinius ir emocinius įgūdžius. Taip pat ši patirtis yra puiki galimybė dar grįžus į klasę pareflektuoti savo patyrimą: ką supratau, ko pasimokiau, ką norėčiau dar patirti“.

Tai, kad meno kūriniai tampa atspirties tašku kalbėti aktualiomis temomis su įvairaus amžiaus vaikais, patvirtina ir MO edukatorė Evelina Jokštė.

„Menas veikia kaip tarpininkas, kuris nuasmenintai kviečia kalbėti apie asmeninius dalykus. Vaikai, kalbėdami apie meno kūrinių veikėjų patiriamas emocijas, jungia tai su asmeniniais emociniais išgyvenimais, įsivaizduoja, kaip būtų, jeigu būtų. Laisvai samprotaudami apie meną, savo kūno kalba pavaizduodami emocijas, vaikai atskleidžia, kaip jie mato pasaulį, kas jiems yra svarbu, kokius santykius jie mato savo aplinkoje“, – teigia E. Jokštė.
MO muziejaus Mokytojo paso konferencija

Skirtingi smegenų vystymosi etapai – skirtingas aplinkos suvokimas

Neuromokslų ir antropologijos specialistė Emilė Radytė, supažindindama mokytojus su augančio vaiko smegenimis ir jų vystymosi raida, pabrėžė, kad iki 6 metų amžiaus vaiko smegenyse vyksta labai daug svarbių dalykų: daugėja smegenų ląstelių ir smegenų jungčių.

„Augdamas vaikas, patiria skirtingus smegenų vystymosi etapus. Iki 2 metų vaikai pažįsta ir mąsto analizuodami daiktų savybes, vėliau – iki 7 metų pradeda formuotis jų simbolinis mąstymas, jie supranta ir identifikuoja įvairias daiktų savybes net ir nebūtinai tuos daiktus matydami. 7–12 metų vaikai pradeda mąstyti logiškai, o nuo 12 metų – vyksta abstraktaus mąstymo periodas“, – pasakoja Oksfordo universiteto neuropsichiatrijos doktorantė E. Radytė.

Neuromokslininkė taip pat priduria, kad kiekvienas vaikas šiuos laikotarpius gali išgyventi skirtingu etapu. Tačiau mokytojai ar tėvai žinodami apie juos, gali atrasti būdų, kaip mokomuosius dalykus pateikti vaikams suprantamai ir aktualiai.

Kitąmet – specialios MO keliaujančio muziejaus edukacijos ir mokymai

Lietuvos mokytojai buvo pirmieji išgirdę MO muziejaus naujieną – kitąmet net 8 Lietuvos miestus aplankys MO muziejaus įgyvendinamas projektas „Keliaujantis muziejus: pažink save per meną“. Su specialia parodine, edukacine ir mokymų programa MO muziejus svečiuosis Marijampolėje, Biržuose, Šalčininkuose, Druskininkuose, Antalieptėje, Naujojoje Akmenėje, Molėtuose ir Šilutėje.

Nuo 2022 metų balandžio mėnesio per skirtingas lokacijas keliaus specialiai atrinkta MO muziejaus fotografijos parodos „Permainų šventė“ adaptacija. Taip pat bus organizuojami „Šeimų sekmadienių“ užsiėmimai visai šeimai, edukaciniai užsiėmimai vaikams bei mokymai pedagogams ir kultūros darbuotojams. Visą kultūrinės edukacijos programą MO muziejus rengia bendradarbiaudamas su partneriais: Reikjaviko meno muziejumi bei „Kasdienybės muziejumi“ Islandijoje.

MO muziejaus projektas „Keliaujantis muziejus: pažink save per meną“ įgyvendinamas pagal Europos Ekonominės Erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų priemonę „Kultūros prieinamumo plėtojimas ir kultūrinio švietimo stiprinimas“.

Aktualios temos mokytojams kiekvienais metais

MO muziejuje vykusi konferencija mokytojams yra kasmetinė tradicija. Konferencijoje dalyvauti gali visi Lietuvos mokytojai, prisijungę prie MO muziejaus buriamos MOkytojo paso bendruomenės. Šiuo metu šioje bendruomenėje jau yra beveik 2 500 mokytojų.

MOkytojų paso bendruomenės nariams muziejus suteikia galimybę nemokamai lankyti parodas ir integruoti parodų turinį į pamokas. Daugiau apie MOkytojo pasą ČIA.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją