aA
Gal užteks dejuoti, o metas šokti? Nuskamba klausimas – pasiūlymas naujausiame Klaipėdos jaunimo teatro spektaklyje „R.E.M.“ (rež. Jonas Tertelis). Spektaklis kalba apie dar neemigravusį jauną žmogų. Diagnozuoja jam atoniją, o žiūrovą pakviečia persikelti į tarpgalaktinę nesąmonę.
 Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)
Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)

– Jūsų naujausias spektaklis „R.E.M.“ suteikia galimybę žiūrovui pasinerti į jauno žmogaus pasaulį šių dienų Lietuvoje, koks šis spektaklis?

– Spektaklis yra apie tą būseną, kai jautiesi tiesiog užstrigęs. Būseną, kurioje mano manymu, dabar yra dauguma jaunų žmonių, kurie neemigruoja, bet nežino, kodėl neemigruoja, nes priežasčių emigruoti yra kur kas daugiau nei pasilikti. Noras buvo iškrapštyti šią būseną ir jos priežastis. Pats projektas prasidėjo nuo klausimo, kurį uždaviau visiems, kodėl mes visi dar neemigravome.

Labai smagu, kad mes nuo šio klausimo toli nuplaukėme. Tai nėra spektaklis apie emigraciją. Daugiau apie vidinius demonus, kurie mus spaudžia. Jie nėra nei geri, nei blogi. Tiesiog yra tai, su kuo mes gyvename. Man atrodo, kad labai svarbu apie šį jausmą užsiminti arba bent pradėti galvoti vien tam, kad suprastumėm, kur mes esame. Žinai, būna tas momentas, kai sėdi labai pavargęs ir žiūri į vieną tašką. Kartais atrodo, kad būsena tvyranti tarp jaunų žmonių labai panaši. Nors dažnai ir veikiame daug dalykų, tačiau neaiškumo ir pasimetimo jausmas nedingsta.

– Kas slypi po spektaklio pavadinimu „R.E.M.“?

R. E.M. (angl. rapid eye movement, liet. greitas, trūkčiojantis žmogaus akių judėjimas miego metu) – tai miego fazė, kurios metu mūsų kvėpavimas sutankėja, tampa nereguliarus, akys po vokais pradeda neritmingai judėti, o raumenys atsipalaiduoja ir trūkčioja. Žmogų ištinka atonija. Šis paradoksinis miegas savotiškai primena jauno žmogaus, kasdien savimi perkošiantį didžiulį informacijos srautą, jauseną šiandienos Lietuvoje.

 Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)
Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)

Jis kasdien gauna daug skirtingų instrukcijų, ką reikia daryti ir ko nereikia daryti. Šeima patarinėja viena, draugai sako visai ką kita, o jis paprasčiausiai sėdi vienoje vietoje ir nieko nedaro. Jam trūkčioja kojos ir kyla klausimas, kaip išsilaisvinti. Šioje būsenoje žmonės kartais lunatikuoja. O juk sakoma, kad lunatikų geriau nežadinti.

– Nors spektaklis nėra apie emigraciją, tačiau šis motyvas gana ryškus jame. Viešojoje erdvėje nesiliaujama kalbėti apie šią problemą, kokia jūsų nuomonė apie emigraciją?

– Emigracija nėra problema. Emigracija yra rezultatas. Dažnai neišsipildžiusių lūkesčių. Svarbus čia ir skirtingų kartų aspektas ir kaip jos buvo auklėjamos. Po nepriklausomybės įgauta laisvė ir skirtingi būdai, kaip tą laisvę galima suprasti, irgi svarbu, kai kalbame apie emigraciją.

Kitas momentas - kartais atrodo, kad nėra prošvaisčių. Atrodo, kad bandai irkluoti pelkėje, bet nesimato nei krašto, nei pradžios, nei pabaigos. Tu esi kažkur ir suvoki, kad vienintelis būdas išgyventi yra irkluoti. O tada atskrenda lėktuvas ir siūlo skristi kitur. Tada šiek tiek pasimeti, juk čia tavo valtis. Žinoma, žvelgiant iš valstybės pusės, emigracija yra milžiniška problema. B

et pradėjus gilintis į tai, kodėl žmonės išvažiuoja, supranti, kad tai - individualus dalykas. Aš ir pats sau tą klausimą užduodu, ar geriau čia nusivažiuoti visai, ar geriau išvažiuoti ir pažinti kažką naują, pamatyti pasaulį šiek tiek kitu kampu, išmokti naujų dalykų ir tada grįžti. O grįžus bandyti kurti turint naują žvilgsnį. Labai džiaugiuosi tais žmonėmis, kurie Lietuvoje kuria naujus verslus, naujas idėjas. Tačiau labai daug girdžiu, kaip jiems tą daryti nelengva ir kaip daug kas trukdo. Vienintelis jų noras būtų, kad sistema netrukdytų, o tiesiog leistų būti.

– Spektaklyje labai daug pažįstamos realybės, kaip atsirado „R.E.M.“?

– Spektaklio tema prasidėjo per Klaipėdos jaunimo teatro organizuojamą festivalį „Jauno teatro dienos“. Šio festivalio metu susipažinau su Klaipėdos jaunimo teatro aktoriais ir pradėjau svarstyti, ką būtų galima kartu su jais sukurti. Ieškodamas medžiagos spektakliui, tiesiog pažvelgiau į aktorius, kurie gyvena Klaipėdoje. Šiame mieste yra daug gerų dalykų, tačiau čia sunku ekonomiškai ir kūrybiškai. Be to, pas miestas nuolat tuštėja, tad pradėjome su kūrybine grupe tai analizuoti ir tirti.

– Tad spektaklis atėjo iš kūrybinės grupės aplinkos?

– Taip, visiškai. Visą pavasarį aš Klaipėdoje dariau dirbtuves skirtingomis temomis. Nagrinėjome, kaip mes jaučiamės erdvėje. Šio spektaklio pagrindas – aktorių stebėjimai Klaipėdoje. Aktoriai vaikščiojo po kavines, gatves ir kitas erdves bei rašė apie žmones, kuriuos mato.

 Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)
Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)

Visa tai buvo lyg tyrimas, kuris įgavo kitą formą – šiek tiek fantasmagorišką derinį. Visą tą pasaulį, kurį aktoriai pamatė, mes bandėme sukonstruoti kaip atitikmenį į vieną personažą. Spektaklyje, žinoma, atsirado ne tik Klaipėda, bet ir tai, ką mes pažįstame ir su kuo susiduriame – įvairūs mitai, medijos, kurios mus užverčia milžinišku informacijos kiekiu, kuris mus nepadeda, o greičiau tik trukdo.

– Dažnai aplanko įspūdis, kad dabartinės jaunų žmonių kartos nesigirdi, kad ji neturi savo balso, kaip manote, kodėl tai yra?

– Jaunų žmonių yra, tačiau jie tarsi prispausti po plyta. Praėjusios kartos paliko mums daug puikių dalykų, tačiau bėda ta, kad ir toliau viskas vyksta pagal jų palikimą. Vienas ryškesnių pavyzdžių yra teatrai, kurie labai sunkiai, bet pagaliau pradėjo įsileisti jaunus kūrėjus. Žinoma, mes dabar jau pereiname į kitą etapą, kai visi pradeda kalbėti ir neaišku, kas iš to išeis. Matyt, turės atsirasti balansas. Jaunam žmogui sunku, nes jam niekas nepadeda.

Ne finansine prasme, o moraline – juos mažai kas palaiko. Tokiame kontekste labai sunku augti. Juk yra nemažai pavyzdžių, kai jaunas specialistas ar menininkas, išvykęs į užsienį įsitvirtina ir greitai pradeda kilti karjeros laiptais. Matome, nemažai jaunų išeivių, kurie gana įvairius apdovanojimus kažkur Dubajuje, Australijoje ar D. Britanijoje. Taip nutinka, nes kažkas pamato jų norą dirbti ir suteikia jiems visas galimybes. Juk jei arklys nori bėgti, tai reikia jam leisti bėgti. Kurdami spektaklį „R.E.M.“ turėjome mintį būti tuo jauno žmogaus balsu, tačiau vėliau supratome, kad pirmiausia reikia pamatyti tą kosmosą, kuriame esame, o tada tik pradėti kalbėti.

 Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)
Spektaklis R.E.M. (Lauryno Butkevičiaus nuotrauka)
DELFI
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Fotografas Dillonas Marshas: galime labai daug ko pasimokyti iš pastaruoju metu įvykusių katastrofų

Iš Pietų Afrikos Respublikos kilęs fotografas Dillonas Marshas savo kūryboje dažnai izoliuoja ir...

Penktadienį bus atsisveikinama su operos solistu Vaclovu Daunoru

Atsisveikinimas su spalio 19-ą dieną mirusiu operos solistu Vaclovu Daunoru vyks Lietuvos...

Vilniaus knygų mugės rengėjai: 22-antrus metus skaičiuojanti literatūros šventė įvyks

Dėl koronaviruso pandemijos šiemet buvo atšaukti arba perkelti į virtualią erdvę svarbiausi...

Edgaro Montvido kūrybinės veiklos jubiliejui skirtas koncertas su LNSO bus transliuojamas tiesiogiai (1)

Spalio 24 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje (LNF) laukiama koncerto, turėjusio tapti ypatingu...

COVID-19 jaukia pasaulinių žvaigždžių planus: Vilniaus kongresų rūmuose Alexanderį Kniazevą keis Justina Gringytė

Spalio 23 d. Vilniaus kongresų rūmuose su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru, diriguojamu...

Top naujienos

Į Valinsko pareiškimą sureagavo ir Nausėda, ir Skvernelis: ragina nenutylėti (811)

Prezidentas Gitanas Nausėda ir premjeras Saulius Skvernelis griežtai sureagavo į laidų vedėjo...

„Bardako“ bendrasavininkis: karantino laikotarpis nebuvo sunkiausia, o apie pelną šiemet net nekalbame (11)

Vilniaus savivaldybė nusprendė taikyti barams griežtesnius ribojimus, tačiau jų neuždaryti....

Pasiūlymas ilginti moksleivių atostogas mokyklų vadovams buvo netikėtas ir nemalonus: paaiškino, ką keičia dvi savaitės (137)

Moksleivių atostogos šį rudenį gali būti pratęstos iki dviejų savaičių – tokį siūlymą...

Nausėda įvertino koronaviruso plitimą Lietuvoje: padėtis tiek rimta, kad turime pamiršti kitus dalykus papildyta (155)

Šalies vadovas Gitanas Nausėda antradienį apsilankė Nacionaliniame visuomenės sveikatos centre...

Kasiulevičius: jei nebeatseksime susirgusiųjų kontaktų, koronaviruso kontrolę prarasime totaliai (143)

Antradienį Nacionaliniame visuomenės sveikatos centre (NVSC) apsilankęs šalies vadovas Gitanas...

Drama Kaune: ekskavatoriumi prieš istorinę vilą (396)

Prestižiniame Kauno Žaliakalnio rajone, Ąžuolyno pašonėje, Perkūno alėjoje stovėjusi Art...

Rusijos specialistas skelbia nustatęs tikrąjį mirčių nuo koronaviruso mastą šalyje (26)

Buvęs Kremliaus statistikos agentūros darbuotojas teigia, kad Rusijos kasdieniai mirštamumo nuo...

Pirmoji ES šalis grįžta prie karantino papildyta (222)

Airija tapo pirmąja Europos Sąjungos valstybe nare dėl augančio naujojo koronaviruso atvejų...

Teismas: 10 tūkst. eurų bauda parduotuvių tinklui „Iki“ skirta pagrįstai

Vilniaus apygardos administracinis teismas atmetė pareiškėjos „Iki“ skundą, kuriame buvo...

Svarbu keliaujantiems po Europą: sukurtas nuolat atnaujinamas žemėlapis, kuris padės planuoti keliones į saugius regionus (1)

Nuo spalio 13 d. dėl COVID-19 pandemijos Europos Sąjungos šalys ėmė taikyti Europos Tarybos...

|Maža didelių žinių kaina