Nuo tapybos iki „Instagramo“

Paroda Vilniaus Rotušėje išdėstyta per dvi sales: vienoje – E. Janso pastarųjų metų tapybos darbai, kitoje galima susipažinti su piešiniais, eskizais, peržiūrėti video kūrinių fragmentus, kasečių, į kurias jie buvo įrašomi, kolekciją ar net instagraminius dienoraščius. „Kas juos visus jungia? Mano autorystė. Ko aš besiimčiau, visi sako: piešimas – jansiškas, tapyba – jansiška, video – jansiškas, instaliacijos – jansiškos. Man tai sunku suvokti, tiesiog darau viską taip, kaip suprantu, bet visi kažkur randa tą bendrą Janso vardiklį“, – sakė jis.

E. Jansas labiausiai išgarsėjo savo performansais ir videofilmais. Kas lėmė, kad dabar jis vėl grįžo prie tapybos? „Na, aš metuose, niekas performansų neperka“, – sarkastiškai šypteli menininkas.

Jis pastebi, kad dabar madoje – internetinis menas. Ir nė kiek tuo nesipiktina ir nespjauna į tą pusę. Atvirkščiai, tikina kad „Instagram“ – tiesiog puikus dalykas. Čia jis dabar kuria savo instagraminius dienoraščius ir džiaugiasi iškart gaunamu grįžtamuoju ryšiu.

Šiuos dienoraščius jis pradėjo kurti po to, kai liovėsi filmuoti siužetus savo susikurtai „Jansas TV“, kurioje pats buvo ir režisieriumi, ir operatoriumi, ir montuotoju, ir viskuo, ko tik reikėjo – ten jis dokumentuodavo Lietuvoje pastebėtus meno reiškinius. „Kai tas filmavimas baigėsi, man lyg kažko trūko – ten įkeldavau kas savaitę kokį video ir gaudavau satisfakciją. O paskui pradėjau kurti dienoraštinį formatą „Instagram“ – tiesiog nuostabu. Pats pamatai tendencijas, kryptį, užsiimi estetine savianalize“, – kalbėjo jis.

Prie kompiuterio ekrano E. Jansas dėlioja ir eskizus būsimiems tapybos kūriniams: parodoje galima apžiūrėti abejas šias kūrybos formas.

Neišsižadi socialinių temų

Dar vienas E. Janso kūrybai būdingas bruožas – dėmesys socialinėms problemoms. Kas jam atrodo svarbiausia dabar? Užuot atsakęs į šį klausimą E. Jansas vedasi prie savo paveikslų – juose viskas ir pasakyta. „JAV žalios kortos loterija ne kiekvienam“, „Įstojus į EU Lietuvos policija neteko komercinių apsaugos paslaugų“, „Femen merginos Kryžių kalne“ – tai tik keli šioje parodoje matomų paveikslų pavadinimai.

„Girdėjau, kad kažkur Vokietijoje „Femen“ aktyvistės nupjovė tris kryžius – sugalvojau nutapyti taip, su užrašais „God, Love, Sextremism“ (liet. Dievas, meilė, sekstremizmas). Tada pagalvojau, juk mes turime Kryžių kalną – tegul būna ten, tokia agresija, „Femen“ merginos Kryžių kalne“, - apie vieną iš savo kūrinių pasakojo E. Jansas.

Ar jis tiki, kad tokiais kūriniais galima kažką pakeisti? E. Jansas taip bent atkreipia dėmesį ir priverčia susimąstyti. „Mane labiausiai trikdo tas nomenklatūrinis požiūris, tas pigus pataikavimas žiūrovui, tiek iš žurnalistų, visų televizijų, tiek iš politikų – tokia vidutinybė gaminama“, – apgailestavo jis.

Galvodamas apie tai jis dar 2014 m. sukūrė darbą „Aš per ilgai ant pakylos“, taip pat demonstruojamą šioje parodoje. „Čia – menininko suvalgyto molio išmatos. Aš gėriau molį – labai gera terapija, išsivalo žarnos – tada tą molį iššikau, išdegiau, ir nuglazūravau ir viskas“, – pasakojo jis, sakydamas, kad šis darbas parodoje yra jo mėgstamiausias.

Kitų kelių nesirinktų

Nors E. Jansas – vienas žymiausių šiuolaikinių lietuvių menininkų, jis neslepia, kad kūryba užsiimti dažnai būna nelengva. Dideliu skauduliu jam tapo ir tai, kad teko išsikraustyti iš Vilniaus senamiestyje turėtos studijos. Jei turėtų lėšų – atgaivintų ir „Jansas TV“, tik tam pasitelktų profesionalius scenaristus, operatorius, montuotojus.

Ieškodamas galimybių kurti jis buvo išvykęs apsižvalgyti ir į Londoną, nes girdėjo, kad ten savivaldybė menininkams leidžia menininkams nuomotis studijas lengvatinėmis sąlygomis. Visgi, galiausiai apsisprendė likti Lietuvoje – kitaip sako tiesiog negalintis. Jam be galo svarbi tiek ši šalis, be to, čia gyvena jo draugė Žaneta, kurią vadina savo mūza. „Ji mane visada labai palaiko ir supranta – ji mano pagrindinis žiūrovas“, – džiaugėsi jis.

Tačiau nepaisant sunkumų jis sako niekada nesvarstęs rinkti kitokio nei menininko kelio. „Nekurti man neleidžia baimė palaidoti talentą: vie tiek, kai jį turi, norisi kažkaip išnaudoti“, – sakė E. Jansas.

E. Janso paroda Vilniaus Rotušėje veiks iki balandžio 29 d.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją