Užfiksavo laiko dvasią
Parodoje „Provincialai Vilniuje“ eksponuojamos Minsko fotografijos mokyklos atstovų Galinos Moskalevos, Vladimiro Shakhlevicho, Sergey’o Kozhemyakino, Uladzimiro Parfianoko nuotraukos.
Su analoginės fotografijos kūrėjais dirbantis kuratorius A. Antonau pasakojo sulaukęs siūlymo parodyti su Baltarusijos aktualijomis susijusį meną, nes turintis kontaktų Minske, tačiau ši paroda išvirto į visai „kitą planetą“.
Iš Minsko – su „Žuvėdra“
Minimas dešimtmetis kupinas iššūkių – šalyje prasidėjo Atgimimo laikotarpis, žmonės išgyveno tautinio pakilimo laiką. Kaip užsienio menininkai tuo laiku atsidūrė Vilniuje, kokios buvo aplinkybės? Baltarusijoje U. Parfianoko darbai gan žinomi, kitų – nelabai.
Kelias savo personalines fotografijos parodas surengęs A. Antonau įsitikinęs, kad žiūrovą pavyks pritraukti ir šįkart – susidomėjimas juntamas.
„Manau, viskas pavyks. Fotografijose užfiksuoti visiškai kitokie rakursai nei mes pripratę matyti Algimanto Kunčiaus, Antano Sutkaus, GintautoTrimako ar Vytauto Balčyčio darbuose. Kiekvienas žmogus turi tašką, nuo kurio mato pasaulį – tuo ir įdomu. Ši medžiaga dar nėra žinoma Lietuvoje, kai kurie dalykai buvo skenuojami iš negatyvo specialiai šiai parodai“, – pažymėjo kuratorius.
Rakursas, anot A. Antonau, individualus dalykas, kiekvienas žmogus, sakė jis, „turi savo akį“: „Yra taisyklės – kompozicijos, formavimo, konstravimo, bet kiekvienas mato savaip. Viskas vyksta labai dinamiškai, kiekvienas atsiskleidžia savaip. Fotografija – individuali veikla. Šiandien visi fotografuoja, todėl ši kryptis aiškiai matosi. Pasirinkdamas kadro turinį, tu visada atkreipi dėmesį į sau rūpimus dalykus, tai normalu.“
„Kambarinis“ formatas
Jis neabejojo ir tuo, kad šios parodos idėja išsirutulios į kur kas didesnį projektą: „Parodoje rodoma ne visa medžiaga, darbai atrinkti, nes galerija maža – „kambarinis“ formatas. Gal kažkada pasirodys knyginiu ar albuminiu formatu. Tačiau viskam reikia energijos ir finansavimo. Nežinau, ar bus tęsinys, bet būtų logiška.“
Grupė „Provincija“ susiformavo 1980-ais Minske kaip neformali jaunų fotografų iniciatyva. Vėliau ši grupė tapo vadinamosios naujos Baltarusijos fotografijos bangos pradininke, o jos dalyvių darbai pateko į didžiausias pasaulinės fotografijos kolekcijas, tokias kaip Brandts Museum of Photographic Art, The Hasselblad Collection, Fotografiska Museet.
Ekspozicijos nuotraukos neturi aiškios apgalvotos meninės strategijos žymių ar bandymų konceptualizuoti. Tai tiesiog į 24x36mm kadro plokštumą sukomponuoti užrašai atminčiai.
Paroda galerijoje Trivium (Sodas 2123 kompleksas, Vitebsko g. 23) veiks iki lapkričio 21 dienos – trečiadieniais ir sekmadieniais nuo 16 iki 19 val.