Menininkas Arthur Jafa tyrinėja skaudžius rasės politikos ir tapatybės klausimus. Jo kūrybos centre – įvairūs viešojoje erdvėje ir popkultūroje rasiniu pagrindu susiformavę kultūriniai reiškiniai, įsitikinimai ir galios dinamika, rašoma pranešime žiniasklaidai.

„Lietuvoje rasizmo tema ypatingai į viešumą iškilo pastarosiomis savaitėmis – nors, be abejo, nei Lietuvoje, nei pasaulyje tai nėra naujas reiškinys. Ir vis tik dar sunku kalbėti apie rasizmą, trūksta tinkamų žodžių ir tam tikro atvirumo. JAV menininko Arthuro Jafos kinematografinė kalba, jo filmuoti interviu, naudojama archyvinė medžiaga, kolaboracijos su kitais kūrėjais – visa tai turi didžiulę įtaigą, idėjinį ir emocinį krūvį. Parodoje rodomi filmai geba prikaustyti žiūrovą prie ekrano ir giliai panardinti į minčių, jausmų ir istorijų srautą. Paroda, ją lydintys renginiai ir leidybos projektai tęsia šią žiemą ŠMC organizuotos serijos „Rasės pokalbis“ temas,“ – sakė parodos kuratorė Virginija Januškevičiūtė.

Vilniuje bus parodyti du menininko filmai: „akingdoncomethas“ (2018) – vienas kitą papildančių ir pertraukiančių afroamerikiečių gospelų ir pamokslininkų kalbų montažas, ir dokumentinis esė filmas „Dreams Are Colder Than Death“ (2014). Vienas pagrindinių kalbinamų pašnekovų šiame filme yra JAV rašytojas Fred Moten, atstovaujantis feminizmo įtakoje susiformavusią kryptį rasės ir kultūros studijose. Menininko kūryba taip pat įsiliejo į naująją feminizmo bangą ir tapo svarbiu šios progresyvaus teorinio ir politinio judėjimo ramsčiu.

Filmo „Dreams Are Colder Than Death“ kadras

„Lietuvių menininko Kipro Dubausko paroda yra aktuali ir šiandien verdančių diskusijų apie viešąją erdvę kontekste. Kas yra viešoji erdvė, kam ji priklauso, kam ji prieinama ir ką išstumia, kas gali spręsti, kokia ji turėtų būti, ar tradicinės institucijos yra pajėgios čia veikti, ar išvis įmanomas susitarimas ir ar verta jo paisyti? Dubausko miesto tyrinėjimai, išsiskleidžiantys jo parodoje, netiesiogiai dalyvauja šiose šiandien itin svarbiose diskusijose ir siūlo kai kuriuos alternatyvius ir poetiškus dalyvavimo viešumoje modelius,“ – menininko kūrybą pristato parodos kuratorė Ūla Tornau.

„Dienanakčiavimas“ – tai Kipro Dubausko personalinė paroda ant ŠMC stogo, kviečianti neįprastais maršrutais patirti pastatą ir miestą. Ji sukonstruota reaguojant į pandemijos metu pakitusį santykį su viešosiomis erdvėmis ir siekiant prieš artėjančią ŠMC pastato rekonstrukciją sujungti jo vidų ir išorę.

Iš parodos „Dienanakčiavimas“ kūrybos proceso

Menininko kūriniuose ryški pogrindžio – geografinio ir urbanistinio, institucinio ir politinio – tema. Jis tyrinėja mažai kam žinomas miestų erdves ir maršrutus, tokius kaip požeminiai miesto infrastruktūrų̨ tuneliai, jungiantys skirtingas miestų dalis, arba tik specifinėms grupėms ar vietiniams žinomi, o gal apskritai pamiršti takai. Paroda padalinta į keletą erdvių, kurios atitinka nakties ir dienos, požemio ir pasaulio, pogrindžio ir viešo gyvenimo režimus. Parodoje bus pristatytos architektūrinės intervencijos, kelios didelių matmenų skulptūrinės instaliacijos, naujas 16 mm kino filmas ir kviestinių menininkų kūriniai. Į įrengtą repeticijų studiją dirbti kviečiami muzikos kūrėjai, kurie parodos metu gyvai kurs skirtingus garso takelius menininko pagrindiniam parodos filmui ir ekspozicijos erdvei.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją