Vien 2016 metais beveik 100 tūkstančių JAV ir Didžiosios Britanijos keleivių įsigijusių bilietus oro linijų buvo išprašyti iš lėktuvo, nes jų vietos priklausė kitiems ar jų prireikė bendrovės darbuotojams, rašoma pranešime spaudai.
© DELFI / Orestas Gurevičius

Ši praktika, žinoma kaip lėktuvų perpildymas (angl. overbooking), nors ir itin negailestinga keliaujantiems, yra legali tiek Europoje, tiek Amerikoje. Kol oro linijos pelnosi iš neegzistuojančių bilietų pardavimų, išgalvotų vietų savininkai susiduria su šoku, stresu ir net fiziniu smurtu.

„Skrydžių bendrovės naudojasi specialiai sukurtais algoritmais, kurie padeda nuspėti į skrydį atvyksiančių keleivių skaičių ir taip parduoti kuo daugiau bilietų. Formulėmis apskaičiuojama, kiek keleivių būtų galima išlaipinti neprarandant didelės pinigų sumos. Tikimybė, kad į skrydį atvyks visi keleiviai yra mažesnė nei 1 iš 10 000. Tačiau, žinant, kad Europoje kasdien lėktuvais keliauja 900 milijonų žmonių, 90 tūkst. keliautojų asmeniniai svajonių atostogų, verslo ar šeimos planai supaprastinami iki kintamojo ir paliekami algoritmo tikimybės valiai“, – pasakoja Marius Stonkus, už keleivių teises kovojančios tarptautinės platformos www.skycop.com vadovas.

Tačiau ne visi susitaiko su šia oro linijoms vienprasmiškai naudinga tvarka. Šių metų balandžio mėnesį „United Airlines“ lėktuve, kuriuo bendrovė norėjo skraidinti savo darbuotojus keleivių buvo paprašyta savanoriškai užleisti savo vietas. Jėga išlaipinant palikti lėktuvo nesutikusį keleivį jam buvo sulaužyta nosis, keleivis patyrė smegenų sukrėtimą. Sunkiai sveiku protu paaiškinamas oro linijų darbuotojų elgesys su loterijos būdų atrinktais nelaimingaisiais klientais priverčia atkreipti dėmesį į perpildymo sukeliamas problemas.

„Būkite malonūs, palikite savo vietas“: kodėl oro linijos pardavinėja lėktuvų vietas, kurios neegzistuoja
© Organizacijos archyvas

„Šokiruoja ne tiek sistema, kiek jos įgyvendinimas – šiuolaikinėje aviacijoje norėtųsi tokių incidentų išvengti, o iš oro linijų gauti pilną paaiškinimą, kodėl taip vyksta ir kas priklausys išlaipintiems keleiviams. Jeigu darbuotojai net nesiteikia pasiūlyti tinkamos kompensacijos išlaipinimo metu, keleivis turi pilną teisę nesijudinti iš savo vietos ir atsisakyti palikti lėktuvą“, – pasakoja M. Stonkus, „SKYCOP“ vadovas.

„Tačiau kartais net ir išmetusios savo teisių nežinančius keleivius, oro linijos atsisako paaiškinti situaciją, vietoj teisėtai jiems priklausančios kompensacijos bando įgrūsti šoko ištiktiems keleiviams juokingos reikšmės kuponus ar talonus, nors realybėje vien lietuviams už išlaipinimus oro linijos kasmet turėtų išmokėti daugiau nei 100 tūkst. Eurų.“

Remiantis EK 261/2004 reglamentu, kiekvienam dėl perpildyto skrydžio išlaipintam keleiviui oro linijos turi pateikti du pasiūlymus: alternatyvius bilietus arba galimybę atgauti visus pinigus bei sumokėti kompensacija – jei skrydžio tikslas buvo iki 1500 km atstumu – 250 eurų, 1500-3000 km – 400 eurų, o skrendant į miestą esantį už 3500 km ir toliau – iki 600 eurų.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
Savaitės naujienų prenumerata

Top naujienos

I. Makaraitytė. Traumuotiems lietuviams iš „priklausomos Lietuvos“ reikia Holokausto su gėlytėmis (79)

Jos motina meldėsi, kol laukėsi jos, kad ji gimtų žydrom akim ir šviesiais plaukais. Kad jei vėl...

Muziejų Lietuvai dovanojantis V. Butkus: puikuotis prabanga ir mokėti darbuotojams minimumą yra neetiška Iš konferencijos „Lūžio taškas 2017” (28)

Jis nesipuikuoja savo turtais, nesišvaisto pinigais, nesivaiko visuomenės dėmesio. Tačiau...

Orai: prasideda rudeninė pasaka (1)

Savaitgalio orai bus puikūs – pagaliau nelis, vyraus saulėti orai.

Pavyko apžiūrėti iš arti: būstas Vilniuje, kuris tekainuoja 42 eurus per mėnesį (60)

Socialiniai būstai ir jame gyvenantys asmenys – daug diskusijų ir dažnai neigiamų atsiliepimų...

G. Landsbergis: vieninteliai, kurie laimi šioje byloje, yra populistai (236)

Penktadienį tiesioginėje LRT televizijos laidoje „Dėmesio centre“ Liberalų sąjūdžio...

Lyg namie Londone žaidęs „Žalgiris“ sutriuškino Lenkijos vicečempionus (30)

Itin šiltai Didžiosios Britanijos sostinėje lietuvių sutiktas Kauno „Žalgiris“ gerbėjams...

Nepagydoma liga: kreivų žvilgsnių atsikratė išvykęs į Daniją (34)

Nors žvynelinė laikoma nepagydoma liga, sergantys žmonės gali išvengti daugelio jos keliamų...

Pigių oro linijų spąstai: teko sumokėti dvigubai (78)

Už populiarią paslaugą didžiulę kainą sumokėjusi keleivė jaučiasi apgauta, dėl to nori...

Reidas Vilniuje: naktimis didžiuliais greičiais važinėja ir „klevo lapai“, ir merginos (12)

Įprastinis Kelių policijos reidas Vilniuje vėlų penktadienio vakarą prasidėjo vairuotojų...

8 dažnos prezervatyvų naudojimo klaidos (22)

Vienintelis garantuotas būdas išvengti lytiniu keliu plintančių ligų (LKPL) yra visiškas...