Sekite Perpasaulį.lt naujienas Facebooke! Tapkite mūsų gerbėju ir naudingas žinias keliaujantiesiems bei naujausius keliautojams aktualius įvykius sužinokite pirmi! Taip pat skaitykite Perpasauli.lt naujienas ir savo išmaniajame telefone. Parsisiųsti programėles: „Android“.

1. Jūsų lėktuvas gali nebūti toks naujas, kaip jūs manote

Kaip teigia kompanijos „Travel Care Air“ savininkas Ronas Schabergas, dauguma net neįsivaizduoja, kiek danguje skraidančių lėktuvų yra pasenę. „Paprastai seni lėktuvai perduodami mažesnėms, besivystančioms šalims, arba naudojami pigių skrydžių bendrovių. Paprastai atliekamas nedidelis eksterjero patobulinimas – pavyzdžiui, perdažoma – ir neįgudusi akis tikrai nepasakys, kokio senumo tas lėktuvas“, – komentuoja R. Schabergas.

2. Šaukiniai supainiojami retai, bet taip nutinka

Skrydžių numeriai skirti ne vien tam, kad padėtų pilotams rasti savo vartus, jie taip pat padeda oro eismo kontrolieriams teisingai nukreipti pilotus paskirtais maršrutais. Tačiau kartais pasitaiko klaidų.

Buvęs JAV Nacionalinės transporto saugumo valdybos darbuotojas Stephenas Carbone'as pasakoja: „Du tų pačių oro linijų lėktuvai vos nebuvo nukreipti vienas į kitą, nes jų skrydžių numerio šaukiniai buvo labai panašūs. Abiejų lėktuvų pilotai nesuprato, kuriam lėktuvui nurodyta kryptis. Nuo to laiko – o taip nutiko du kartus – oro linijos toje pačioje zonoje ir tuo pačiu metu neturi panašių skrydžių numerių“.

3. Kartais jūsų lėktuvas sutvirtintas vien juosta

Laimei, tai bent jau ne paprasta lipni juosta ir ji naudojama tik skubiems išoriniams pataisymams. Kaip teigia knygos „Cockpit Confidential: Everything You Need to Know Abaout Air Travel. Questions, Answers, and Reflections“ autorius Patrickas Smithas, tai atspari limpanti aliuminio juosta. Ši aliuminio juosta kainuoja šimtus dolerių ir tokie pataisymai galimi tik neesminiuose paviršiuose. Ši juosta naudojama kosmetiniam remontui ir niekam daugiau.

4. Nelaimės atveju galimybę išgyventi lemia daug veiksnių

Prie šių veiksnių priskiriamas jūsų svoris, sėdėjimo vieta ir tai, kur skrendate. Pasak TravelPulse.com įkūrėjo Marko Murphy, mažiausias mirtinų skrydžių skaičius yra Šiaurės Amerikoje, o paprastai didžiausias – Afrikoje. Be to, kadangi degalai gabenami sparnuose, didžiausia ugnies tikimybė yra išėjimo eilėje.

O kaip dėl sėdėjimo pozos katastrofos metu? Šiais laikais sėdinės atlošai tokie maži, kad aukštesni žmonės tikrai neišsitenka. Tačiau M. Murphy mano, kad nerimauti dėl to neverta: „Turite daugiau galimybių mirti nuo bitės įgėlimo nei per komercinio lėktuvo katastrofą. Tikimybė žūti nuo žaibo yra tris kartus didesnė nei lėktuvo katastrofoje“.

5. Lėktuvo salono švarumas nėra teisiškai reglamentuotas ir prižiūrimas

Kaip teigia leidinys „Wall Street Journal“, švaros standartus lėktuve nustato pačios oro linijos. Turbūt ne vienam yra pasitaikę skristi išties bjauriomis higienos sąlygomis. Paprastai lėktuvai aptvarkomi tarp skrydžių, o kruopštesnis tvarkymas vyksta nakties metu arba prieš ilgus tarptautinius skrydžius. Periodiškai lėktuvai iššveičiami „nuo-iki“ ir tai vyksta tada, kai jie turi praeiti techninį aptarnavimą.

6. Nuodingi dūmai salone gali būti kenksmingi jūsų sveikatai

Didžiosios Britanijos koroneris Stanhope'as Payne'as neseniai išreiškė susirūpinimą dėl aerotoksinio sindromo – mirtinos ligos, kurią sukelia užterštas iš lėktuvo variklio į cirkuliacijos sistemą patenkantis oras. Buvo atlikti keli tyrimai ir paaiškėjo, kad žalingas poveikis galimas nebent pilotų kabinoje, tad nerimauti galėtų tik pilotai, bet ne keleiviai. O štai Didžiosios Britanijos Civilinės aviacijos tarnyba įsitikinusi, kad „nėra nieko, dėl ko turėtų nerimauti keleiviai ar įgula“.

7. Jūsų skrydis aplinkai kenkia labiau nei jums atrodo

Kaip teigia skrydžių vertinimo tarnybos „Calasi“ vienas įkūrėjų ir prezidentas Dirkas Aguilaras, vieno maždaug 11 valandų skrydžio metu išmetama tiek anglies dvideginio vienam keleiviui, kiek jo į aplinką per metus išmeta vienas vidutinis automobilis. Ką galite padaryti jūs? Rinktis skrydžius, kurių metu išmetama mažiau anglies dvideginio. Vienam keleiviui tenkančios degalų sąnaudos gali labai skirtis ir jos visiškai nepriklauso nuo bilietų kainos.

8. Jūsų lėktuvo degalų bakai gali būti nepilni

Lėktuvai į orą kyla ne visada pilnais bakais, nes kiekvienas svorio kilogramas naudoja degalus, įskaitant ir pačius degalus, o tai kainuoja papildomus pinigus. Jeigu lėktuvas gali su pilnais bakais nukeliauti penkis tūkstančius kilometrų, o reikia nuskristi du šimtus kilometrų, tai kam pilti pilnus bakus?

Kad skrydis būtų saugus, visiškai nereikia pilnų degalų bakų, jų pakanka tiek, kad užtektų kelionės tikslui pasiekti, plius dar 45 minutėms skrydžio.

Per daug nerimauti neverta

Nors 2014 metais oro transporto sektoriuje įvyko nemažai incidentų, kurie neabejotinai dalį keleivių atgrasė nuo kelionių lėktuvais, tačiau apskritai tai yra saugus kelionių būdas.

P. Smithas teigia: „Dabar sulig kiekviena katastrofa atrodo, kad žiniasklaidoje lenktyniaujama, kas plačiau ją nušvies. Prieš tris dešimtmečius, kai didelės nelaimės įvykdavo gerokai dažniau, mes nebuvome tokie apsėsti.

Mirtinų katastrofų skaičius, tenkantis nuskristoms mylioms, nuolat mažėja. Pasak Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos, tikimybė žūti lėktuvo katastrofoje dabar yra maždaug šešis kartus mažesnė nei 1980 metais.“