aA
Padidėjus įtampai Europoje dėl Rusijos veiksmų Ukrainoje, NATO šalys sustiprino savo oro patruliavimą Baltijos šalyse – Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje. Nors JAV karinės oro pajėgos šių buvusių sovietinių respublikų oro erdvės apsaugai dažnai skiria savo lėktuvus, kartais užduotis stabdyti Maskvą tenka būtent europiečių oro pajėgoms.
Naikintuvas SU-35
Naikintuvas SU-35
© Reuters/Scanpix

Dauguma Europos valstybių, tarp jų - Didžioji Britanija, Vokietija, Italija ir Ispanija, aviacijoje renkasi naikintuvą „Eurofighter Typhoon“. Nuo pat pradžių jis buvo kuriamas kaip naikintuvas, skirtas išskirtinai kovai ore. Ir jis išties yra nuostabus kovotojas, rašo tinklapio „The National Interest“ gynybos temų redaktorius Dave'as Majumdaras. Šiuo metu mažai tikėtino konflikto atveju, „Eurofighter Typhoon“ naikintuvas greičiausiai atsilaikytų ir netgi nugalėtų kovoje prieš paskutinės kartos rusų kompanijos „Suchoj“ lėktuvus, tokius kaip Su-35S. Tiek rusų, tiek europiečių lėktuvai turi savo pranašumus, tačiau apskritai kalbant, šie naikintuvai yra pakankamai panašūs.

Naikintuvas "Eurofighter Typhoon". Vida Press nuotr.

Tuo neseniai turėjo progą įsitikinti „Typhoon“ pilotai iš britų Karališkųjų oro pajėgų (angl. Royal Air Force), kai dalyvavo pratybose su Indijos oro pajėgomis (angl. Indian Air Force), kurios naudoja rusiškus SU-MKI naikintuvus. „Pirmasis įspūdis apie „Flankerius“ (NATO kodinis SU naikintuvų pavadinimas – red. past.) yra teigiamas, – pareiškė Chrisas Moonas, 3-ojo Karališkųju oro pajėgų eskadrono vadas. - Šis lėktuvas yra puikus ir tai didžiulė privilegija šalia jo išbandyti mūsų „Typhoon“ naikintuvą“.

Indus „Typhoon“ taip pat sužavėjo ir jie pastebėjo, kad abu lėktuvai turi maždaug panašias galimybes. „Abu yra ketvirtos kartos, todėl yra panašūs pagal daugelį charakteristikų, taigi didžiausią naudą pratyboms duoda ne kas kita, o būtent asmeninis pilotų kontaktas, - savo pareiškime Karališkosioms oro pajėgoms pažymėjo Indijos oro pajėgų eskadrono vadas Avis Arya. - Taigi, svarbiausia – žmogus, kuris valdo naikintuvą“.

Naikintuvas SU-35. Reuters/Scanpix nuotr.

Kaip pažymėjo Arya, dauguma ketvirtos kartos naikintuvų, tokių kaip Su-35 ar „Typhoon“, turi panašias savybes. Šių lėktuvų pilotai turi mokytis juos valdyti maksimaliai išnaudojant visas galimybes. O tai reiškia, kad jie turi pasinaudoti lėktuvo stiprybėmis išvengiant jo silpnumų.
Su-35 atveju tai reiškia, kad puikus šio lėktuvo valdymas skrendant nedideliu greičiu kompensuoja tokius „Typhoon“ privalumus, kaip labai didelis kampinis sukimosi greitis ir puikus traukos ir masės santykis. Panašiai karinių pratybų mūšiuose prieš „Typhoon“ naikintuvus kovoja ir JAV karinio laivyno ir JAV karinių oro pajėgų pilotai su savo lėktuvais „F/A-18 Hornet“ ir „F-15 Eagle“. Tokiu atveju labai daug kas priklauso nuo piloto ir tiesiog sėkmės.

Kovoje už matomo nuotolio ribos didesnį vaidmenį turi technika, tačiau galiausiai svarbiausia yra taktika, pasiruošimas ir atliktų veiksmų eiliškumas. Naikintuvų grupės turi koordinuoti veiksmus vieni su kitais ir su perspėjimo ir valdymo sistemos lėktuvais AWACS ar kontrolės punktais žemėje. Vienas aukšto rango JAV karinių oro pajėgų instruktorius pateikė tokį pavyzdį. Jeigu vyktų kova tarp keturių F-15 naikintuvų prieš kitus keturis F-15 naikintuvus naudojant standartinę „mėlynąją“ taktiką, ir jeigu niekas nepadarytų klaidos, tokia kova baigtųsi lygiosiomis. Panašūs taktiniai veiksmai paprastai laikomi paslaptyje.

Pavyzdžiui, JAV karinių oro pajėgų daliniai tarptautinėse pratybose paprastai nenaudoja savo pažangiausių taktikų, nes tokiu būdu gali atskleisti per daug jų detalių.
Kalbant apie technologijas, nei Su-35, nei „Typhoon“ šiuo metu nėra aprūpinti galingiausiais radarais, tačiau abu turi neblogas galimybes kovoti už matomo nuotolio ribos. Abu naikintuvai pasižymi dideliu greičiu ir gali aukštai kilti, todėl yra pajėgūs suteikti milžinišką paleidimo energiją savo ginklams. Tačiau nėra žinoma, kiek rusiškos identifikavimo sistemos yra efektyvios kovos sąlygomis. O „Typhoon“ turi puikią piloto ir lėktuvo sąveikos galimybę – žymiai geresnę nei turi dabartiniai „Flanker“ variantai.

„Typhoon“ turi dar vieną pranašumą. Artimiausiais metais britų Karališkosios oro pajėgos pradės naudoti ilgojo nuotolio „oras-oras“ raketas „MBDA Meteor“. Ši raketa su tiesiasroviu reaktyviniu varikliu šiandien ko gero yra geriausia tarp raketų, skirtų nukauti taikinius už matomo nuotolio ribos. Ji pasižymi puikiomis savybėmis paskutiniame skrydžio etape ir galėtų tapti „Typhoon“ pilotų koziriu – bent jau kol Rusija jai nesukurs atitikmens.

Nėra abejonių, kad Rusijos naikintuvai nuo Šaltojo karo pabaigos technologiškai labai patobulėjo. Su-30 ir ypač Su-35 yra nuostabūs naikintuvai, karo atveju Vakarų ketvirtos kartos lėktuvams galintys sukelti nemažai problemų. Tačiau vis dėlto rusiški naikintuvai dar atsilieka pagal tokius aspektus kaip sensoriai bei piloto ir lėktuvo sąveika. Taigi „Typhoon“ naikintuvas turėtų daugiau šansų laimėti.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
5.0000

Top naujienos

Įvedami nauji ribojimai: kur nuo penktadienio bus patekti sunkiau arba be galimybių paso – nebeįmanoma (403)

Įvedami nauji ribojimai. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) griežtina reikalavimus be galimybių...

Lukašenka keičia žaidimo taisykles: tyrime paviešinti faktai – daugiau nei iškalbingi (5)

Lietuvai, Latvijai ir Lenkijai toliau kovojant su dramatišku nelegalios migracijos antplūdžiu...

Daugiau nei 100 milijonų eurų, skirtų darbuotojų išeitinėms, biudžete guli nenaudojami: pasinaudoja tik retas (53)

Pandemija sudrebino darbo rinką, tačiau valstybės kaupiamos lėšos, skirtos atleidžiamiems...

COVID-19 statistika: 3058 nauji atvejai, 28 mirtys, pirmą skiepą gavo 2,3 tūkst. žmonių papildyta

Praėjusią parą nustatyti 3058 nauji COVID-19 atvejai, mirė 28 žmonės, ketvirtadienį pranešė...

Medalius plukdžiusią galerą įsiūbavo maištas: kapitoną verčiantys irklininkai kelia ultimatumus (1)

Vienos produktyviausių pastarojo dešimtmečio sporto šakų Lietuvoje bendruomenė pradėjo irtis...

Užfiksavo naujausius vaizdus: migrantų bandymą patekti į Lietuvą lydėjo nesėkmė (16)

Praėjusią parą pasieniečiai apgręžė 79 neleistinose vietose į Lietuvą iš Baltarusijos...

Vokiečiai patarė, kaip darbdaviams Lietuvoje rasti darbuotojų: šis įdarbinimo būdas pas jus visiškai neišnaudojamas (43)

Lietuvoje – kritinė situacija: darbdaviai neranda kvalifikuotų darbuotojų, o pastarieji verčiau...

Tomas Janonis | D+

Į kieno kišenę nuguls nacionalinio stadiono milijonai: bendrovėje besisukantys lietuviai išvengia viešumos (71)

Pasirašius daugiau nei 160 mln. eurų vertės Nacionalinio stadiono koncesijos sutartį pasigirdo...

Fintech įmonės po Lietuvos banko padidinamuoju stiklu: penktadalis neturi pakankamai darbuotojų, dalis nė neteikia paslaugų ES (13)

Lietuvos bankas pasigenda daugiau brandos finansinių technologijų (fintech) sektoriuje – pastebi,...

„Bloomberg“: karantinai grįžta į Rytų Europą, Latvijos pavyzdžiu paseks dar kelios šalys (217)

Koronavirusas vėl siautėja mažiau paskiepytoje Rytų Europoje, grįžta ir karantinai....