Beveik tuo pačiu metu Paryžiaus užkariavimą pradėjo ir Yohji Yamamoto, kurio pirmas kolekcijas kritikai atvirai vadino antimada.

Vis dėlto R. Kawakubo estetika skyrėsi nuo plačių juodų Y. Yamamoto apdarų, kurie devintojo dešimtmečio prabangos įkarštyje sukeldavo tikrą šoką. Minėta kūrėja nuėjo kur kas toliau, ji eksperimentavo su pačia drabužių esme, jų konstrukcija ir kirpimu. Iki jos šios srities niekada nelietė net patys drąsiausi XX amžiaus eksperimentatoriai.

Rei Kawakubo modelis, 2009 m.
Novatoriškais kirpimais pasižymintys drabužiai niekada neperžengdavo tam tikros ribos, kitaip tariant, pernelyg drastiškai nekeisdavo moters kūno proporcijų. Šia kryptimi toliausiai buvo nuėjęs Cristobalis Balenciaga, bet jo „kokonai“ iš tikrųjų buvo paremti Europos istorinio kostiumo elementais.

R. Kawakubo atmetė visus įkvėpimo šaltinius, kuriais iki tol naudojosi XX amžiaus dizaineriai. Ji teigė, kad trokšta sukurti naują grožio sampratą, ir šiandien jau galime teigti, kad jai iš tiesų tai pavyko. Ji nepaisė ne tik tradicinių kirpimo normų, bet ir kūno proporcijų.

Būtent šiai dizainerei priskirtina drabužio kaip nepriklausomo vieneto idėja, kurią dar galima išreikšti šūkiu „Body meets dress, dress meets body“ (liet. „Kūnas sutinka apdarą, apdaras sutinka kūną“). Ši koncepcija tampa visiškai aiški pažvelgus į bet kurią šiuolaikinę Comme des Garçons kolekciją. Tai, kuo vilki modeliai, dažnai net iš tolo nėra panašu į drabužius.

Bet nepamirškite, kad neverta vadovautis linijine logika! R. Kawakubo kūryba puikiai įkūnija ne tik esmines dekonstruktyvizmo nuostatas (naujos formos iš visiems žinomų medžiagų), bet ir Vakarų pasauliui dažniausiai nesuvokiamą emociją, kuri japonų kalboje vadinama yugen. Šis žodis, deja, neišverčiamas, nes jokioje kitoje kultūroje nėra sąvokos (arba dvasinės būsenos), kurią jis apibūdina.

Labai apytikslis yugen paaiškinimas galėtų skambėti taip: matyti esmę, matyti paslėptą grožį. Ir vėl logika pralaimi mūšį – jei tam tikri daiktai jums atrodo negražūs, greičiausiai tiesiog nepamatėte jų grožio!
Mūsų laikais dekonstruktyvizmas nebėra pajėgus provokuoti ar šokiruoti – mes tai jau matėme, be to, pernelyg dažnai.

Tad naujos agresyvių dekonstrukcijų bangos artimiausiu metu laukti neverta. Šiuo metu mada arba trypčioja vietoje, arba džiaugsmingai regresuoja atkartodama praėjusių dešimtmečių (ar net šimtmečių) pasiekimus. Ekonomikos krizė netrukus baigsis, ir pasaulio podiumai vėl užvers mus įvairiaspalviais nėriniais, žvilgančiais siuvinėjimais ir kitokiomis grožybėmis.

Gražu, dėl to net neverta ginčytis. Bet naujų krypčių kol kas nematyti. O juk jos greičiausiai atsiras būtent ant dekonstruktyvizmo pamato. Vargu ar mados pasaulio ekspertai nustebs sužinoję, kad nauja mados revoliucija prasidėjo Japonijoje.

Naujame žurnalo "L'Officiel" numeryje skaitykite:

Atostogų aprangos biblija

Pokalbis su Natalia Vodianova

Ericos ir Jurgio Didžiulių gyvenimo stilius

Speciali rubrika: plastinė chirurgija

Visa tiesa apie įdegį

Kelionių kryptys įsimylėjusiems