Šios istorijos paskatins ir kitus nevengti „beviltiškų“ ligonių, būti su jais nuoširdesniems ir palengvinti žmonėms paskutines jų dienas. Tie, kuriems tai pavyks, suvoks, kad šis bendravimas teikia abipusę naudą; jie geriau pažins žmonių mąstyseną, unikalius žmogiškuosius mūsų egzistencijos aspektus; tokie išgyvenimai praturtins ir galbūt padės nebe taip nerimastingai žvelgti į savo pačių mirtį.

Iš anglų kalbos vertė Rasa Drazdauskienė. - Vilnius: Katalikų pasaulio leidiniai, 2008. - 336 p.

************************

Jei li­go­nis tu­ri pa­kan­ka­mai lai­ko (t. y. jei jo ne­iš­ti­ko stai­gi, ne­ti­kė­ta mir­tis), jis pa­sie­kia bū­se­ną, kai jo liga ir „lem­tis“ ne­be­ke­lia nei pyk­čio, nei dep­re­si­jos. Jis jau iš­lie­jo sa­vo pa­vy­dą ir ap­mau­dą, jau­čia­mą gy­vie­siems ir svei­kie­siems, ku­rie dar ne­grei­tai pa­žvelgs mir­čiai į akis. Jau nuramino šird­gė­lą, kad greitai ne­teks dau­gy­bės bran­gių žmo­nių bei „vie­tos po sau­le“, tad ar­tė­jan­čios pa­bai­gos lau­kia nie­kie­no ne­truk­do­mas, pa­var­gęs ir daž­niau­siai be­jė­gis.

Jam rei­kia tru­pu­tį, bet daž­nai nu­mig­ti. Tai kas ki­ta, nei mie­go po­rei­kis dep­re­si­jos me­tu. Tai nė­ra mie­gas, kai sie­kia­ma kaž­ko iš­veng­ti ar pail­sė­ti nuo skaus­mų bei ne­pa­to­gu­mų, o pa­ma­žu stip­rė­jan­tis no­ras il­gin­ti mie­go va­lan­das, la­bai pri­me­nan­tis to­kį pat, tik at­virkš­ti­nį, nau­ja­gi­mio po­rei­kį. Tai ne be­vil­tiš­kas, nuo­lan­kus „pa­si­da­vi­mas“, ta­rus „ko­kia iš to nau­da“ ar­ba „ne­be­ga­liu il­giau ko­vo­ti“, nors to­kių nuo­mo­nių taip pat ten­ka iš­girs­ti. (Šie žo­džiai ro­do, kad ko­va bai­gia­si, nors tai dar nė­ra su­si­tai­ky­mo žen­klai.)

Ne­tie­sa, kad su­si­tai­ky­mas yra lai­min­gas eta­pas. Šiuo me­tu be­veik nė­ra jaus­mų. At­ro­do, kad skaus­mas tar­si bū­tų iš­ny­kęs, ko­va pa­si­bai­gu­si ir bū­tų at­ėjęs lai­kas „pas­ku­ti­niam po­il­siui prieš il­gą ke­lio­nę“, kaip pa­sa­kė vie­nas li­go­nis. Bū­tent ta­da dau­giau pa­gal­bos, su­pra­ti­mo ir pa­ra­mos rei­kia šei­mai, o ne pa­čiam pa­cien­tui. Mirš­tan­ty­sis at­ran­da ra­my­bę ir su­si­tai­ky­mą, to­dėl jo in­te­re­sų ra­tas su­siau­rė­ja. Jis trokš­ta bū­ti vie­nas, ar bent jau no­ri, kad jo ne­truk­dy­tų iš­ori­nio pa­sau­lio nau­jie­nos bei pro­ble­mos.

Daž­nai to­kie li­go­niai ne­lau­kia lan­ky­to­jų, o jiems at­ėjus, bū­na neš­ne­kūs. Jie nuo­lat pra­šo, kad at­ei­tų kuo ma­žiau žmo­nių ir kad jų ap­si­lan­ky­mai bū­tų trum­pi. Tai me­tas, kai te­le­vi­zo­rius bū­na iš­jung­tas. Ben­drau­ja­ma dau­giau ty­lomis ne­gu žo­džiais. Kar­tais li­go­nis ran­kos mos­tu pa­kvie­čia jus mi­nu­tę pri­sės­ti, pa­lai­ko jū­sų ran­ką ar pa­pra­šo ty­liai pa­bū­ti ša­lia. Šios ra­my­bės aki­mir­kos ga­li tap­ti pra­smin­giau­siu ben­dra­vi­mu tiems, ku­rie ne­bi­jo bū­ti ša­lia mirš­tan­čio žmo­gaus.

Ga­li­ma drau­ge su juo klau­sy­tis paukš­čių, gie­dan­čių už lan­go. Mū­sų bu­vi­mas tik­tai pa­tvir­tins, kad esa­me pa­si­ruo­šę lik­ti su juo iki ga­lo. Ga­li­ma tiesiog duo­ti li­go­niui su­pras­ti, kad ty­lė­ti ge­ra, kai jau pa­si­rū­pin­ta svar­biau­siais da­ly­kais, ir lie­ka tik lauk­ti aki­mir­kos, kai akys už­si­merks. Tai įti­kins žmo­gų, kad jis ne­bus pa­lik­tas vie­nas, nors ir nie­ko ne­kal­bės, o ran­kos pa­spau­di­mas, žvilgs­nis, pa­gal­vės pa­tai­sy­mas ga­li pa­sa­ky­ti dau­giau už „gar­sius“ žo­džius.

Šei­mos na­riai, pa­na­šiai kaip li­go­niai, per­ei­na ke­lis pri­si­tai­ky­mo eta­pus. Pra­džio­je dau­ge­lis ne­ga­li pa­ti­kė­ti, kad tai tie­sa. Jie tvir­ti­na, kad šei­mo­je nė­ra pa­si­tai­kę to­kios li­gos. Kar­tais ei­na nuo vie­no gy­dy­to­jo pas ki­tą, ti­kė­da­mie­si, kad ku­ris nors ras diag­no­zė­je klai­dą. Ieš­ko pa­gal­bos ir pa­tvir­ti­ni­mo (kad tai ne­tie­sa) pas bur­ti­nin­kus ir ži­niuo­nis. Kar­tais or­ga­ni­zuo­ja bran­gias ke­lio­nes į gar­sias kli­ni­kas, pas ži­no­mus gy­dy­to­jus, ir tik pa­ma­žu ima su­vok­ti tik­ro­vę, ga­lin­čią la­bai grei­tai pa­keis­ti jų gy­ve­ni­mą.

Ta­da šei­mo­je pra­si­de­da tam tik­ros per­mai­nos, ku­rioms daug įta­kos tu­ri li­go­nio po­žiū­ris, su­vo­ki­mas ir su­ge­bė­ji­mas ben­drau­ti. Jei šei­mos na­riai su­ge­ba pa­si­da­ly­ti ben­drais rū­pes­čiais, jie ga­li apgalvoti svar­bius rei­ka­lus, kol dar la­bai ne­spau­džia lai­kas ir ne­sle­gia emo­ci­jos. Jei vie­nas nuo ki­to vis­ką sle­pia, nutyli, nesikalba, tai truk­do ir ser­gan­čia­jam, ir jo šei­mai pa­si­ruoš­ti siel­var­tui. Tuomet ligos pabaiga suk­rės daug la­biau ne­i ta­da, kai žmo­nės pa­jė­gia kar­tu iš­si­kal­bė­ti ir iš­si­verk­ti.

Li­go­nis vienu metu būna ap­im­tas pyk­čio. Ly­giai to­kia pa­ti yra ir jo ar­ti­mų­jų emo­ci­nė re­ak­ci­ja. Jie pyks­ta ir ant gy­dy­to­jo, ku­ris pir­ma­sis da­rė ty­ri­mus ir ne­nu­sta­tė diag­no­zės, ir ant to, ku­ris pra­ne­šė liūd­ną ži­nią. Nirš­ta ant li­go­ni­nės dar­buo­to­jų, ku­rie ne­va nie­ka­da pa­kan­ka­mai ne­si­rū­pi­na li­go­niu, nors iš tikrųjų dirba daug ir nuoširdžiai. Jei ar­ti­mie­ji su­ge­ba iš­reikš­ti sa­vo pyk­tį, su­sier­zi­ni­mą, kal­tės jaus­mus, jie, ly­giai kaip ir pats mirš­tan­ty­sis, pra­de­da ruoš­tis siel­var­tui. Juo di­des­nis siel­var­tas iki mir­ties, tuo leng­viau jį pa­kel­ti vė­liau.

Daž­nai gir­di­me, kaip gi­mi­nės pa­sa­ko­ja, kad ben­drau­da­mi su li­go­niu jie stengiasi nerodyti savo sielvarto, liūdesio, baimės, neigia ligą, neleisdami ligoniui apie ją kalbėti. Tačiau žmo­nės nesu­pran­ta, kad nuo­šir­džias šei­mos na­rio emo­ci­jas pri­im­ti daug leng­viau ne­gu dirb­ti­nę kau­kę, ku­rią mirš­tan­ty­sis pui­kiai ma­to ir ku­ri jam reiš­kia ne bu­vi­mą drau­ge liū­de­sy, o ap­si­me­ti­nė­ji­mą.

Jei ar­ti­mie­ji ga­li pa­si­da­ly­ti šio­mis emo­ci­jo­mis, jie pa­ma­žu su­voks ar­tė­jan­tį at­si­sky­ri­mą ir su­si­tai­kys su juo. Tur­būt skau­džiau­sia šei­mai yra pas­ku­ti­nės die­nos, kai li­go­nis pa­leng­va at­si­ski­ria nuo vi­so pa­sau­lio. Šei­mos na­riai tu­ri su­pras­ti, kad su­si­tai­kęs su mir­ti­mi ir ra­miai jos lau­kian­tis as­muo pri­va­lo pa­ma­žu pa­lik­ti sa­vo ap­lin­ką ir at­si­skir­ti net nuo my­li­miau­sių žmo­nių.

Kaip jis ga­lė­tų pa­si­ruoš­ti mir­čiai, jei ar­ti­mie­ji te­be­sis­teng­tų iš­lai­ky­ti tą be­ga­lę stip­rių ry­šių? Kai li­go­nis pa­pra­šo, kad jį lan­ky­tų tik ke­li drau­gai, pas­kui tik vai­kai, ir pa­ga­liau – tik žmo­na, tu­rė­tu­me su­pras­ti, jog taip jis sten­gia­si iš lė­to nuo vi­sų at­si­skir­ti. Ar­ti­miau­si šei­mos na­riai, ma­ny­da­mi, kad tai at­me­ti­mas, daž­nai klys­ta; te­ko su­tik­ti ke­le­tą vy­rų ir žmo­nų, skau­džiai re­a­ga­vu­sių į šį nor­ma­lų ir svei­ką at­si­sky­ri­mą. Ma­nau, pa­da­ry­tu­me jiems di­džiu­lę pa­slau­gą, jei pa­dė­tu­me su­pras­ti, kad tik li­go­niai, su­si­tai­kę su sa­vo mir­ti­mi, pa­jė­gia taip leng­vai ir ty­kiai iš­ei­ti.

Ge­din­čiuo­sius tai tu­rė­tų guos­ti ir ra­min­ti, o ne liū­din­ti ir er­zin­ti. Bū­tent šiuo me­tu dau­giau pa­ra­mos rei­kia šei­mai, o ne li­go­niui. Ne­sa­kau, kad li­go­nį rei­kia ap­leis­ti. Jam vi­sa­da tu­ri lik­ti ga­li­my­bė su mu­mis pa­si­šne­kė­ti, ta­čiau su lem­ti­mi su­si­tai­kęs žmo­gus daž­nai ne­jau­čia di­de­lio po­rei­kio ben­drau­ti. Jei šei­mos na­riams ne­pa­aiš­kin­si­me ši­to at­si­sky­ri­mo pras­mės, jiems ga­li kil­ti pro­ble­mų.

Tie, ku­riems už­ten­ka jė­gų ir mei­lės sė­dė­ti ša­lia li­go­nio, su­pras, kad už žo­džių sly­pi ty­la ir kad mirties va­lan­da nė­ra nei bai­si, nei skaus­min­ga – tik­tai kū­nas ra­miai nu­sto­ja funk­cio­nuo­ti. Ty­ki žmo­gaus mir­tis pri­me­na krin­tan­čią žvaigž­dę: vie­na iš mi­li­jo­nų švie­se­lių aki­mir­kai su­ži­ba be­ga­li­nė­je dan­gaus erd­vė­je ir am­žiams iš­nyks­ta am­ži­no­je nak­ty­je.

Bu­vi­mas prie mirš­tan­čio­jo pa­de­da su­vok­ti, kad kiek­vie­nas žmo­gus be­ri­bė­je žmo­nių jū­ro­je yra uni­ka­lus ir kad nė vie­nas ne­bū­si­me čia am­ži­nai. Re­tas iš mū­sų gy­ve­na il­giau ne­gu tris kar­tus po dvi de­šim­tis ir dar de­šimt me­tų; ta­čiau per šį trum­pą lai­ką vi­si ku­ria­me uni­ka­lią biog­ra­fi­ją ir gy­ve­na­me uni­ka­lų gy­ve­ni­mą, įaus­da­mi jį į mar­gą žmo­ni­jos is­to­ri­ją.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (12)