Šios istorijos paskatins ir kitus nevengti „beviltiškų“ ligonių, būti su jais nuoširdesniems ir palengvinti žmonėms paskutines jų dienas. Tie, kuriems tai pavyks, suvoks, kad šis bendravimas teikia abipusę naudą; jie geriau pažins žmonių mąstyseną, unikalius žmogiškuosius mūsų egzistencijos aspektus; tokie išgyvenimai praturtins ir galbūt padės nebe taip nerimastingai žvelgti į savo pačių mirtį.
Publikuojame ištrauką iš Elisabeth Kübler-Ross knygos „Apie mirtį ir mirimą: pašnekesiai su mirtinais ligoniais“
Iš anglų kalbos vertė Rasa Drazdauskienė. - Vilnius: Katalikų pasaulio leidiniai, 2008. - 336 p.
************************
Jei ligonis turi pakankamai laiko (t. y. jei jo neištiko staigi, netikėta mirtis), jis pasiekia būseną, kai jo liga ir „lemtis“ nebekelia nei pykčio, nei depresijos. Jis jau išliejo savo pavydą ir apmaudą, jaučiamą gyviesiems ir sveikiesiems, kurie dar negreitai pažvelgs mirčiai į akis. Jau nuramino širdgėlą, kad greitai neteks daugybės brangių žmonių bei „vietos po saule“, tad artėjančios pabaigos laukia niekieno netrukdomas, pavargęs ir dažniausiai bejėgis.
Jam reikia truputį, bet dažnai numigti. Tai kas kita, nei miego poreikis depresijos metu. Tai nėra miegas, kai siekiama kažko išvengti ar pailsėti nuo skausmų bei nepatogumų, o pamažu stiprėjantis noras ilginti miego valandas, labai primenantis tokį pat, tik atvirkštinį, naujagimio poreikį. Tai ne beviltiškas, nuolankus „pasidavimas“, tarus „kokia iš to nauda“ arba „nebegaliu ilgiau kovoti“, nors tokių nuomonių taip pat tenka išgirsti. (Šie žodžiai rodo, kad kova baigiasi, nors tai dar nėra susitaikymo ženklai.)
Netiesa, kad susitaikymas yra laimingas etapas. Šiuo metu beveik nėra jausmų. Atrodo, kad skausmas tarsi būtų išnykęs, kova pasibaigusi ir būtų atėjęs laikas „paskutiniam poilsiui prieš ilgą kelionę“, kaip pasakė vienas ligonis. Būtent tada daugiau pagalbos, supratimo ir paramos reikia šeimai, o ne pačiam pacientui. Mirštantysis atranda ramybę ir susitaikymą, todėl jo interesų ratas susiaurėja. Jis trokšta būti vienas, ar bent jau nori, kad jo netrukdytų išorinio pasaulio naujienos bei problemos.
Dažnai tokie ligoniai nelaukia lankytojų, o jiems atėjus, būna nešnekūs. Jie nuolat prašo, kad ateitų kuo mažiau žmonių ir kad jų apsilankymai būtų trumpi. Tai metas, kai televizorius būna išjungtas. Bendraujama daugiau tylomis negu žodžiais. Kartais ligonis rankos mostu pakviečia jus minutę prisėsti, palaiko jūsų ranką ar paprašo tyliai pabūti šalia. Šios ramybės akimirkos gali tapti prasmingiausiu bendravimu tiems, kurie nebijo būti šalia mirštančio žmogaus.
Galima drauge su juo klausytis paukščių, giedančių už lango. Mūsų buvimas tiktai patvirtins, kad esame pasiruošę likti su juo iki galo. Galima tiesiog duoti ligoniui suprasti, kad tylėti gera, kai jau pasirūpinta svarbiausiais dalykais, ir lieka tik laukti akimirkos, kai akys užsimerks. Tai įtikins žmogų, kad jis nebus paliktas vienas, nors ir nieko nekalbės, o rankos paspaudimas, žvilgsnis, pagalvės pataisymas gali pasakyti daugiau už „garsius“ žodžius.
Šeimos nariai, panašiai kaip ligoniai, pereina kelis prisitaikymo etapus. Pradžioje daugelis negali patikėti, kad tai tiesa. Jie tvirtina, kad šeimoje nėra pasitaikę tokios ligos. Kartais eina nuo vieno gydytojo pas kitą, tikėdamiesi, kad kuris nors ras diagnozėje klaidą. Ieško pagalbos ir patvirtinimo (kad tai netiesa) pas burtininkus ir žiniuonis. Kartais organizuoja brangias keliones į garsias klinikas, pas žinomus gydytojus, ir tik pamažu ima suvokti tikrovę, galinčią labai greitai pakeisti jų gyvenimą.
Tada šeimoje prasideda tam tikros permainos, kurioms daug įtakos turi ligonio požiūris, suvokimas ir sugebėjimas bendrauti. Jei šeimos nariai sugeba pasidalyti bendrais rūpesčiais, jie gali apgalvoti svarbius reikalus, kol dar labai nespaudžia laikas ir neslegia emocijos. Jei vienas nuo kito viską slepia, nutyli, nesikalba, tai trukdo ir sergančiajam, ir jo šeimai pasiruošti sielvartui. Tuomet ligos pabaiga sukrės daug labiau nei tada, kai žmonės pajėgia kartu išsikalbėti ir išsiverkti.
Ligonis vienu metu būna apimtas pykčio. Lygiai tokia pati yra ir jo artimųjų emocinė reakcija. Jie pyksta ir ant gydytojo, kuris pirmasis darė tyrimus ir nenustatė diagnozės, ir ant to, kuris pranešė liūdną žinią. Niršta ant ligoninės darbuotojų, kurie neva niekada pakankamai nesirūpina ligoniu, nors iš tikrųjų dirba daug ir nuoširdžiai. Jei artimieji sugeba išreikšti savo pyktį, susierzinimą, kaltės jausmus, jie, lygiai kaip ir pats mirštantysis, pradeda ruoštis sielvartui. Juo didesnis sielvartas iki mirties, tuo lengviau jį pakelti vėliau.
Dažnai girdime, kaip giminės pasakoja, kad bendraudami su ligoniu jie stengiasi nerodyti savo sielvarto, liūdesio, baimės, neigia ligą, neleisdami ligoniui apie ją kalbėti. Tačiau žmonės nesupranta, kad nuoširdžias šeimos nario emocijas priimti daug lengviau negu dirbtinę kaukę, kurią mirštantysis puikiai mato ir kuri jam reiškia ne buvimą drauge liūdesy, o apsimetinėjimą.
Jei artimieji gali pasidalyti šiomis emocijomis, jie pamažu suvoks artėjantį atsiskyrimą ir susitaikys su juo. Turbūt skaudžiausia šeimai yra paskutinės dienos, kai ligonis palengva atsiskiria nuo viso pasaulio. Šeimos nariai turi suprasti, kad susitaikęs su mirtimi ir ramiai jos laukiantis asmuo privalo pamažu palikti savo aplinką ir atsiskirti net nuo mylimiausių žmonių.
Kaip jis galėtų pasiruošti mirčiai, jei artimieji tebesistengtų išlaikyti tą begalę stiprių ryšių? Kai ligonis paprašo, kad jį lankytų tik keli draugai, paskui tik vaikai, ir pagaliau – tik žmona, turėtume suprasti, jog taip jis stengiasi iš lėto nuo visų atsiskirti. Artimiausi šeimos nariai, manydami, kad tai atmetimas, dažnai klysta; teko sutikti keletą vyrų ir žmonų, skaudžiai reagavusių į šį normalų ir sveiką atsiskyrimą. Manau, padarytume jiems didžiulę paslaugą, jei padėtume suprasti, kad tik ligoniai, susitaikę su savo mirtimi, pajėgia taip lengvai ir tykiai išeiti.
Gedinčiuosius tai turėtų guosti ir raminti, o ne liūdinti ir erzinti. Būtent šiuo metu daugiau paramos reikia šeimai, o ne ligoniui. Nesakau, kad ligonį reikia apleisti. Jam visada turi likti galimybė su mumis pasišnekėti, tačiau su lemtimi susitaikęs žmogus dažnai nejaučia didelio poreikio bendrauti. Jei šeimos nariams nepaaiškinsime šito atsiskyrimo prasmės, jiems gali kilti problemų.
Tie, kuriems užtenka jėgų ir meilės sėdėti šalia ligonio, supras, kad už žodžių slypi tyla ir kad mirties valanda nėra nei baisi, nei skausminga – tiktai kūnas ramiai nustoja funkcionuoti. Tyki žmogaus mirtis primena krintančią žvaigždę: viena iš milijonų švieselių akimirkai sužiba begalinėje dangaus erdvėje ir amžiams išnyksta amžinoje naktyje.
Buvimas prie mirštančiojo padeda suvokti, kad kiekvienas žmogus beribėje žmonių jūroje yra unikalus ir kad nė vienas nebūsime čia amžinai. Retas iš mūsų gyvena ilgiau negu tris kartus po dvi dešimtis ir dar dešimt metų; tačiau per šį trumpą laiką visi kuriame unikalią biografiją ir gyvename unikalų gyvenimą, įausdami jį į margą žmonijos istoriją.